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The Effect of Menu Quality of Cold Noodle Restaurants on Customer Satisfaction and Repurchase Intention -Focused on Seoul·Kyunggi Area-

냉면전문점의 메뉴품질이 고객만족과 재구매의도에 미치는 영향 -서울·경기지역을 중심으로-

  • 전진영 (대구가톨릭대학교 외식산업학 전공) ;
  • 유영진 (대구가톨릭대학교 외식산업학과)
  • Received : 2017.11.15
  • Accepted : 2017.12.28
  • Published : 2018.02.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of menu quality of cold noodle restaurants on customer satisfaction and repurchase intention. Eventually the study aims to be used as a baseline data for future researches on menu development for cold noodle restaurants. Collected data were statistically analyzed using SPSS 22.0 and AMOS 22.0. The results of this study are as follows: First, menu quality consists of taste of food, creativity, variety and price of menu. Among menu quality, taste of food, creativity, variety and price of menu had a significant influence on customer satisfaction. Second, customer satisfaction had a significant influence on repurchase intention. Third, customer satisfaction had a mediating effect between menu quality and repurchase intention. The conclusion section suggested strategic implications to induce menu quality, customer satisfaction and repurchase intention based on the findings.

본 연구의 목적은 냉면전문점의 메뉴품질이 고객만족과 재구매의도에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 이를 통해 향후 냉면전문점의 메뉴개발 연구를 위한 기초자료를 제시하고자 하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0과 AMOS 22.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 실증분석에 따른 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 메뉴품질은 음식의 맛, 메뉴의 독창성, 메뉴의 다양성, 메뉴의 가격 요인으로 분류되었다. 메뉴 품질의 음식의 맛, 메뉴의 독창성, 메뉴의 다양성, 메뉴의 가격 요인 모두 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 고객만족은 재구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객만족은 메뉴품질과 재구매의도 사이에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 연구결과를 통하여 메뉴품질, 고객만족 및 재구매의도를 향상시킬 수 있는 전략적 시사점을 제시하였다.

Keywords

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