DOI QR코드

DOI QR Code

Angle concepts and introduction methods of angles in elementary mathematics textbooks

초등학교 수학 교과서에 제시된 각의 개념과 도입 방법 분석

  • Kim, Sangmee (Department of Mathematics Education, Chuncheon National University of Education)
  • Received : 2018.04.19
  • Accepted : 2018.04.26
  • Published : 2018.04.30

Abstract

Angle concepts have a multifaceted nature such as quantitative aspects as the amount of rotation, qualitative aspects as geometric shapes, and relationship aspects made with planes or lines. This study analysed angle concepts and introduction methods of angles in elementary mathematics textbooks which have been used from the Syllabus Period to the 2015 Revised Mathematics Curriculum. First, the concepts of angles in mathematics textbooks focus through the definitions, representations, and components of angles presented in mathematics textbooks are analyzed. Secondly, how various aspects of each angle are sequenced through the tasks or activties in the introduction of lesson is looked. As a result of analysis, the methods of introducing angles in the changes of mathematics textbooks have mainly focused on learning about geometric shapes and relations of components. In the mathematics classroom, students should experience various aspects of geometric shapes, rotations, relational aspects of points, lines and surfaces, and support and link them to form a wide range of concepts.

각은 회전량이라는 양적 측면, 기하적 도형이라는 질적 측면, 평면 또는 선으로 만들어지는 관계적 측면 등의 다면적인 성격을 갖는다. 이 연구는 교수요목기에서 현재 2015 개정 수학과 교육과정에 따른 수학교과서 분석을 통하여 초등수학에서 각의 개념 및 지도 방법을 재검토하였다. 각의 개념을 보는 관점과 학습 계열의 구성이라는 두가지 방향에서 분석하였다. 첫째로, 수학교과서에서 제시하고 있는 각의 정의와 표현 방법, 각의 구성요소를 통하여 수학교과서가 초점을 두고 있는 각의 개념을 분석하였다. 둘째로, 각과 관련된 개념들의 계열을 분석하고, 각의 개념을 도입하는 차시의 과제 및 활동을 통하여 각의 여러 측면들이 어떻게 계열화되고 있는지 교과서 흐름을 따라서 비교 분석하였다. 분석결과 우리나라 수학교과서의 변화에서도 각을 도입하는 방식은 주로 기하적인 도형이나 구성 요소에 대한 학습에 집중하였고 회전량으로서의 측면은 거의 다루지 않았다. 수학교실에서 각 개념이 갖는 기하적 도형의 측면, 회전량의 측면, 점이나 선과 면의 관계적 측면 등을 다양하게 경험하고 폭넓은 각 개념을 형성할 수 있도록 지원하고 연계하여야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2009). 수학 2-1. 서울: 두산동아(주). (Ministry of Education, Science and Technology (2009). Mathematics 2-1. Seoul: Doosan Donga.)
  2. 교육과학기술부(2010). 수학 3-1. 서울: 두산동아(주). (Ministry of Education, Science and Technology (2010). Mathematics 3-1. Seoul: Doosan Donga.)
  3. 교육부(1995). 수학 2-1. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1995). Mathematics 2-1. National Textbooks Co., Ltd.)
  4. 교육부(1996). 수학 3-1. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1996). Mathematics 3-1. National Textbooks Co., Ltd.)
  5. 교육부(2000). 수학 2-가. 서울: (주)천재교육. (Ministry of Education (2000). Mathematics 2-Ga. Seoul: Chunjae.)
  6. 교육부(2001). 수학 3-가. 서울: (주)천재교육. (Ministry of Education (2001). Mathematics 3-Ga. Seoul: Chunjae.)
  7. 교육부(2014a). 수학 3-1. 서울: (주)천재교육. (Ministry of Education (2014a). Mathematics 3-1. Seoul: Chunjae.)
  8. 교육부(2014b). 수학 3-1. 서울: (주)천재교육. (Ministry of Education (2014b). Mathematics 3-1 Teachers' Guide. Seoul: Chunjae.)
  9. 교육부(2018). 수학 3-1. 서울: (주)천재교육. (Ministry of Education (2018). Mathematics 3-1. Seoul: Chunjae)
  10. 문교부(1954). 셈본 3-1. 대한문교서적주식회사 (Ministry of Education (1954). Sembon 3-1. Deahan Moongyo Book Co., Ltd.)
  11. 문교부(1959). 산수 3-1. 대한문교서적주식회사. (Ministry of Education (1959). Arithmetic 3-1. Deahan Moongyo Book Co., Ltd.)
