DOI QR코드

DOI QR Code

Homo Ludens, Analysis on PLAY Contents of University Campus Festival

호모루덴스, 대학 축제 놀이콘텐츠 분석

  • 안경주 (경북대학교 대학인문역량강화사업단(CORE) 문화콘텐츠개발융합전공)
  • Received : 2018.04.04
  • Accepted : 2018.05.14
  • Published : 2018.05.28

Abstract

This study is to think a new arena of collective play culture at the university campus festival for digital generation used to be individually consuming play in cyberspace. While cyberia is virtual cultural space by providing gigantic platforms in which producers and consumers meet, this space has characterized as individuality and disembodiment, that is why recalling the collective play culture at the off-line. This article is to examine the characteristics and meaning of the recent campus festivals during the history of Korean college festivals, and to analyze proposals of play-contents applied by various theories. The 2016-7' proposals include several kind of board game and experimental theatre sublimed philosophical reflection, which shows a kind of attempt to escape from the cultural industrial logic, however they are characterized by Ilinx(drinking culture) and Alea(board game) emphasized more than Agon, and Mimicry combined with paidia rule strongly. Under the neoliberalism, college students' gloomy reality is represented emasculating of the structure of competitions in the context of an unreal world and Mimicry of experience stay in front of the limen before entering the embodiment.

본 논문은 사이버공간에서의 개별화된 놀이문화가 지배적인 가운데, 대학청년들의 오프라인상의 공동체 놀이문화를 분석하면서 새로운 놀이문화의 창출 가능성을 모색하기 위한 연구이다. 사이버리아(cyberia)는 놀이의 생산자와 소비자가 소통하는 거대한 플랫폼을 제공하며 가상의 놀이 문화를 형성하고 있지만, 이 공간이 갖는 개별화와 탈신체화의 한계는 오프라인상의 현실화된 공동체적 놀이에 대한 필요와 당위성을 소환하고 있다. 본고는 대학 캠퍼스의 축제를 중심으로 한 공동체 놀이문화사속에서 최근 대학생들의 축제문화의 특징과 의미를 분석하고, 다양한 놀이이론을 적용하여 공동체놀이 기획안을 분석하였다. 2016-7년도 대학생들의 놀이기획안은 향수를 불러일으키는 '보드게임,' '게임을 통한 인생설계,' 그리고 철학적 성찰을 담은 실험극 등과 같이 문화산업 현장의 틈을 비집어 주체의 공간을 만들고자 하는 시도는 있으나, 대체로 청년놀이 문화사를 관통하는 현기증(일링크스)적 음주문화와 운(알레아), 모방(미미크리)이 결합한 파이디아(쾌락)의 원칙이 강하게 작동하는 문화적 특징을 보인다. 최근 신자유주의적 경쟁구도 하에서 청년들의 부정하고픈 현실은 놀이라는 비현실적 공간에서 현기증(음주문화)을 통해 경쟁구도의 무력화로 나타나며, 체험의 모방(미미크리)은 체현이 아닌 문화적 경계에서의 흉내 내기로 드러나는 경향을 보인다.

Keywords

References

  1. 임재해, "공동체 문화로서 마을 민속문화의 공유 가치," 건축역사연구, 제16권, 제5호, pp.85-117, 2007
  2. 김예란, "탈주와 모방-1970년대 청년문화의 감각과 정동실천," 언론과 사회, 제24권, 제3호, pp.178-224, 2016.
  3. 박대현, "청년문화론에서의 '문화/정치'의 경계 문제," 한국문학이론과 비평, 제56호, pp.419-444, 2012.
  4. 김창남, "1970년대 한국 청년문화의 문화적 정체성-통기타음악을 중심으로," 대중음악, 제2호, pp.144-165, 2008.
  5. 오제연, "1970년대 대학문화의 형성과 학생운동- '청년문화'와 '민속'을 중심으로," 역사문제연구, 제28호, pp.77-110, 2012.
  6. 조은하, "게임포비아, 호모루덴스에서 사이버스페이스까지," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제2호, pp137-146, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.02.137
  7. 로제 카이와 (이상률 역), 놀이와 인간-가면과 현기증, 문예출판사, 1994
  8. 요한 호이징하 (김윤수 역), 호모 루덴스, 서울: 까치글방, 1933 (Johan Huizinga, Homo Ludens, A Study of the Play Element in Culture, The Beacon Press, Boston, 1955)
  9. J. Ehrmann, C. Lewis and P. Lewis, "Homo Ludens Revisited" in Game, Play, Literature, Yale French Studies, No.41, pp.31-57, 1968.
  10. 신충식, "공감에서 놀이로-가다머의 이해와 선의 본성에 관한 연구," 철학과 현상학 연구, 제68호, pp.33-76, 2016.
  11. 김재철, "E. 핑크의 놀이존재론(I)-실존범주로서의 놀이," 현대유럽철학연구, 제32호, pp.189-216, 2013.
  12. 김재철, "E. 핑크의 놀이존재론(II)-세계상징으로서의 놀이," 현대유럽철학연구, 제33호, pp.33-64, 2013.
  13. 빅터 터너(이기우, 김익두 역), 제의에서 연극으로, 현대미학사, 1996. (Victor Turner, From Ritual to Theatre : The Human Seriousness of Play, PAJ Publications, 1982)
  14. R. Anchor, "History and Play: Johan Huizinga and His Critics, Source," History and Theory, Vol.17, No.1, pp. 63-93, 1978. Wiley for Wesleyan University, URL: http://www.jstor.org/stable/2504901 https://doi.org/10.2307/2504901
  15. 카를 만하임, 이데올로기와 유토피아, 김영사, 2012.
  16. 고길섶, "청년문화, 혹은 소수문화론적 연구에 대하여," 문화과학, 제20호, pp.145-172, 1999.
  17. 김창남, "김민기의 '지하철1호선': 청년문화의 21세기적 가능성," 진보평론, pp.393-399, 2000.
  18. 이영미, "청년문화는 왜 하필 1970년대였을까?" 인물과 사상, pp.168-181, 2016.
  19. 소영현, "한국사회와 청년들-'자기파괴적' 체제비판 또는 배제된 자들과의 조우," 한국근대문학연구, 제26호, pp.387-416, 2012.
  20. [제2회 호모루덴스 놀이기획공모전 자료집], 경북대학교 대학인문역량강화사업단(CORE), 2017.