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Effects of Abuse, Neglect, and Excessive Interference of Parents on Adolescent Aggression: Moderating Effect of Playing Computer Game

부모의 학대, 방임, 과잉간섭이 청소년 자녀의 공격성에 미치는 영향: 컴퓨터 게임 이용빈도의 조절효과

  • 이진희 (신라대학교 사회복지학부)
  • Received : 2018.03.02
  • Accepted : 2018.04.09
  • Published : 2018.05.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate effects of abuse, neglect, and excessive interference of parents on adolescent aggression in the longitudinal context and examine the moderating effect of playing computer game theoretically guided by the flow theory. 2,351 adolescents from the Korean Children & Youth Panel Survey was analyzed using Linear Mixed Effects Regression procedures. Primary findings are as follows: (1) adolescents with higher level of abuse or excessive interference showed higher level of aggression. (2) the aggression level of adolescents with higher level of abuse or excessive interference consistently decreased over time. (3) the link between abuse and aggression was significantly moderated by playing computer game. In conclusion, the negative effect of the abuse on adolescent aggression could be significantly decreased by playing computer game.

본 연구의 목적은 부모의 학대, 방임, 과잉간섭이 청소년 자녀의 공격성에 종단적 맥락에서 어떤 영향을 미치는가를 규명하고, 플로우(flow) 이론을 바탕으로 컴퓨터 게임의 이용빈도가 조절변인으로서의 역할을 하는지 검증하는 것이다. 본 연구는 한국 아동 청소년 패널조사에서 총 2,351명의 청소년을 대상으로 하여 선형혼합효과모형 분석을 실행하였다. 연구의 결과는 첫째, 청소년이 부모로부터 높은 수준의 학대나 과잉 간섭을 경험할수록 높은 수준의 공격성을 나타냈고, 둘째, 부모의 학대 및 과잉간섭의 수준이 높은 집단의 청소년 공격성 수준이 중2에서 고1 시기까지 지속적으로 감소하는 경향이 있었으며, 셋째, 컴퓨터 게임의 이용빈도가 부모의 학대와 청소년의 공격성 수준과의 관계에서 유의미한 조절효과를 나타냄으로써 결론적으로 본 연구는 컴퓨터 게임의 이용빈도에 따라 높은 수준의 부모 학대가 청소년의 공격성에 미치는 부정적인 영향력이 유의미하게 감소될 수 있음을 나타낸다.

Keywords

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