DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Introduction and Explanation of the sum of the Angles of a Triangle in Elementary School Mathematics

초등학교 수학에서 삼각형의 내각의 합의 도입과 설명 방법

  • Hong, Gap ju (Dept. of Mathematics Education, Busan National University of Education) ;
  • Oh, Seong hun (Human and Mathematics Institute, Busan National University of Education)
  • 홍갑주 (부산교육대학교) ;
  • 오성훈 (부산교육대학교 인간과수학연구소)
  • Received : 2018.01.09
  • Accepted : 2018.01.29
  • Published : 2018.01.31

Abstract

This study examines the educational meaning of the sum of the angles of a triangle in elementary school mathematics and discusses the introduction and explanation methods to convey the meaning faithfully. First, we investigated how to introduce the sum of the angles of a triangle in the Korean national mathematics curriculums from the past to the present and surveyed the experiences and opinions of the teachers. The results of the survey are summarized and discussed in three parts: The context of 'arranging angles activities' and 'measuring angles activities', the methods to convey the meaning of the sum of the angles of a triangle as an invariance, and other details.

본 연구는 초등학교 수학에서 삼각형의 내각의 합이 가지는 교육적 의미를 고찰하고, 그 의미를 충실하게 전달하는 도입과 설명방법을 논의한다. 먼저 우리나라 역대 교육과정에서 삼각형의 내각의 합을 어떻게 도입하는지 조사하고, 교사들의 경험과 의견을 설문하였다. 그 결과를 각 모으기 활동과 각도 측정 활동의 맥락, 삼각형 내각의 합의 불변성의 전달방법, 기타 세부적인 사항이라는 세 주제로 정리하여 논의하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2010). 수학 4-1. 서울: 두산동아.(Ministry of Education, Science & Technology (2010).Elementary mathematics 4-1. Seoul: Doosan Donga.)
  2. 교육부 (1996). 수학 4-2. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Education (1996). Elementary mathematics4-2. Seoul: Government designated textbook company.)
  3. 교육부 (2014a). 수학 4-1. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2014a). Elementary mathematics4-1. Seoul: Chunjae Education.)
  4. 교육부 (2014b). 수학 4-1 초등학교 교사용 지도서. 서울: 천재교육.(Ministry of Education (2014b). Elementary mathematics 4-1 Teacher's Guide. Seoul: Chunjae Education.)
  5. 교육인적자원부 (2001). 수학 4-가. 서울: 대한교과서주식회사.(Ministry of Education & Human Resources Development (2001). Elementary mathematics 4-ga. Seoul: Daehan Textbook.)
  6. 문교부 (1956). 산수 4-1. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education(1956). Elementarymathematics 4-1. Seoul: Government designated textbook company.)
  7. 문교부 (1967). 산수 4-1. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education (1967). Elementarymathematics 4-1. Seoul: Government designated textbook company.)
  8. 문교부 (1977). 산수 4-2. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education (1977). Elementarymathematics 4-2. Seoul: Government designated textbook company.)
  9. 문교부 (1983). 산수 4-2. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education (1983). Elementarymathematics 4-2. Seoul: Government designated textbook company.)
  10. 문교부 (1990). 산수 4-2. 서울: 국정교과서주식회사.(Ministry of Culture & Education (1990). Elementarymathematics 4-2. Seoul: Government designated textbook company.)
  11. 임재훈 (2009). 삼각형의 내각의 합: $180^{\circ}$, 2직각, 평각, 불변성. 과학교육논총, 22(1), 23-35.(Yim, J. H.(2009). An Analysis of Activities to Explore the Sum of the Interior Angles of a Triangle. Studies on Constitutional Cases, 22(1), 23-35.)
  12. 홍갑주(2013). 초등학교 2007 개정 교과서 비와 비율관련 용어에 대한 고찰. 수학교육학연구, 23(2), 285-295.(Hong, G. J. (2013). A Discussion on the Terms Related to ratio and rate from the Revised 2007 Curriculumtextbook. The Journal of Educational Research in mathematics, 23(2), 285-295.)
  13. 홍갑주, 송명선 (2013). 초등학교 수학에서 삼각형 내각의 합과 평행선의 성질의 연계성. 초등수학교육, 16(2), 183-192.(Hong, G. J. & Song, M. S. (2013). The relation of the angle sum of a triangle and the property of parallel lines in Elementary school mathematics. Education of Primary School Mathematics, 16(2), 183-192.)
  14. 홍갑주, 박지환 (2015). 초등학교 교과서의 각의 크기에 따른 삼각형 분류에 관한 고찰. 초등수학교육, 18(1), 45-59.(Hong, G. J. & Park, J. H. (2013). A Study of Classification of Triangles by Angles in ElementarySchool Mathematics, Education of Primary School Mathematics, 18(1), 45-59.)
  15. Bruner, J. S. (1960). The Process of Education. Harvard University Press.
  16. Collars, C., Lee, K. P., Hoe, L. N., Leng, O. B., Seng, T. C. (2014). Shaping math 5B(2nd Ed.). Marshall Cavendish.
  17. Foong, P. Y., Chang, S. H., Lim, L. G. P., & Wong, O. H. (2014). Primary mathematics 5B(2nd Ed.). Shinglee.
  18. Greenberg, M. J. (1980). Euclidean and Non-Euclidean Geometries: Development and History(2nd Ed.). New York: W. H. Freeman & Co.
  19. 杉山古茂, 飯高 茂, 伊藤說朗(2009). 新しい算數 5下. 東京: 東京書籍株式會社.