DOI QR코드

DOI QR Code

보육교사에 의한 아동중심 집단놀이치료가 유아의 사회성에 미치는 영향

The Effects of Early Childhood Teacher-led Child-Centered Group Play Therapy on the Sociability of Young Children

  • 전아정 (한양사이버대학교 아동가족) ;
  • 김태은 (한양사이버대학교 아동학과)
  • 투고 : 2018.10.15
  • 심사 : 2018.11.20
  • 발행 : 2018.12.31

초록

Objective: The purpose of this study was to examine the effect of early childhood teacher-led child-centered group play therapy on young children's sociability. The changes of sociability in the therapeutic process were also examined. Methods: The subjects of this study were 12 young children who were five years old and attended a child care center in Gangwon-do. Subjects were divided into an experimental group and a control group. The experimental group received 15 early childhood teacher-led child-centered group play therapy sessions twice a week. The sociability scale was used for pre-post tests and the data were analyzed using SPSS 23.0. Every session was video-taped and recorded verbatim. Qualitative data were analyzed to examine changes in sociability. Results: Children who participated in the early childhood teacher-led child-centered group play therapy demonstrated significant improvement in sociability. During the therapy sessions, children's expressions and behaviors associated with sociability gradually increased. Conclusion/Implications: This study supports the use of early childhood teacher-led child-centered group play therapy as an effective intervention strategy for young children to improve their sociability.

