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Comparative study on the Differences of Broadcast Journalists' Perception on Work Autonomy by Ownership and Revenue Structure

방송사의 소유와 재원 구조 차이에 따른 기자의 자율성 인식 비교 : 자원의존이론을 중심으로

  • 배정근 (숙명여자대학교 미디어학부)
  • Received : 2018.01.05
  • Accepted : 2018.03.09
  • Published : 2018.03.28

Abstract

This study empirically examined the influence of ownership structure(public/private) and revenue structure (high dependency on advertisement/low dependency on advertisement) of broadcasting companies upon journalists' perceptions regarding the degree of freedom in news reporting, the factors that limit freedom of press, satisfaction with the work autunomy and satisfaction with company's policies of news reporting and editing in light of resource dependency theory. The result showed that both the ownership structure and revenue structure of broadcasting companies influenced the journalists' perception regarding the degree of freedom in news gathering and reporting. It was also confirmed that only the revenue structure affected the level of satisfaction with work autonomy while the degree of satisfaction with the company's policies on editing and programing was influenced by the ownership structure. The perception of the factors that limit the freedom of press was found to be influenced only by the ownership structure, as did the satisfaction with policies on editing and programing. These results are very significant as they show that the level of dependence on advertising revenue affects journalists' news reporting, and that journalists of public broadcasting companies are influenced by the dependence on government or other political powers as well as on advertising revenue.

본 연구는 자원의존이론에 근거해 방송사의 소유구조(공영/민영)와 재원구조(고광고 의존/저광고 의존)가 기자들이 느끼는 취재보도의 자유도와 언론자유를 제약하는 주된 요인, 직무의 자율성 만족도, 편집 편성 정책 만족도에 미치는 영향을 방송사 기자에 대한 인식조사를 통해 실증적으로 확인했다. 그 결과 방송사의 소유구조와 재원구조는 모두 기자들이 느끼는 취재 및 보도의 자유도 인식에 영향을 미치는 것으로 확인됐다. 반면 자율성에 대한 만족도는 재원구조만 영향을 미쳤고, 회사의 편집 편성 정책에 대한 만족도와 언론 자유를 제약하는 요인에 대한 인식은 소유구조가 영향을 미치는 것으로 확인됐다. 이같은 결과는 광고수익 의존도가 기자들의 취재보도에 영향을 미치며, 특히 공영방송은 정부나 정치권력과 광고수익 의존도가 동시에 영향을 미치고 있다는 사실이 확인됐다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

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