DOI QR코드

DOI QR Code

A Study On Structural Relationships Among Academic Achievement Variables for Smart Learning Performance

스마트 러닝 학습성과 향상을 위한 학습 동기 전략 요인들 간의 구조적 관계 연구

  • 김범년 (충북대학교 경영대학 경영정보학과) ;
  • 김영렬 (충북대학교 경영대학 경영정보학과)
  • Received : 2018.02.05
  • Accepted : 2018.04.16
  • Published : 2018.04.30

Abstract

Flow is an optimal psychological state that people experience when engaged in an activity that is both appropriately challenging to one's skill level, often resulting in immersion and concentrated focus on a task. Through the study model, we found that Flow can result in deep learning and high levels of learning performance.

세계 각 국은 현재 스마트 열풍 속에 4차 산업혁명 시대로 변화하고 있다. 교육 또한 e-러닝의 지속적인 성장 발전을 통해 유비쿼터스 환경에 적합한 학습형태인 모바일 기반의 스마트러닝으로 진화하고 있다. 본 연구는 e-Learning 성공요인으로 가장 주목받고 있는 학습자의 동기요인에 관하여 Keller의 ARCS모델에 근거하여 학습자의 스마트러닝 학습성과와 관련된 요인들 간의 관계를 분석하였다. 학습자의 학습 동기 전략 요소가 학습성과에 영향을 미치는 과정 중에 특히 학습자에 대한 여러 동기부여 전략이 학습몰입이라는 매개변수의 조절효과를 거쳐 학습성과에 미치는 영향을 연구 구조모형을 통해 확인해 보았다.

Keywords

References

  1. Kwak, D.H., "Smart Platform For Smart Learning," 2011 Smart Learning Forum Seminar Proceedings, Smart Learning Forum, 2011.
  2. Kwon, H.K., "A Study On Relationships Among True Leadership, Trust to Senior Manager, Organization Quiet, Intention to Leave, Nonproductive Task Behavior," Journal of the Korean Industrial Information Systems Research, Vol. 22, No. 4, pp. 131-147, 2017.
  3. Kim, K.S., Structural Equation Model Analysis, Seoul : Hannarae Publishing co., 2009.
  4. Noh, K.S., "An Exploratory Research on Smart Learning Concept and Implementation Conditions," Digital Polices Research, Vol. 9, No. 2, pp. 79-86, 2011.
  5. Pack, H.K., "ARCS Model Applied E-Learning Education System Learning Motive and Academic Achievement," Journal of Korean Computer Education Research, Vol. 14, No. 2, 2006.
  6. Bandura, A., "Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory," Prentice-Hall, Inc. 1986.
  7. Csikszentmihalyi, M., "Flow: The Psychology of Optimal Experience," Harper & Row, 1990.
  8. Giovanni, M., "On the Measurement and Conceptualization of Flow," In Engeser, Stefan, Adevances ih Flow Research, Springer, 2012.
  9. Keller, J.M., "Use of the ARCS Model of Motivation in Teacher Training," IDD &E Working Paper No. 10, 1983.
  10. Keller, J.M., "Motivational Design for Learning and Performance," Springer, 2010.
  11. McLoed, S.A., "Bandura-Social Learning Theory," Retrieved from www.simplypsychology.org/bandura.html, 2016.
  12. Smartphone November 23 ikipedia, the Free Encyclopedia. from http://en.wikipedia.org/wiki/Smartphone, 2010.