키워드

표 1. 사회성 척도 하위영역의 의미와 문항 예

BOJGB2_2018_v14n6_35_t0001.png 이미지

표 2. 사전 ․ 사후검사 통제집단 설계

BOJGB2_2018_v14n6_35_t0002.png 이미지

표 3. 아동중심 집단놀이치료의 내용 및 절차, 치료자의 역할

BOJGB2_2018_v14n6_35_t0003.png 이미지

표 4. 실험집단과 통제집단의 사전검사 동질성

BOJGB2_2018_v14n6_35_t0004.png 이미지

표 5. 사회성에 대한 비모수 검증 결과

BOJGB2_2018_v14n6_35_t0005.png 이미지

표 6. 참여 유아의 특성

BOJGB2_2018_v14n6_35_t0006.png 이미지

참고문헌

  1. 김경은, 한유진 (2013). 교사의 집단치료놀이가 유치원 종일반 유아의 자아탄력성, 또래유능감 및 교사-유아 관계에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 9(5), 299-320. https://doi.org/10.14698/jkcce.2013.9.5.299
  2. 김숙경 (1989). 외동이와 형제아의 모 - 자녀관계 및 사회성에 관한 비교 연구. 아동학회지, 10(1), 43-63.
  3. 김진애, 최애나 (2007). 음악치료가 학습장애아동의 자기표현 및 사회성에 미치는 영향. 예술심리치료연구, 3(2), 63-78.
  4. 김태인 (2008). 놀이치료에 대한 유치원 교사와 초등학교 교사의 인식 및 현황 비교: 경기지역을 중심으로. 유아교육학논집, 12(5), 31-56.
  5. 문혁준, 김정민, 김태은, 양성은, 이진숙, 이희선 (2014). 아동상담. 서울: 창지사.
  6. 박제일 (2011). 사회성 기술 척도 개발을 위한 예비 연구. 교육치료연구, 3(1), 13-22.
  7. 박현화 (2017). 집단미술치료가 어린이집 만 5세 유아의 자아존중감과 사회성 향상에 미치는 영향. 한국예술치료학회지, 17(1), 17-34. doi:10.18253/kart.2017.17.1.02
  8. 손명희, 송영혜 (2009). 집단놀이치료 프로그램 효과에 대한 메타분석. 놀이치료연구, 13(1), 19-43.
  9. 양선영, 한유진 (2014). 보육기관에서의 놀이치료가 유아의 문제 행동, 자아지각, 사회적 상호작용 및 놀이치료 과정에서 유아의 반응 변화에 미치는 영향. 아동학회지, 35(1), 95-117. doi:10.5723/KJCS.2014.35.1.95
  10. 유가효, 위영희, 문현주, 이희정, 김태은 (2014). 놀이치료의 이해. 파주: 양서원.
  11. 이용숙, 김영천 (1998). 교육에서의 질적 연구: 방법과 적용. 파주: 교육과학사.
  12. 이정희 (2008). 부적응 유아의 사회적 관계 적응을 위한 교사의 공감적 태도 지원 프로그램 개발 및 적용: 교사에 의한 놀이치료를 활용하여. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  13. 이후경 (2003). 집단정신치료: 집단역학. 신경정신의학, 42(2), 178-188.
  14. 최민아, 한유진 (2012). 유아의 자아존중감과 사회성 향상을 위한 아동중심 집단놀이치료의 효과. 한국아동심리치료학회지, 7(1), 1-26.
  15. Carlson, J., & Slavik, S. (1997). Techniques in Adlerian psychology. Washington, DC: Accelerated Development.
  16. Cheng, Y.-J., & Ray, D. C. (2016). Child-centered group play therapy: Impact on social-emotional assets of kindergarten children. The Journal for Specialists in Group Work, 41(3), 209-237. doi:10.1080/01933922.2016.1197350
  17. Chovil, N. (1991). Social determinants of facial displays. Journal of Nonverbal Behavior, 15(3), 141-154. doi:10.1007/BF01672216
  18. Dodge, K. A., Pettit, G. S., McClaskey, C. L., Brown, M. M., & Gottman, J. M. (1986). Social competence in children with commentary by John M. Gottman. Monographs of the Society for Research in Child Development, 51(2), 1-85. doi:10.2307/1165906
  19. Draper, K., White, J., O'Shaughnessy, T. E., Flynt, M., & Jones, N. (2001). Kinder training: Play-based consultation to improve the school adjustment of discouraged kindergarten and first grade students. International Journal of Play Therapy, 10(1), 1-29. doi:10.1037/h0089441
  20. Gresham, F. M., Elliott, S. N., Vance, M. J., & Cook, C. R. (2011). Comparability of the social skills rating system to the social skills improvement system: Content and psychometric comparisons across elementary and secondary age levels. School Psychology Quarterly, 26(1), 27-44. doi:10.1037/a0022662
  21. Landreth, G. L. (2012). Play therapy: The art of the relationship. New York: Routledge.
  22. Landreth, G. L., & Sweeney, D. S. (1999). The freedom to be: Child-centered group play therapy. In D. S. Sweeney, & L. E. Homeyer (Eds.), The handbook of group play therapy: How to do it, how it works, whom it's best for (pp. 39-64). San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
  23. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
  24. McWayne, C. M., Cheung, K., Wright, L. E. G., & Hahs-Vaughn, D. L. (2012). Patterns of school readiness among head start children: Meaningful within-group variability during the transition to kindergarten. Journal of Educational Psychology, 104(3), 862-878. doi:10.1037/a0028884
  25. Muro, J. H., Muro, L. L., Rose, K. K., Webster, L., & Allen, C. (2017). Use of child centered play therapy responses in a child care setting. Dimensions of Early Childhood, 45(2), 13-19.
  26. O'Connor, K. J. (2000). The play therapy primer. New York: John Wiley & Sons.
  27. Putallaz, M., & Gottman, J. (1983). Social relationship problems in children: An approach to intervention. In B. B. Lahey, & A. E. Kazdin (Eds.), Advances in clinical child psychology (pp. 1-43). Boston, MA: Springer. doi:10.1007/978-1-4613-9814-1_1
  28. Ray, D. C. (2011). Advanced play therapy: Essential conditions, knowledge, and skills for child practice. New York: Routledge.
  29. Robinson, A., Simpson, C., & Hott, B. L. (2017). The effects of child-centered play therapy on the behavioral performance of three first grade students with ADHD. International Journal of Play Therapy, 26(2), 73-83. doi:10.1037/pla0000047
  30. Trice-Black, S., Bailey, C. L., & Riechel, M. E. K. (2013). Play therapy in school counseling. Professional School Counseling, 16(5), 303-312. doi:10.5330/PSC.n.2013-16.303
  31. Sweeney, D. S., Baggerly, J. N., & Ray, D. C. (2014). Group play therapy: A dynamic approach. New York: Routledge.
  32. Yalom, I. D. (1995). The theory and practice of group psychotherapy. New York: Basic Books.