References
- 박지연, 전범수, "네티즌의 흥행 영화 리뷰에 포함된 감정 동사 이용 특성 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제5호, pp.85-94, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.05.085
- A. Chakravarty, Y. Liu, and T. Mazumdar, "The Differential Effects of Online Word-ofMouth and Critics' Reviews on Pre-Release Movie Evaluation," Journal of Interactive Marketing, Vol.24, No.3, pp.185-197, 2009. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2010.04.001
- W. Duan, B. Gu, and A. B. Whinston, "Do online reviews matter?-An empirical investigation of panel data," Decision support systems, Vol.45, No.4, pp.1007-1016, 2008. https://doi.org/10.1016/j.dss.2008.04.001
- S. W. Sussman and W. S. Siegal, "Informational Influence in Organizations: An Integrated Approach to Knowledge Adoption," Information Systems Research, Vol.14, No.1, pp.47-65, 2003. https://doi.org/10.1287/isre.14.1.47.14767
- M. Clement, D. Proppe, and A. Rott, "Do critics make bestsellers? Opinion leaders and the success of books," Journal of Media Economics, Vol.20, No.2, pp.77-105, 2007. https://doi.org/10.1080/08997760701193720
- J. Chesky and E. H. Hiebert, "The effect of prior knowledge and audience on high school students' writing," Journal of Educational Research, Vol.80, No.5, pp.304-313, 1987. https://doi.org/10.1080/00220671.1987.10885772
- 박현철, 정서 표현적 쓰기에서 글의 길이와 질(質)의 관계, 고려대학교 대학원, 석사학위논문, 2009.
- 서수현, "글쓰기에서의 내용 지식에 대한 개념 규정," 국어교육, 제121권, pp.107-128, 2006.
- S. Brenner, Motivation to write in grades three to six, Unpublished Dissertation, University of Toronto, Canada, 2005.
- 강지훈, 박찬희, 도형록, 김성범, "데이터마이닝 기법을 활용한 영화 흥행 실적 예측 기법," 대한산업공학회 춘계학술대회 논문집, pp.142-156, 2014.
- 김유영, 송민, "영화 리뷰 감성분석을 위한 텍스트 마이닝 기반 감성 분류기 구축," 지능정보연구, 제22권, 제3호, pp.71-89, 2016. https://doi.org/10.13088/JIIS.2016.22.3.071
- 허민회, 강필성, 조성준, "오피니언 마이닝을 이용한 영화 흥행의 예측," 한국경영과학회 춘계공동학술대회 논문집, Vol.2013, No.5, pp.487-500, 2013.
- 박승현, 장정헌, "온라인 영화 리뷰의 내용과 품질에 관한 탐색적 연구," 언론과학연구, 제12권, 제4호, pp.221-256, 2012.
- 박승현, 송현주, "영화의 주별 흥행성과에 미치는 영향," 한국언론학보, 제56권 제4호, pp.210-235, 2012.
- 여등승, 임규건, "온라인 영화관련 댓글의 양과 방향성이 구전 의도에 미치는 영향에 관한 연구," 한국 IT 서비스학회 학술대회 논문집, Vol.2014, pp.429-432, 2014.
- K. Adwait, Lauren I. Labrecque, and Anthony K. Asare, "The Assimilative and Contrastive Effects of Word-of-Mouth Volume: An Experimental Examination of Online Consumer Ratings," Journal of Retailing, Vol.87, No.1, pp.111-126, 2011. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2011.01.005
- D. Wenjing, B. Gu, and A. B. Whinston, "The Dynamics of Online Word-of-Mouth and Product Sales—An Empirical Investigation of the Movie Industry," Journal of Retailing, Vol.84, No.2, pp.233-242, 2008. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2008.04.005
- 최지은, "항상 온라인 리뷰수가 많을수록 좋은가? : 영화 평점에 대한 소비자반응을 중심으로," 광고학연구, 제24권, 제7호. pp.87-103, 2013.
- C. H. Wee, S. L. Lim, and M. Lewin, "Words-of-mouth communication in Singapore: With focus on effects of message-sidedness, source and user-type," Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol.1, No.2, pp.5-36, 1995. https://doi.org/10.1108/eb010205
- B. Liu, "Sentiment analysis and opinion mining," Synthesis Lectures on Human Language Technologies, Vol.5, No.1, pp.1-167, 2012. https://doi.org/10.2200/S00416ED1V01Y201204HLT016
- 김근형, 오성열, "온라인 고객리뷰 분석을 통한 시장세분화에 텍스트마이닝 기술을 적용하기 위한 방법론," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.9, No.8, pp.272-284, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.8.272
- 장병희, 영화 흥행 요인, 커뮤니케이션북스, 2015.