DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Teaching Methods of Classification in view of Curriculum Convergence

교과 융합의 관점에서 분류하기 지도방안 고찰

  • Received : 2018.03.15
  • Accepted : 2018.04.27
  • Published : 2018.04.30

Abstract

Classification is presented in the curriculum of elementary school mathematics, science, Korean language, and integrated subjects as the major function that needs to be learned. In addition, mathematics textbooks teach the classification as a basic process for organizing and interpreting collected materials in a separate unit. So, we analyzed the curriculum documents and textbooks of mathematics, science, Korean language, and integrated subjects. And we explored how to teach the classification in the context of mathematics subject. As a result, it is necessary to find different classification criteria in conjunction with detailed observation and investigation activities, and to teach that considering the circumstances and purpose of the classification. It also provided implications on how to revive converged classes that focus on big ideas and skills, which are commonly offered by various subjects.

분류하기는 초등학교 수학, 과학, 국어, 통합교과의 교육과정에서 학습해야 할 주요 기능으로 제시하고 있으며, 수학과에서는 수집한 자료를 정리하고 해석하기 위한 기초 과정으로서 별도의 단원에서 지도되고 있다. 이에 여러 교과에서 분류하기를 지도하는 방안을 살펴보고 이를 수학과의 맥락에서 어떻게 지도할 수 있는지에 대해 살펴보았다. 그 결과, 직관적으로 떠올릴 수 있는 기준 이외에 상세한 관찰, 조사활동과 연계하여 다양한 분류 기준을 찾을 필요가 있으며, 분류의 상황 및 목적을 고려하여 지도할 필요가 있었다. 또한 교과 공통의 핵심개념, 탐구기능을 중심으로 한 교과 연계 융합수업의 활성화 방안에 대해서도 시사점을 제공하였다.

