Fig. 1. Learning course of the Project-Centric
Table 1. Experimental design for study
Table 2. Unit and Subjects of Science Education
Table 3. Project Course of water circulation
Table 4. Average and contents by question(N=22)
Table 5. Questions number of science learning motivation test(*Negative question)
Table 6. Average value of each question(N=22)
Table 7. The Effect of Project-based Instruction on Science Learning Motivation
Table 8. After analysis of the learners aware of thinking maps applied science class
References
- 강인애, 정준환, 서봉현, 정득년(2011). 교실 속 즐거운 변화를 꿈꾸는 프로젝트 학습. 상상채널.
- 김경원, 김연진, 이경희(2012). 리얼!! 프로젝트 학습. 상상채널.
- 김대현, 왕경순, 이경화, 이은화(1999). 프로젝트 학습의 운영. 학지사.
- 김수환, 한선관(2013). 스마트러닝 환경에서의 프로젝트 학습 전략 및 요인 분석. 정보교육학회논문지, 17(3), 243-252. https://doi.org/10.14352/jkaie.2013.17.3.243
- 김영선, 최용훈, 김지은(2017). 프로젝트학습이 학업성취도와 인식에 미치는 영향. 예술인문사회융합멀티미디어, 7(3), 871-878
- 김현진(2006). 프로젝트 수업의 구성 방안 연구. 한국어교육, 17(1), 101-131.
- 김혜진, 이수경(2017). 자연친화적 예술경험을 기반으로 한 과학 프로젝트가 아동의 과학적 태도변화에 미치는 효과. 조형교육, 64, 41-65.
- 민성혜, 이화영(2003). 이해하기 쉬운 프로젝트 교사 지침서. 창지사.
- 박성희, 허효정(2009). 다중지능이론을 활용한 프로젝트 학습이 초등학생의 학습동기와 사회과 학업성취에 미치는 영향. 교육방법연구, 21(2), 51-67.
- 신수범, 한희정(2006). 블랜디드 학습에 기반한 통합교과 프로젝트 학습 전략 및 효과. 한국컴퓨터교육학회지, 9(4), 25-34.
- 신예주(2016). 프로젝트 기반 융합인재교육이 과학 학습동기 및 과학적 태도에 미치는 효과. 부산교육대학교 석사학위논문.
- 여상한, 엄우용(2014). 초등 교육과정과 연계한 프로젝트중심학습 설계 모형 개발. 교육공학연구, 30(2), 259-283.
- 오정임(2004). ARCS 모델을 적용한 과학수업이 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향: 5학년 전기회로 꾸미기 단원을 중심으로. 부산교육대학교 석사학위논문.
- 이승실(2010). 블렌디드 러닝 기반 '함께 역사하기' 프로젝트 학습 연구. 이화여자대학교 박사학위논문.
- 이용섭(2016). 초등예비교사의'지층과 암석'에 대한 프로젝트 학습이 자기주도적 학습능력 및 환경감수성에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 9(2), 233-242. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2016.9.2.233
- 이형철, 오정임(2005). ARCS 전략을 적용한 과학수업이 초등학생의 학습동기와 학업성취도에 미치는 영향: 5학년 전기회로 꾸미기 단원을 중심으로. 초등과학교육, 24(5), 539-545.
- 정정희, 강혜숙(2001). 프로젝트를 활용한 초등학교 통합 교육과정 개발과 적용에 관한 연구. 교육과정연구, 19(1), 343-362.
- 정준환(2015). 신나는 프로젝트학습. 상상채널.
- 조혜진, 이형철(2013). Prezi를 활용한 프로젝트 수업이 초등과학영재반 학생들의 창의성, 과학탐구능력 및 과학에 대한 태도에 미치는 영향. 대한지구과학교육학회지, 6(1), 50-59. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2013.6.1.050
- 한조은, 박세희, 정보람, 김종원, 이선경(2015). 프로젝트 기반 에너지기후변화 학습에 참여한 초등학생의 경험과 역량. 에너지기후변화교육, 5(2), 53-67.
- Amesty, E. & Paez, D. (2018). Using project-based learning with venezuelan teachers to enhance teacher attitudes about school-based drug abuse prevention: A Control-Group Comparison Study. Psychology in the Schools, 55(8), 969-981. https://doi.org/10.1002/pits.22159
- Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skill for the future. The Clearing House, 83, 39-43. https://doi.org/10.1080/00098650903505415
- Braden, S. S. (2012). Differences in perceptions of learning and academic achievement of students and teachers in project-based learning and balanced mathematics classrooms. ProQuest LLC. 113.
- Flening, D. (2000). The teacher's guide to project-based learning. Washington, DC: Office of Educational Research and Improvement.
- Hallermann, S., Larmer, J. & Mergendoller, J. (2011). PBL in the elementary grades. Novato, CA:Buck Institute for Education.
- Markhan, T. (2001). Project based learning. Teacher Librarian, 33(2), 38-42.
- Markhan, T., Larmer, J. & Ravitz, J. (2003). Project based learning handbook: a guide to standards-focused project based learning for middle and high school teachers. Novato, CA: Buck.
- Song, Y. (2018). Improving primary students' collaborative problem solving competency in project-based science learning with productive failure instructional design in a seamless learning environment. Educational Technology Research and Development, 66(4), 979-1008. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9600-3
- Thomas, W. J. (2000). A review of research on project based learning. San Farael, CA: Autodes Foundation.