DOI QR코드

DOI QR Code

Movie 'Cinema Paradiso' theme music function analysis

영화 시네마 천국의 테마음악 기능분석

  • Lim, Ju-Hee (Department of Applied Music, Seowon University)
  • 임주희 (서원대학교 실용음악과)
  • Received : 2018.10.12
  • Accepted : 2018.12.07
  • Published : 2018.12.31

Abstract

This thesis focuses on the five functions of film music as proposed by American composer Aaron Copland, and the application of these functions in the modern film Cinema Paradiso featuring music by Italian composer Ennio Morricone. Morricone has shown the application of these techniques in Western films such as the 1960s film A Fistful of Dollars and the top-rated 1980s films The Mission and Cinema Paradiso. Through his work, he maximizes the effects of representation in each scene by using variations of the theme music to effectively apply the functional theory of film music. Cinema Paradiso, especially, pursued the consistency and diversity of film at the same time. And it emphasized the specific atmosphere, intending to provide continuity in the scenes during the progress of the film. This thesis provides an understanding of the variation technique in film music, and the functionality of film music from scene to scene, as used by Morricone, for students majoring in film music.

본 논문은 이탈리아 출신의 영화음악가 엔니오 모리코네(Ennio Morricone)의 '시네마천국(Cinema Paradiso)'에 사용된 영화음악을 아론 코플랜드(Aron Copland)가 제시한 다섯 가지의 기능론과 현대의 대표적 영화음악의 기능 두 가지를 중심으로 분석한 논문이다. 영화 장면에 따른 각각의 테마음악을 변주시키는 변주법과 기능론을 제시함으로써 영화음악을 전공하는 학생들에게 음악의 테마 변주 테크닉과 장면에 따른 기능론을 습득시키기는데 도움이 될 것으로 판단된다. 엔니오 모리코네는 1960년대 <황야의 무법자>등의 서부영화에서 탁월한 능력을 보이고 1980년대에 들어 <미션(Mission)>, <시네마 천국(Cinema Paradiso)>등에서 전성기를 맞았다고 평가되어진다. 또한 그의 작품들은 테마음악의 변주를 통하여 주인공 인물의 내적 표현과 장면의 효과를 극대화시키는 등 영화음악의 기능론을 다루기에 매우 효과적이다. 특히 '시네마 천국'에서는 테마음악의 다양한 변주를 통하여 영화의 일관성과 다양성을 동시에 추구하였다. 그리고 특정한 분위기를 강조하여 장면의 연속성과 영화의 진행감을 주고자 하였다. 본 연구를 통해 엔니오 모리코네의 '시네마 천국'의 음악을 연구 분석하여 영화음악의 테마 변주법 연구에 의미를 두고자 한다.

Keywords

SHGSCZ_2018_v19n12_561_f0001.png 이미지

Fig. 1. Main Theme

SHGSCZ_2018_v19n12_561_f0002.png 이미지

Fig. 2. Walking ToTo with Mom

SHGSCZ_2018_v19n12_561_f0003.png 이미지

Fig. 3. Unison Playing in Main Theme

SHGSCZ_2018_v19n12_561_f0004.png 이미지

Fig. 4. Poster of Gone with The Wind

SHGSCZ_2018_v19n12_561_f0005.png 이미지

Fig. 5. String Play without Piano.

SHGSCZ_2018_v19n12_561_f0006.png 이미지

Fig. 6. Piano Solo in Main Theme[11]

SHGSCZ_2018_v19n12_561_f0007.png 이미지

Fig. 7. Alt, Sax Playing and String, Piano Play.

Table 2. Cue Sheet & Track No.

SHGSCZ_2018_v19n12_561_t0001.png 이미지

Table 3. Track No. used in the cue sheet

SHGSCZ_2018_v19n12_561_t0002.png 이미지

References

  1. Manvell Roger, Huntley John, (The) Technique of film muisc, 9, Korean Film Council, 1990.
  2. Park, Sin-young, Cinema Music, 86, 17, Sallimbooks, 2005.
  3. J.P.E. Harper-Scott, Jim Samson, An Introduction to Music Studies, 274, Eumaksekye, 2014.
  4. Steven Jay Schneider, Ian Haydn Smith, 1001 Movies You Must See Before You Die, Maroniebooks, 2005.
  5. [Gilles Mouellic, La Musique De Film, 49, 82, Ehwa Womans Univercity Press, 2006.
  6. Han, Sang-june, Understanding Film Music, 144, 150, hannarae, 2000.
  7. Jack Perricone, Melody in Songwriting, 41, 51, Berklee Press, 2000.
  8. Sung, Kiwan, Film Music 30, hannarae, 2003.
  9. Beom-Jin Jo , T.S. Cho. A Study on Arrangement through Avoid Note and Tension Note The Society Digital Policy & Management Vol.13. No11 pp.349-355, 2015. DOI: https://doi.org/10.14400/jdc.2015.13.11.349
  10. Hae-Kwon Lim, Tae-Seon Cho A Study of Individuality of Seung_Hwan Lee's Music Represents The Society Digital Policy & Management Vol.13. No11 pp.406-415, 2015. DOI: https://doi.org/10.14400/jdc.2015.13.11.409 Records
  11. Ennio Morricone, Cinema Paradiso, General Music, 1989.