Keywords

References

  1. 강충열 (2011). 주제별 교과서의 등장 - 초등통합교육 과정에 주는 의미. 통합교육과정연구, 5(2), 73-100. (Kang, C. Y. (2011). The implications of the thematic textbooks advent for the elementary integrated curriculum. Journal of Curriculum Integration, 5(2), 73-100.)
  2. 교육부 (2014a). 과학 3-2. 서울: 비상. (Ministry of Education (2014a). Science 3-2 textbook. Seoul: Visang.)
  3. 교육부 (2014b). 사회 3-1. 서울: 지학사. (Ministry of Education (2014b). Social studies 3-1 textbook. Seoul: Jihacksa.)
  4. 교육부 (2015a). 초.중등학교 교육과정 총론. 제 2015-74호 [별책 1]. (Ministry of Education (2015a). Elementary and Secondary Curriculum. notice. 2015-74 [supplement 1].)
  5. 교육부 (2015b). 수학과 교육과정. 제2015-74호 [별책 8]. (Ministry of Education (2015b). Mathematics Curriculum. notice. 2015-74 [supplement 8].)
  6. 교육부 (2015c). 과학과 교육과정. 제2015-74호 [별책 9]. (Ministry of Education (2015c). Science Curriculum. notice 2015-74 [supplement 9].)
  7. 교육부 (2015d). 바른생활.슬기로운생활.즐거운생활 교육과정. 제2015-74호 [별책 15]. (Ministry of Education (2015d). Integrated Curriculum. notice 2015-74 [supplement 15].)
  8. 교육부 (2015e). 국어과 교육과정. 제2015-74호 [별책 5]. (Ministry of Education (2015e). Korean Curriculum. notice 2015-74 [supplement 5].)
  9. 교육부 (2015f). 과학 5-2. 서울: 비상. (Ministry of Education (2015f). Science 5-2 textbook. Seoul: Visang).
  10. 교육부 (2017a). 수학 2-1. 서울: 천재. (Ministry of Education (2017a). Mathematics 2-1 textbook. Seoul: Chunjae)
  11. 교육부 (2017b). 여름 2-1. 서울: 교학사. (Ministry of Education (2017b). Summer 2-1 textbook. Seoul: Kyohak.)
  12. 교육부 (2017c). 가을 2-2. 서울: 교학사. (Ministry of Education (2017c). Fall 2-2 textbook. Seoul: Kyoha).
  13. 교육부 (2018a). 수학 3-1. 서울: 천재. (Ministry of Education (2018a). Mathematics 3-1 textbook. Seoul: Chunjae.)
  14. 교육부 (2018b). 수학 4-1. 서울: 천재 (Ministry of Education (2018b). Mathematics 4-1 textbook. Seoul: Chunjae.)
  15. 권점례․이광우․신호재․김종윤․김정효 (2017). 2015 개정 교육과정에 따른 초 중학교 교과간 연계 융합 교육 적용방안 연구. RRC 2017-8-1. 한국교육과정평가원. (Kwon, J. R., Lee, G. W., Sin, H. J., Kim, J. Y., & Kim, J. H. (2017). A Study on the application of the integrated educational program for primary and middle schools according to the 2015 revision curriculum. RRC 2017-8-1. Korean institute for curriculum and evaluation.)
  16. 김경자․온정덕 (2012). 초등 예비교사들의 통합교육 과정에 대한 개념인식 및 단원 재구성 사례연구. 교육과학연구, 43(2), 121-146. (Kim, K. J., & Ohn, J. D. (2012). A case study of elementary per-sevice teachers' perceived concept of an integrated curriculum and their process of curriculum reconstruction. Journal of educational studies, 43(2), 121-146.)
  17. 김민경․이지영 (2017). 체화된 인지와 창의 융합적 관점에서의 수학 수업의 교육적 의의 탐색. 학습자 중심교과교육연구, 17(9), 247-271. (Kim, M. K., & Lee, J. Y. (2017). Study on educational significance of mathematics lesson towards the perspective of creativity-integration and embodied cognition. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 17(9), 247-271.)
  18. 김성원․정영란․우애자․이현주 (2012). 융합인재교육(STEAM)을 위한 이론적 모형의 제안. 한국과학교육학회지, 32(2), 388-401. (Kim, S. W., Chung, Y. L., Woo, A. J., & Lee, H. J. (2012). Development of a theoretical model for STEAM education. Journal of the Korean Association for Research in Science Education, 32(2), 388-401.) https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.2.388
  19. 김진수 (2011). STEAM 교육을 위한 큐빅 모형. 한국기술교육학회지, 11(2), 124-139. (Kim, J. S. (2011). A cubic model for STEAM education. Journal of the Korean Association for Research in Technology Education, 11(2), 124-139.)
  20. 박만구, 장혜원, 김은혜, 조두경, 김윤선, 유대현, 남미선, 김주숙, 박원규, 탁병주. (2015). 주제 중심의 초등학교 수학교과서 모형 연구. 학교수학, 17(1), 79-98. (Park, M. G., Jang, H. W., Kim, E. H., Jo, D. K., Kim, Y. S., You, D. H., Nam, M. S., Kim, J. S., Park, W. G., & Tak, B. J. (2015). A study on the development of elementary mathematics textbook as a thematic approach. School Mathematics, 17(1), 79-98.)
  21. 박일수 (2017). 백워드 설계 모형을 활용한 간학문적 통합 단원 설계. 통합교육과정연구, 11(2), 47-66. (Park, I. S. (2017). Development of interdisciplinary integrated unit based on backward design. Journal of Curriculum Integration, 11(2), 47-66.)
  22. 이경진․김경자 (2013). 통합교육과정 접근방법에 근거한 융합인재교육(STEAM) 수업계획안 분석. 한국교육학연구, 19(2), 281-306. (Lee, K. J., & Kim, K. J. (2013). An analysis of the lesson plans designed by teachers of the elementary STEAM leader schools. The Korea Educational Review, 19(2), 281-306.)
  23. 정영근, 한혜정, 김종윤, 박은아, 변희현, 이인호, 김사훈, 안성훈 (2016). 2015 개정 교육과정에 따른 성취기준 코딩체계 구축을 통한 교과간 연계 융합 학습 강화 방안 연구. CRC 2016-5. 한국교육과정평가원. (Jung, Y. G., Han, H. J., Kim, J. Y., Park, E. A., Beon, H. H., Lee, I. H., Kim, S. H., & An, S. H. (2016). A study on the improvement of integrated learning through the establishment of a coding system of achievement criterion according to the 2015 revision curriculum. CRC 2016-5. Korean institute for curriculum and evaluation.)
  24. 주미경․문종은․송륜진 (2012). 수학교과와 융복합교육: 담론과 과제. 학교수학, 14(1), 165-190. (Ju, M. K.; Moon, J. E. & Song, R. J. (2012). Convergence education in mathematics: Issues and tasks. School Mathematics, 14(1), 165-190.)
  25. Drake, S. M. (2007). Creating standards-based integrated curriculum. Thousand Oaks, CA: Corwin press.
  26. Grossman, P., Wineburg, S., & Beers, S. (2000). When theory meets practice in the world of school. In S. Wineburg & P. Grossman. (Eds.), Interdisciplinary curriculum: Challenges to implementation (pp. 1-16). New York: Teachers College Press.
  27. Voogt, J., & Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299-321. https://doi.org/10.1080/00220272.2012.668938
  28. Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design(Expanded 2nd ed.). Alexandria, VA: ASCD.