그림 1. 심층신경망의 구조 Fig. 1. Deep learning network’s structure.
그림 2. 태안비행장 Fig. 2. Taean airfield.
그림 3. 심층신경망을 활용한 활주로 가시거리 개발 절차 Fig. 3. Development procedure of RVR by DNN.
그림 4. 활주로 가시거리 예측을 위한 심층신경망 구조 Fig. 4. DNN’s structure for RVR estimation.
그림 5. 심층신경망 예측 모델에 사용되는 활주로 가시거리 2달 데이터 Fig. 5. RVR data of 2 months for DNN estimation model.
그림 6. 5분 시간 간격의 기상 정보를 사용해 1시간 이후의 활주로 가시거리의 예측값(점선)과 측정값(실선)의 비교 Fig. 6. Comparison on RVR estimation value(Dotted) and measurement value(Solid) after 1 hour with 5 minute sampling time.
그림 7. 5분 시간 간격의 기상 정보를 사용해 1시간 이후의 활주로 가시거리의 예측값과 실제 측정값의 1 대 1비교 Fig. 7. 1:1 Comparison on RVR estimation value and measurement value after 1 hour with 5 minute sampling time.
그림 8. PCA를 활용한 활주로 가시거리 측정값에 대한 예측 값의 1차식으로 표현 Fig. 8. 1st polynomial for estimation vlaue and measure value by PCA.
그림 9. 식(4)에 의해 계선된 활주로 가시거리의 예측 값(점선)과 측정 값(실선) Fig. 9. RVR estimation value(Dotted) and measurement value(solid) by Eq (4).
그림 10. 식(4)에 의해 새롭게 계산된 활주로 가시거리의 예측값과 실제 측정값의 1 대 1 비교 Fig. 10. 1:1 comparison on RVR estimation value(Dotted) and measurement value(solid) by Eq (4).
그림 11. 예측 모델만을 이용한 활주로 가시거리 예측 값(점선)과 측정 값(실선) Fig. 11. RVR estimation value(Dotted) and measurement value(solid) by estimation DNN model.
그림 12. 예측 모델만을 이용한 활주로 가시거리 예측 값 측정 값의 1대1 비교 Fig. 12. 1:1 comparison on RVR estimation value and measurement value by estimation DNN model.
그림 13. 고도화 모델의 활주로 가시거리 예측 값(점선)과 측정 값(실선) Fig. 13. RVR estimation value(Dotted) and measurement value(solid) by advanced model.
그림 14. 고도화 모델의 활주로 가시거리 예측 값과 측정 값의 1대1 비교 Fig. 14. 1:1 comparison on RVR estimation value and measurement value by advanced model.
표 1. 태안비행장 기상장비 측정 항목 Table 1. Weather condition measuring equipment in Taean airfield.
표 2. 1시간 이 후 활주로 가시거리 예측을 위한 입력 값의 시간 간격 변화 따른 예측 값의 Correlation, RMSE결과 Table 2. Correlation and RMSE according to variation on sampling time of input value for RVR estimation after 1hour.
표 3. 고도화된 모델을 통한 예측 값과 측정 값의 Correlaiton, RMSE 결과 Table 3. Correlation and RMSE of Advanced Model.
References
- G. S. Ban, "Weather factor for aircraft operation safety," Civil Aviation Development, Vol. 28, pp. 225-257, Oct. 2002.
- Federal Aviation Administration, AC00-45H, Aviation weather services, Federal Aviation Administration, Sep. 2016.
- F. Rosenblatt, "The perceptron: A probabilistic model for information storage and organization in the brain," Psychological Review, Vol. 65, No. 6, pp. 386-408, 1958. https://doi.org/10.1037/h0042519
- P. J. Werbos, Beyond regression: new tools for prediction and analysis in the behavioral sciences, Doctoral Dissertation, Applied Mathematics, Harvard University, Boston, MA, 1974.
- G. E. Hinton, S. Osindero, and Y. W. The. "A fast learning algorithm for deep belief nets," Neural Computation, Vol. 18, No. 7, pp. 1527-1554, 2006. https://doi.org/10.1162/neco.2006.18.7.1527
- S. H. Choo, Y. H. Lee, K. D. Ahn, and K. Y. Chung, "Development of wind forecast model over Korean peninsula using harmony search algorithm," in Proceeding of the 14 International symposium on Advanced Intelligent Systems Daejeon: Korea Vol. 23. No. 1, 2013.
- S. J. Lee, and Y. C. Kim, "A numerical forecast and verification of the aircraft turbulence observed over south korea," Journal of Korean Meteorological Society, Vol. 38, No. 5, pp. 493-507, Oct. 2002
- Y. C. Kim, and D. H. Kim, "An weather analysis for selection of the aircraft category F's alternative airport," Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, Vol. 20, No. 4, pp. 70-75, Dec. 2012. https://doi.org/10.12985/ksaa.2012.20.4.070
- S.K. Ku and S.M. Hong, "Development for estimation model of runway visual range using deep neural network," Journal of Advanced Navigation Technology, Vol. 21, No. 4, pp. 435-442, Oct, 2017.