DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effect of playing Number Puzzle to Develop Mathematical Creativity and Creative Attitude in Mathematics for 6th Grader

숫자퍼즐 활동이 초등학교 6학년 학생들의 수학적 창의성과 수학에서의 창의적 태도에 미치는 영향

  • Baek, Tae Jin (Graduate School of Korea National University of Education) ;
  • Lee, Kwangho (Korea National University of Education)
  • Received : 2018.02.08
  • Accepted : 2018.04.13
  • Published : 2018.04.30

Abstract

The purpose of this study is to develop the number puzzle program and the mathematical creativity test and to analyze the effects of the mathematical creativity and the creative attitude in mathematics. To accomplish this aim, the six-grade students elementary school of thirty-six participated and this students participated Magic square, Sudoku, KenKen Puzzle activities in to the morning activity time for 30 minutes every morning and the pre-test of before activity and the post-test of after activity were collected. The number puzzle activity helps improve the mathematical creativity and the creative attitude in mathematics of the elementary school students and improve the mathematical creativity of for female students rather than for male students.

본 연구의 목적은 숫자퍼즐 프로그램과 수학적 창의성 검사지의 개발 및 적용으로 학생들의 수학적 창의성과 수학에서의 창의적 태도의 변화를 살펴보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해서 초등학교 6학년 36명을 대상으로 아침 활동시간 30분을 활용하여 마방진, 수도쿠(Sudoku), 켄켄퍼즐(kenken puzzle)로 연구를 수행하였고 활동 전 사전 검사와 활동 후 사후 검사를 통해 자료를 수집하였다. 숫자퍼즐 활동은 학생들의 수학적 창의성 및 수학에서의 창의적 태도의 향상에 긍정적이었으며, 남학생 보다 여학생의 수학적 창의성을 기르는데 도움이 된다는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 권오남, 박정숙, 박지현, 조영미(2005). 개방형 문제 중심의 프로그램이 수학적 창의력에 미치는 효과. 한국수학교육학회 시리즈 A. 수학교육, 44(2), 307-323. (Kwon. O. & Park. J. & Park. J. & Jo. Y. (2005). Cultivating Mathematical Creativity through Open-ended Approaches: Development of a Program and Effectiveness Analysis Communications of Mathematical Education, 44(2), 307-323.)
  2. 김민성(2009). 수업시간에 활용하기 위한 수학퍼즐의 분류와 그에 따른 분석. 서강대학교 교육대학원 석사논문. (Kim. M. (2009). Classification of Mathematic Puzzles and a Study of their Educational Significance Unpublished master thesis in Sogang University)
  3. 김부윤, 이지성(2005). 수학적 창의성의 평가방안에 대한 모색. 한국학교수학회, 한국학교수학회논문집, 8(3), 327-341. (Kim, B., & Lee, J. (2005). A note on the assessment of mathematical crativity. Journal of the Korean School Mathematics Society 8(3), 327-341.)
  4. 김부윤 이지성(2006). 수학에서 창의적 태도의 측정 결과 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A. 수학교육, 45(2), 155-163. (Kim, B., & Lee, J. (2006). An analysis of results ofnthe creative attitude scale in mathematics. Communications of Mathematical Education, 45(2), 155-163.)
  5. 김용직, 조민식, 이광호(2016). 초등 수학 영재의 창의성 향상을 위한 수 연산 게임 개발 및 적용에 관한 연구. 초등수학교육, 19(4), 313-327. (Kim, Y., Cho, M., & Lee, K. (2016). A study on the development and effect of number-operation games for mathematical creativity of gifted students. Journal of the Korean Society of Mathematical Education, 19(4), 313-327.)
  6. 김원석(2011). 서술형 문제를 활용한 수학수업이 수학적 창의성과 수학 학습 태도에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사논문. (Kim, W. (2011) The effects of mathematical instruction using description-type problems on mathematical creativity and attitude towards mathematics. Unpublished master thesis in Seoul National University of Education.)
  7. 김택준, 이광호(2011). 수학퍼즐을 활용한 학습이 일반학생의 수학적 창의성에 주는 영향. 한국교원대학교 수학연구소, 3(1), 1-30. (Kim, T., & Lee, K.(2011). The influence of mathematical puzzles on elementary students' mathematical creativity. KNUE Journal of Mathematics Education. 3(1), 1-30.)
