DOI QR코드

DOI QR Code

Conservation Treatment of the Seated Stone Bodhisattva Discovered in Pyeongchang and Restoration of the Statue Using 3D Digital Technologies

평창 발견 석조보살좌상의 보존처리와 3차원 디지털기술을 활용한 복원

  • Jo, Seongyeon (Conservation Science lab, Chuncheon National Museum) ;
  • Kwon, Yoonmi (Conservation Science lab, Chuncheon National Museum) ;
  • Choi, Bobae (Conservation Science lab, Chuncheon National Museum)
  • 조성연 (국립춘천박물관 보존과학실) ;
  • 권윤미 (국립춘천박물관 보존과학실) ;
  • 최보배 (국립춘천박물관 보존과학실)
  • Received : 2018.10.12
  • Accepted : 2018.11.22
  • Published : 2018.11.30

Abstract

A stone seated bodhisattva (Sinsu5971) was discovered in Pyeongchang-gun, Gangwon-do in 1974 and was transferred to the Chuncheon National Museum upon its opening in 2002. The statue had damage to wide areas and was thus difficult to restore. This study utilized 3D scanning and 3D printing technologies to identify the overall form of the statue and the degree of damage, which allowed the restoration of lost portions that otherwise could not have been accurately restored to their original shape. Prior to the conservation treatment, the pigments used to decorate the surface were investigated using an optical microscope, and their main components were analyzed with a p-XRF (Potable X-ray Fluorescence Analyzer). The deteriorated lacquered surface was stabilized using animal glue and consolidated with stone strengthener (OH-100). The investigation found that the surface of the statue was made of zeolite that was lacquered and then gilded. As for pigments, white lead was used for the white color and red lead and cinnabar were used for red. The lost portions were redesigned by mirroring the remaining parts with 3D technologies. However, it was difficult to affix the 3D printing outputs to the statue without visible gaps since the damaged parts suffered flection. The portions of the outputs to be connected to the statue were thus modified and supplemented. It was also difficult to collect data on the properties of 3D printing materials due to the lack of previous in-depth study. These obstacles are subjects for further study.

석조보살좌상(신수5971)은 1974년 강원도 평창군에서 발견되었다. 2002년 국립춘천박물관이 개관하면서 옮겨진 보살상은 파손 부위가 넓어 복원이 쉽지 않았다. 본 논문에서는 3D스캐닝과 3D프린팅 기술을 활용하여 전체적인 형태와 손상정도를 파악하여 정확한 형태 복원이 불가능한 결실부를 복원하였다. 표면 장식에 사용된 안료의 종류를 파악하기 위하여 광학 현미경으로 관찰하고 이동형 X-선 형광분석기(p-XRF, Potable X-ray Fluorescence Analyzer)로 주성분을 분석한 후 보존처리하였다. 보존처리는 천연 접착제인 아교를 사용하여 열화 된 옻칠을 안정시키고 석재강화제(OH-100)를 사용하여 강화하였다. 조사 결과 불석[(沸石), 제올라이트(Zeolite)] 표면 위에 옻칠을 바르고 그 위에 금을 올리는 도금 기법과 흰색의 안료는 연백(鉛白), 적색의 안료는 연단(鉛丹)과 주사(朱砂)로 확인되었다. 3D 기술을 이용한 역설계 방법으로 복원된 결실부는 잔존 편을 대칭시켜 만들었기 때문에 남아있는 보살상의 형태와 유사하게 제작할 수 있었다. 그러나 출력물은 보살상 파손 부위가 굴곡져 있어 이격 없이 삽입하기 어려우며 출력물의 접합부 수정·보완 작업이 필요하였다. 또한 현재까지 3D 프린팅 재료의 물성연구가 부족하여 자료 수집에 어려움이 있었다. 이러한 문제점들은 향후 좀 더 연구해야할 과제이다.

Keywords

References

  1. 국립문화재연구소, 안료 비파괴 분석 길라잡이, p21, 국립문화재연구소, 대전, (2016).
  2. 이희정, 조선후기 경상도지역 佛石製 佛像의 등장과 유행, 불교미술사학 14, p35-70, (2012).
  3. 조연태, 석조불좌상(石造佛坐像)의 보존과 과학적 특성 연구, 박물관보존과학 12, p1-7, (2011).
  4. 이해순.위광철, 3D 프링팅을 이용한 백자수주의 복원 연구, 박물관보존과학 16, p112-137, (2015).
  5. 한국광물자원공사, 광물자원용어사전, https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=400612&cid=42441&categoryId=42441, (2018).

Cited by

  1. 철제 환두부 보존처리 과정의 3차원 디지털기록 및 형상변화 분석 vol.25, pp.None, 2021, https://doi.org/10.22790/conservation.2021.25.0085