  12. 문교부(1963). 산수 4-1. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1959). Arithmetic 4-1. Deahan Moongyo Book Co., Ltd.)
  13. 문교부(1965). 산수 3-2. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1965). Arithmetic 3-2. National Textbooks Co., Ltd.)
  14. 문교부(1972). 산수 3-1. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1972). Arithmetic 3-1. National Textbooks Co., Ltd.)
  15. 문교부(1973). 산수 3-2. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1973). Arithmetic 3-2. National Textbooks Co., Ltd.)
  16. 문교부(1985a). 산수 2-1. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1985a). Arithmetic 2-1. National Textbooks Co., Ltd.)
  17. 문교부(1985b). 산수 3-1. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1985b). Arithmetic 3-1. National Textbooks Co., Ltd.)
  18. 문교부(1989a). 산수 2-1. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1989a). Arithmetic 2-1. National Textbooks Co., Ltd.)
  19. 문교부(1989b). 산수 2-1 교사용지도서. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1989b). Arithmetic 2-1 Teachers' Guide. National Textbooks Co., Ltd.)
  20. 문교부(1989c). 산수 3-1. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1989c). Arithmetic 3-1. National Textbooks Co., Ltd.)
  21. 문교부(1989d). 산수 3-1 교사용지도서. 국정교과서주식회사. (Ministry of Education (1989d). Arithmetic 3-1 Teachers' Guide. National Textbooks Co., Ltd.)
  22. 이종희(2001). 각 개념에 대한 수학교육적 분석. 학교수학, 3(1). 25-44. (Lee, Chong Hee (2001). An analysis on angle concepts in mathematics education. Journal of the Korea Society of Educational Studies in Mathematics: School Mathematics, 3(1), 25-44.)
  23. 한국과학창의재단(2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구. 정책연구 2011-11. 서울: 한국과학창의재단. (KOFAC(2011). Study of mathematics curriculum according to 2009 revised curriculum: Policy research 2001-11. KOFAC: Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity)
  24. Browning, C. & Garza-Kling, G. (2009). Conceptions of angle: Implications for middle school mathematics and beyond. In Craine, T. & Rubenstein, R. (Eds.) Understanding Geometry for a Changing World, 127-140. Reston: National Council of Teachers of Mathematics.
  25. Euclid & Heath, T. 이무현(역)(1998) 기하학원론 마. 서울: 교우사. (Freudenthal, H. (1983). Didactical Phenomenology of Mathematical Structures. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.)
  26. Freudenthal, H. (1983). Didactical Phenomenology of Mathematical Structures. Dordrecht: D. Reidel Publishing Company.
  27. Henderson, D. W. & Taimina, D. (2006). Eeperiencing meanings in geometry, In David Pimm and M. Sinclair(Eds.), Aesthetics and Mathematics, 58-83, Springer-Verlag.
  28. Keiser, J. (2004). Struggles with developing the concept of angle: Comparing 6th grade students'discourse to the history of the angle concept. Mathematical Thinking and Learning, 6(3), 285-306. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0603_2
  29. Mitchelmore, M. C. (1998). Young students' concepts of turning and angle. Cognition and Instruction, 16(3), 265-284. https://doi.org/10.1207/s1532690xci1603_2
  30. Mitchelmore, M. C., & White, P. (2000). Development of angle concepts by progressive abstraction and generalisation. Educational Studies in Mathematics, 41(3), 209-238. https://doi.org/10.1023/A:1003927811079