Abstract
It is often the case that products or services on the market are causing problems, which hurt the business and image of the company. Responding appropriately to the problem and minimizing the damage is very important to business organizations. This study collected and analyzed the news articles related to the recall of the Galaxy Note 7, which was developed and launched by Samsung Electronics, one of the smartphone market leaders. Based on the issue lifecycle, the characteristics of the news were expressed by stages and the contents of the news were analyzed and visualized using association rules. The results of this study are expected to help business organizations to understand the changes and trends of issues and search for counter measures.
시장에 내놓은 제품이나 서비스가 문제를 일으켜서 해당 기업의 비즈니스와 이미지에 큰 타격을 입히는 사례가 자주 발생하고 있다. 발생한 문제에 적절하게 대응하고 피해를 최소화하는 것은 기업들에게 매우 중요한 일이다. 본 연구는 스마트폰 시장을 주도하고 있는 삼성이 개발하여 출시한 갤럭시노트7의 리콜 사태를 다루었던 뉴스를 수집하고 분석하였다. 이슈 라이프사이클에 기반하여 단계별로 뉴스의 특징을 표현하고 연관규칙을 이용하여 텍스트의 내용을 분석하고 시각화하였다. 본 연구의 결과는 이슈의 변화와 흐름을 이해하고 대응책을 모색해야 하는 기업들의 비즈니스 활동에 도움을 줄 것으로 기대된다.