Abstract
This study investigated the typicality of the leading brand in a specific product category through comparison of personality evaluation. Measuring scales for brand personality was also used to measure the product category's personality which consumers expected generally. By pre-test, an instant coffee category was selected for product category. In the instant coffee category, three brands-'kanu', 'looka', and 'supremo'-were analyzed for this study. As a result, it was found that the leading brand, kanu had the typicality for the instant coffee category. Kanu had the same dimensions of brand personality, which were sincerity, competence, success, and sophistication, as the instant coffee product category had. Comparatively, looka had just three personalities -competence, sincerity, and sophistication-which were similar to personalities in the product category. And, supremo had only two personalities-sophistication and competence-which were similar to personalities in the instant coffee category.
본 연구에서는 특정 제품군 내 선도 브랜드가 가지는 전형성을 브랜드 개성 평가를 통해 분석하였다. 사전조사를 통해 인스턴트 원두커피가 분석 대상 제품군으로 선정되었고, 일반 매장 판매 브랜드인 '카누', '루카', '수프리모' 세 개의 브랜드가 분석에 사용되었다. 연구결과, 선도 브랜드인 카누가 해당 제품군을 대표하는 브랜드 전형성을 확보하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 카누의 경우, 진실, 능력, 성공, 세련 등 제품군이 보유하는 4가지 개성 차원을 동일하게 가지고 있었다. 루카의 경우, 능력, 진실, 세련 등 세 가지 개성차원이 공통적인 것으로, 수프리모의 경우는 세련과 능력 두 개의 개성차원만이 공통적인 것으로 나타났다. 각 개성차원을 구성하는 구성개념에 있어서도 카누의 경우가 다른 경쟁 브랜드들에 비해 상대적으로 높은 공통성을 보이고 있었다. 연구를 통해 브랜드 개성 평가를 바탕으로 한 브랜드의 전형성 평가에 대한 가능성도 확인할 수 있었다.