DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the development of the pattern and the necktie design utilizing the Gaya relics

가야 유물을 응용한 패턴전개와 넥타이 디자인 개발에 관한 연구

  • 변성태 (가야대학교 귀금속주얼리학과)
  • Received : 2018.09.07
  • Accepted : 2018.09.29
  • Published : 2018.11.30

Abstract

The Gaya Period is the period in which the nations of Gaya had existed in the Gimhae area. The term 'The Period of the Three Nations', which is widely used, is inappropriate because in ancient Korea, Gaya also existed besides Goguryeo, Baekje and Silla. This term should be corrected for the accurate reconstruction of the history of ancient Korea. Of course, the term 'The Gaya Period' cannot replace 'The Period of the Three Nations'. It just means the period in which the nations of Gaya existed. The Gaya Period refers to the period of about 600 years from about the first century, in which several nations of Gaya began to appear in the Gyeongsangnamdo area, through the falls of Daegarak of Kimhae in 532 A.D. and Daegaya of Goryeong in 562. When doing this, there should be no distortion of the original form of the relics. With the application of traditional techniques and excellent relics, it is believed that it helps to create the high added values by putting culture and tourism together with the development of various designs of cultural goods. To suggest possibility of necktie designs by completing protype from idea scatch.

가야시대란 김해에 가야의 나라가 있었던 시대이다. 삼국시대라는 이름이 일반적으로 사용되고 있지만, 고대한국에 고구려 백제 신라의 삼국만 있었던 것도 아니고, 가야사가 소외되는 시대이름이기 때문에 받아들이기 어렵다. 바르고 빠짐없는 한국고대사의 복원을 위해서도 반드시 고쳐져야 할 시대이름이다. 그렇다고 여기에서 말하는 가야시대가 삼국시대를 대체할 수 있는 시대 구분의 이름은 아니다. 주체적 역사관으로 우리 고장의 역사를 되살리는 이 글에서 가야의 나라가 있었던 시대라는 뜻으로 가야시대라는 이름을 사용할 수 있을 것이다. 가야시대는 가야의 여러 나라가 경상남도 일원에 기원 전 후부터 532년 김해 대가락(大駕洛)과 562년 고령 대가야(大加耶)의 멸망에 이르기까지 대개 600여 년 간의 역사를 말한다. 가야시대 500여점의 훌륭한 유물을 검토하고(대표성, 시대성, 디자인 가치성) 선별하여 전통문양을 개발했다. 개발된 전통문양을 2D작업을 통해 디자인작업했다. 전통문양 디자인을 근거로 넥타이 디자인을 단순한 아이디어스케치 작업이 아닌 실제 시제품의 완성으로 넥타이 디자인으로 가능성에 대한 유무를 제시했다.

Keywords

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0001.png 이미지

그림1. 철기 Fig1. Iron

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0002.png 이미지

그림2. 토기 Fig2. Pottery

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0003.png 이미지

그림3. 무기 Fig3. Weapon

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0004.png 이미지

그림4. 갑주 Fig4. Armour

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0005.png 이미지

그림6. 외례용구 Fig6. Ceremonial

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0006.png 이미지

그림5. 마구 Fig5. Harness

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0007.png 이미지

그림7. 기마인물형토기(국보275호) Fig7. National Treasure No.275

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0008.png 이미지

그림8. 방패꾸미개 Fig8. Bronze shield ornaments

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0009.png 이미지

그림9. 뿔잔 Fig9. Horn-shaped cup

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0010.png 이미지

그림10. 사람얼굴무늬말방울 Fig10. Bronze horse bell

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0011.png 이미지

그림12. 판갑옷2 Fig12. Plate armour2

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0012.png 이미지

그림13. 오리모양토기 Fig13. Bird-shaped pottery

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0013.png 이미지

그림14. 뿔잔 Fig14. Horn-shaped cup

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0014.png 이미지

그림15. 뿔잔 Fig15. Horn-shaped cup

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0015.png 이미지

그림16. 사람얼굴무늬말방울 Fig16. Bronze horse bell

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0016.png 이미지

그림17. 사람얼굴무늬말방울 Fig17. Bronze horse bell

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0017.png 이미지

그림18. 방패꾸미개 Fig18. Bronze shield ornaments

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0018.png 이미지

그림19. 방패꾸미개 Fig19. Bronze shield ornaments

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0019.png 이미지

그림20. 기마인물형토기(국보275호) Fig20. National Treasure No.275

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0020.png 이미지

그림21. 기마인물형토기(국보275호) Fig21. National Treasure No.275

GJMGCK_2018_v4n4_21_f0021.png 이미지

그림11. 오리모양토기 Fig11. Bird-shaped pottery

References

  1. Dong-A's Encyclopedia, Dong-A publishing Co., 1982, Vol. 12, pp. 422-423. Encyclopedia of Korean Culture, The Academy of Korean Studies, 1991, Vol. 8, p.495-498. Pascal Encyclopedia, Dongsuh Books, 1996, Vol. 10, pp. 5745-5747.
  2. Kandinsky, Trans. Cha Bonghui, Point, line, surface., Youlhwadang, 1983, p.25.
  3. R. Arnheim, Art and visual perception, Trans. Kim Chunil, Hogik, 1981, pp.433-434.
  4. Jung Wongu, Dyeing, Soohaksa, 1963.
  5. Kim Gyeonghwan and Bae Okhui, Dyeing, Hyungseul Publishing., 1985.
  6. Park Doyang, Practical Color Science, EWO Publisher, 1985.
  7. Song Beonsu. "Textile Art". DesignHouse, 1985.
  8. Jung Mihui, Op art, Mijinsa, 1987.
  9. Rene Huyghe, Trans. Kim Hwayeong, L'Art et l'Ame, Youlhwadang, 1987.
  10. Kwon Wonsun, Abstraction And Empathy, Keimyung University Press, 1982.
  11. The Korean Fiber Society, Text Fiber Dictionary, Korea Federation of Textile Industries
  12. External interaction of Geumgwan Gaya, DaeSeong-Dong Tombs Museum, 2005.
  13. Graphic Elements Series V.3, Optical, Pattern, Korea Federation of Textile Industries.
  14. Ronald G. Carraher, Optical Illusions and visual art, Van Nostrand, 1966.
  15. W. Kandinsky, Regardes sur les Pass', Collection Savoir, 1974.
  16. Kondakoff, Nourelle Historie de I' Art Byzantin conside're' Principalement dans less miniaturer. Vol 2, pp.1886-1891.
  17. Josef Albers, Francois Bucher, Despite Straight Lines, The MIT press Cambridge, 1977.
  18. Rudolf Arnbeim, Visual Thinking, Ewha Womans University Press
  19. Wassily Kandinsky, Trans. Han Jaeseon, Study on color and musicality through abstract painting, Department of Western Studies Hogik University Graduate School, 1986.
  20. Kim Yeong, A Study on the Glue dyeing of Cotton, Department of Western Studies Hogik University Graduate School, 1977.
  21. