DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Elementary Students' Problem Solving about Equal Sharing Problem and Fraction Order

균등 분배 문제와 분수의 크기 비교에 대한 초등학생들의 문제해결 분석

  • Received : 2018.08.05
  • Accepted : 2018.11.10
  • Published : 2018.12.30

Abstract

Fraction has difficulties in learning because of the diversity of meanings, the ways of presenting contents and teaching methods in elementary school mathematics. Therefore, the various strategies of teaching of fraction concept is proposed as an alternative. The problem of equal sharing problem is that children can experience the concept of fractions naturally in the context of everyday distribution. Even before learning formal fractions, children can solve them in various ways based on their own experiences. The purpose of this study is to investigate the degree of problem solving and problem solving strategies for children in 2nd, 4th, and 6th grades in elementary school. As a result of the research, the percentage of correct answers increased as the grade increased, but the grade levels showed a difference depending on the numbers given to the problems. Also, there were differences in the problem solving strategies according to the grade levels. Also, according to the numbers presented in the problem, the percentage of correct answers was high in items that were easy to divide, and the percentage of correct answers was low in items that were difficult to divide. When children solved the problems, they were affected by the strategies they could use immediately according to the number presented in the problem, and their learning experiences were also affected.

초등학교 수학에서 분수는 어려운 학습 내용으로 인식되고 있다. 따라서 분수 개념의 역사-발생적 과정이나 실생활 맥락을 적용한 지도 방법을 대안으로 제시하고 있는데, 균등 분배 문제는 균등 분배 상황에서 학생들이 분수 개념을 자연스럽게 경험할 수 있는 문제로 주목받고 있다. 이에 본 연구에서는 조사연구 방법을 활용하여 균등 분배 문제와 균등 분배 상황으로 해결 가능한 분수의 크기 비교 문제에 대하여 초등학교 2, 4, 6학년 학생들의 문제해결 정도와 문제해결 방법을 분석하였다. 검사 결과, 정답률은 학년이 올라감에 따라 증가하였지만, 학년별로는 문제에 제시된 수에 따라 차이가 나타났다. 즉, 문제에 제시된 수에 의해 분할이 쉬운 문제의 정답률이 높게 나타났으며, 분할에 어려움이 있는 문제의 경우에 정답률이 낮게 나타났다. 그리고 문제해결 방법에서도 학년별로 차이가 나타났으며, 학년별로 사용하는 전략에 일정한 경향이 나타났다. 학생들이 문제를 해결할 때는 문제에 제시된 수에 따라 즉각적으로 사용할 수 있는 전략에 영향을 받았으며, 학생들의 학습 경험도 영향을 끼침을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 강완(2014). 분수 개념 지도 내용과 방법 분석. 수학교육학연구, 24(3), 467-480.
  2. 교육과학기술부(2012). 수학 5-2. 서울: 두산동아.
  3. 교육부(2015a). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호[별책 8].
  4. 교육부(2015b). 수학 5-2. 서울: (주)천재교육.
  5. 교육부(2016). 수학 5-2. 서울: (주)천재교육.
  6. 교육부(2018a). 수학 3-1. 서울: (주)천재교육.
  7. 교육부(2018b). 수학 6-1(5-6학년군 수학 현장검토본). 서울: (주)천재교육.
  8. 김민경(2009). 초등학생의 분수 이해 분석-6학년의 분수 개념 및 분수 나눗셈을 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 12(2), 151-170.
  9. 김민경, 박은정, 허지연(2012). '맥락성' 관점에서 본 수학교과서의 문제 분석. 한국학교수학회논문집, 15(1), 1-25.
  10. 김성희, 신재홍, 이수진(2018). Steffe의 분할 조작의 관점에서 본 균등 분배 문제 해결 과정 분석과 그 적용. 학교수학, 20(1), 17-42.
  11. 우정호(1998). 학교수학의 교육적 기초. 서울: 서울대학교출판부.
  12. 이대현(2018). 한국, 일본, 싱가포르, 미국, 핀란드의 수학 교과서에 제시된 분수지도 내용의 비교.분석. 초등수학교육, 21(2), 11-130.
  13. 이신득, 권혁진(2007). 실생활 중심의 교수-학습 자료 개발과 이를 활용한 수학 수업에 대한 학생들의 인식 변화 고찰. 한국학교수학회논문집, 10(1), 45-69.
  14. 이지영, 방정숙(2014). 분수의 다양한 의미에서 단위에 대한 초등학교 6학년 학생들의 이해 실태 조사. 수학교육학연구, 24(1), 83-102.
  15. 장혜원(2002). 수학 학습을 위한 상황문제의 활용. 학교수학, 4(3), 483-494.
  16. Baroody, A. J., & Coslick, R. T. (1998). Fostering Children's Mathematics Power: An Investigative Approach to K-8 Mathematics Instruction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  17. Charles, R., Caldwell, J., Cavanagh, M., Copley, J., Crown, W., Fennell, F., Murphy, S., Sammons, K., Schielack, J., & Tate, W. (2012a). enVision MATH grade 3 common core. NJ: Pearson Education, lnc.
  18. Charles, R., Caldwell, J., Cavanagh, M., Copley, J., Crown, W., Fennell, F., Murphy, S., Sammons, K., Schielack, J., & Tate, W. (2012b). enVision MATH grade 4 common core. NJ: Pearson Education, lnc.
  19. Empson, S. B., & Levi, L. (2011). Extending Children's Mathematics-Fractions and Decimals-. Portsmouth, NH: Heinemann.
  20. Lamon, S. J.(1996). The development of unitizing: Its role in children's partitioning strategies. Journal of Research in Mathematics Education, 27(2), 170-193. https://doi.org/10.2307/749599
  21. Mack, N. K. (2001). Building on informal knowledge through instruction in a complex content domain: Partitioning, units, and understanding multiplication of fractions. Journal for Research in Mathematics, 32(3).

Cited by

  1. Changes of Pre-service Teachers' Teaching Expertise through Lesson Plan Analysis vol.25, pp.1, 2020, https://doi.org/10.9708/jksci.2020.25.01.207
  2. 초등학생들의 분수 나눗셈 문제해결 방법에 대한 예비교사들의 지식 분석 vol.23, pp.2, 2018, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.2.002