  8. 남승인(2003). 수학퍼즐을 이용한 영재학습 재료의 개발. 한국수학교육학회지 시리즈 E 수학교육 논문집, 17, 97-114. (Nam, S. (2003). Developing learning materials for the gifted using math puzzle. Communications of Mathematical Education, 17, 97-114.)
  9. 박문정, 김판수(2011). 초등학생을 위한 수학적 창의성 태도 측정 도구 개발. 과학영재교육, 3(3), 29-48. (Park, M., & Kim. P. (2011). Comparing two scales measuring attitudes towards mathematical creativity for elementary students. Journal of Science Education for the Gifted, 3(3), 29-48.)
  10. 박회경(2003). 성격 특성에 따른 개방형 교수법이 수학적 창의성에 미치는 효과. 한국교원대학교 교육대학원 석사논문. (Park, H. (2003). The effects of mathematical creativity under the open-ended approach applied by the personality traits of individuals. Unpublished master thesis in Korea National University of Education.)
  11. 서정희(2013). 수학문제 만들기를 적용한 프로그램이 영재의 수학적 창의성과 수학적 태도에 미치는 효과. 대구교육대학교 교육대학원 석사논문. (Seo, J. (2013). Effects of problem posing program on the mathematical creativity and attitude. Unpublished master thesis in Daegu National University of Education.)
  12. 이강섭, 황동주(2007). 수학 영재학생과 일반학생의 수학 창의성과 문제설정과의 상관 연구. 한국수학교육학회지 A 수학교육 논문집,46(4), 503-519. (Lee. K. & Hwang. D. (2007). Correlation between Gifted and Regular Students in Mathematical Problem Posing and Mathematical Creativity Ability Communications of Mathematical Education, 46(4), 503-519.)
  13. 이경화(2015). 수학적 창의성. 서울: 경문사. (Lee. K. (2015). Mathematical Creativity.)
  14. 이경원(2015). 수학적 창의성 측정방법 비교 연구. 서울교육대학교 교육전문 대학원 석사논문. (Lee, K. (2015). A comparative study on measurement methods of mathematical creativity. Unpublished master thesis in Seoul National University of Education.)
  15. 이대현(2012). 수학적 창의성의 요소와 창의성 개발을 위한 수업 모델 탐색. 한국초등수학교육학회지, 16(1), 39-61. (Lee, D. (2012). A study on the factors of mathematical creativity and teaching and learning models that enhance mathematical creativity. Journal of Elementary Mathematics Education, 16(1), 39-61.)
  16. 이지성(2006) 수학적 창의성의 창의적 태도에 대한 측정 도구의 개발과 적용. 부산대학교 대학원 석사논문. (Lee, J. (2006). Creative attitude measurement in mathematical creativity: I ts development and applications. Unpublished master thesis in Pusan National University of Education.)
  17. 이혜원(2016). 스토리크래프팅 프로그램이 수학적 창의성 및 의사소통능력에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사논문. (Lee, H. (2016). The effect of storycrafting program on mathematical creativity and communication. Unpublished master thesis in Pusan National University of Education.)
  18. 최성택, 이광호 (2015). 차원을 주제로 한 기하탐구프로그램을 통한 초등수학영재학생들의 창의성. 초등수학교육, 18(1). 17-30. (Choi, S., & Lee, K. (2015). A study on mathematically gifted elementary students' creativity on dimension-based geometry exploration program. Teaching of Primary School Mathematics, 18(1), 17-30.)
  19. 하수현, 이광호(2014). Leikin의 수학적 창의성 측정 방법에 대한 고찰. 한국초등수학교육학회지, 18(1), 83-103. (Ha, S., & Lee, K. (2014). A study about the Leikin's method of measuring mathematical creativity. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 18(1), 83-103.)
  20. Leikin, R. (2009). Exploring mathematical creativity using multiple solution tasks. In R. Leikin, A. Berman, & B. Koichu (Eds.), Creativity in mathematics and the education of gifted students (pp. 129-145). Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
  21. Leikin, R., & Lev, M. (2007). Multiple solution tasks as a magnifying glass for observation of mathematical creativity. Proceedings of the 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 161-168.
  22. Park, J., & Lee. K. (2017). Using board games to improve mathematical creativity. International Journal of Knowledge and Learning, 12(1), 49-58. https://doi.org/10.1504/IJKL.2017.088182