[Figure 1] Special-Class Plan
[Table 1] Survey School and the Establishment of Year
[Table 2] The Summary of Survey School
[Table 3] Present Condition of Survey School before 1990
[Table 4] The Summary of Survey School
[Table 5] Present Condition of Survey School Since 2000
[Table 6] The Summary of Survey School
[Table 7] Present Condition of Survey School before 1990
[Table 8] The Summary of Survey School
[Table 9] Present Condition of Survey School Since 2000
References
- Mace, Ronald L., Hardie, Graeme J. & Place, Jaine P, 1991, Accessible Environments: Toward Universal Design in W.E. Preiser, J.C. Vischer, E.T. White(Eds.), Design intervention: Toward a more humane architecture, Van Nostrand Reinhold
- Null, Roberta, 2014, Universal Design: principles and models, New York: CRC Press
- N.Metlitzky, L.engelhardt, 2007, Behinderungsbedingter Mehrbedarf, Fraunhofer IRB Verlag
- Steinfeld, E & Maisel, J, L, 2012, Universal Design: creating inclusive environments, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
- Story, F.S., J.L.Mueller and R.L.Mace, 1998, The Universal Design File:Designing for People of all ages and abilities, North Carolina State University(The Center for Universal Design)
- UK DSCF, 2009, Building Bulletin 102: Designing for disabled children and children with special educational needs
- 교육부, 2016, 특수교육연차보고서
- 김아름, 2009, "교과교실제 운영 중학교에서 학생의 이동행태에 따른 공간적 특성에 관한 연구", 광운대학교 석사학위논문.
- 김진욱, 2012, 학교사용자 참여설계를 위한 워크샵 운영매뉴얼, 한국교육개발원
- 서울특별시, 2017, 서울시 유니버설디자인 통합 가이드라인
- 서울특별시교육청, 2015, 서울교육통계연보
- 성기창, 2013, "통합교육을 위한 특수학급의 건축계획에 관한 연구", 한국복지대학교 논문집
- 조진일, 2011, 학교시설기준 개정에 관한 연구, 교육과학기술부
- 한국교육환경연구원, 2013, 학교시설 계획 설계 지침 및 시설기준 개발 학술연구, 서울특별시교육청
- 한국유니버설디자인협회, 2017, 학교시설 특성을 고려한 유니버설디자인 적용방안 연구, 서울특별시교육청교육연구정보원