DOI QR코드

DOI QR Code

Mixed reality health management model using smart phone

스마트폰을 이용한 혼합현실 건강 관리 모델 연구

  • 임진모 (한세대학교 IT융합학과) ;
  • 장은진 (한세대학교 IT융합학과) ;
  • 정창식 (한세대학교 IT융합학과) ;
  • 신승중 (한세대학교 대학원 IT융합학과)
  • Received : 2018.03.02
  • Accepted : 2018.04.07
  • Published : 2018.05.31

Abstract

Today, the incidence of illnesses due to a lack of exercise, such as lack of exercise in the 20s and 30s, 40s menstrual period, and 50s in the fifties, is increasing every year, because of the introduction of new technologies such as smartphone development,And the pattern of life according to it changes conveniently and the amount of activity decreases, and the lack of momentum has a great influence. I would like to study new mixed reality healthcare service products by merging the existing human smartphone with mixed reality. This is not merely showing the numerical value of the momentum by attaching to the human body like the existing healthcare product,And to measure and analyze the amount of exercise to help people to manage their health.

오늘날 현대인들은 20~30대의 운동부족, 40대의 갱년기, 50대의 오십견 같은 운동 부족으로 인한 질병 발생률이 매년 증가하고 있는데, 그 이유는 스마트폰의 발전과 같은 새로운 기술들의 출시로 인해 인간에게 새로운 생활 습관이 생기고, 그에 따른 삶의 패턴이 편리하게 변하여 활동량이 줄어 듬으로, 운동량의 부족이 큰 영향을 끼친다. 이런 인간의 패턴을 기존의 스마트폰과 혼합현실을 융합하여 새로운 혼합현실 헬스케어 서비스 제품을 연구하고자 하는데, 이는 단지 기존에 나온 헬스케어 제품처럼 사람 몸에 부착하여 운동량의 수치를 보여주는 것 이 아닌 운동을 재미있고 간단하게 할 수 있도록 유도해줌과 동시에 운동량을 측정 및 분석하여 사람들의 건강관리에 도움이 되고자 본 연구를 개발하고자 한다.

Keywords

References

  1. Ju-hee Kim ,So-young Shim, Byung-jin Oh ,Jung-a Lee, Hye-won Choi, Woon-ock Cha Implementation of an educational interactive game using OpenCV and color recognition, Korea Multimedia Society, Vol.2006 No.2 30-34, 2006
  2. Jahanzeb Hafeez, Seunghyun Lee, Soonchul Kwon, Alaric Hamacher, " Image Based 3D Reconstruction of Texture-less Objects for VR Contents" International Journal of Advanced Smart Convergence Vol.6 No.1 pp.9-17, 2017 https://doi.org/10.7236/IJASC.2017.6.1.9
  3. B. N. KIM, J. H. KIM, T. Y. KIM, A Method of Hand Recognition for Virtual Hand Control of Virtual Reality Game Environment, Korea Game Society Vol.10 No.2 pp.49-56, 2010
  4. S. H. Lee, T. E. Kim, "A Study on Augmented Reality using Open CV and Python"Korea Information Technology Society Vol.2017 No.12 pp.137-142, 2017
  5. A. Y. Choi, J. I . Hwang Research and Industry Trends of Wearable Mixed Reality, Korea Information Science Society Vol.33 No.11 19-26, 2015