DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis and Directional Suggestion for Digital Cultural Heritage Education

디지털 문화유산 교육 현황 분석 및 방향 제언

  • Received : 2018.01.03
  • Accepted : 2018.03.09
  • Published : 2018.03.28

Abstract

This research discusses the necessity for change in the domestic digital cultural heritage education. In following, this research analyzes definition and categories of digital cultural heritage education alongside with several case studies of global institutions and their characteristics. Throughout the analysis, this research suggests a direction of domestic digital cultural heriage which has limitations. Currently domestic use of digital cultural heritage education is currently limited to applying digital technology. Analysing literature review and case studies, this research found that digital cultural heritage education can make learners be mature in perspective of historical thinking and digital literacy simultaneously. In other words, digital cultural heritage education should not aim at pursuing education via digital platform simply, but rather fundamental cultural heritage education based on understanding of digital technology and future trend of education such as informal learning. Throughout the analysis of current cases and suggestion for future direction, the research aims at being a fundamental study of digital cultural heritage.

본 연구는 향후 변화될 교육의 방향에 대응하여 국내 디지털 문화유산 교육의 방향도 변화해야 함을 논하고자 하였다. 그에 따라 디지털 문화유산 교육의 개념과 유형을 논하고, 해외의 대표 사례들을 분석하여 각 유형별 프로그램의 특정들을 분석하였다. 이를 통해, 국내에서는 아직 다양하게 이루어지지 않고 있는 디지털 문화유산 교육 프로그램에 대해 향후 나아가야 할 방향을 제안하고자 하였다. 현재 국내의 디지털 문화유산 교육 프로그램은 대부분 문화유산에 대한 소개를 디지털 플랫폼을 통해 일방적으로 제공하는 차원에서 이루어지고 있다. 본 연구에서는 해외 문헌과 대표 사례연구를 통해 디지털 문화유산 교육이 학습자의 역사적 사고력을 향상시키며 디지털 리터러시와 같은 교육적 능력도 함양하는 가치를 지니고 있음을 파악하였다. 즉, 디지털 문화유산 교육은 단순히 기존의 문화유산 교육에 디지털 기기가 추가됨을 의미하는 것이 아닌 문화유산 교육의 본질을 디지털 속성에 대한 이해를 바탕으로 접목하여 문화유산에 대한 지식교육뿐만 아니라 미래 교육이 지향하는 인포멀 러닝의 다양한 형태로 도출되어야 하는 것이다. 본 연구는 현재의 디지털 문화유산 교육에 대한 분석 및 미래 방향성에 대한 제언을 통해 앞으로 미래형 디지털 문화유산 교육의 기초연구가 되고자 한다.

Keywords

References

  1. http://www.nmc.org/nmc-horizon
  2. http://elearningindustry.com
  3. S. Shep, etc, Exploring Digital Technology and Historical Thinking in Undergraduate Learning and Teaching at VUW, VUW Press, 2013.
  4. D. Throsby, Economics and Culture, Cambridge University Press, 2001.
  5. D Harvey, "Heritage pasts and heritage presents: temporality, meaning and the scope of heritage studies," International Journal of Heritage Studies, Vol.7, No.4, pp.319-338, 2001. https://doi.org/10.1080/13581650120105534
  6. http://www.unesco.org
  7. 디지털문화유산영상관 전시운영방안 연구, 한국문화재청, p.4, 2013.
  8. M Vaart and C Ray, "Domus:An On-Gallery Digital Museum Experience in Two Parts" Engaging Spaces: Interpretation, Design and Digital Strategies, NODEM 2014 Proceedings, p.194-201, 2014.
  9. 97문화유산의 해 사업결과 보고서, 문화체육부 문화재관리국, 1998.
  10. 문화유산 교육 현황 및 발전방향, 월간 문화재, 한국 문화재청, 2013년 12월호
  11. L. Viinikkala, O. Helmo, T. Korkalainen, T. Makila, S. Helle, V. Panni, J. Arimaa, F. Saukko, J. Paakyla, S. Jokela, T. Lehtonen, and O. Leskinen, "The Luostarinmaki Adventure An Augmented Reality Game in an Open-air Museum," Engaging Spaces: Interpretation, Design and Digital Strategies, NODEM 2014 Proceedings, pp.232-243, 2014.
  12. J.Suh, J. Ahn, H. Kim, and J. Kim, "Evaluation of an Interactive Multimedia Exhibit in the National Museum of Korean Contemporary History, South Korea," NODEM 2014 Proceedings, pp.276-285, 2014.
  13. D. Walsh, P. Clough, and J. Foster "User Categories for Digital Cultural Heritage" http://ceur-ws.org/Vol-1611/paper6.pdf accessed on 14th Feb 2018.
  14. M. Gatsch, F. Kayali, R. Mateus-Berr, T. Mikeska, and K. Seirafi, "Mobile Technology and Museum Education for Schools Theory, Study Results & Use Cases from the Project Art.Lector," NODEM 2014 Proceedings, pp.171-176, 2014.
  15. S. Lopez and A. Ramos, "Museu d'Art Contemporani de Barcelona(MACBA), Barcelona," Museums and the Web 2010 https://www.museumsandtheweb.com/mw2010/papers/lopez/lopez.html accessed on 17th Feb. 2018.
  16. R. Parry and M. Ortiz-Williams, "How Shall We Label Our Exhibit Today? Applying the Principles of On-Line Publishing to an On-Site Exhibition," Museums and the Web 2007 https://www.museumsandtheweb.com/mw2007/papers/parry/parry.html accessed on 20th Feb. 2018.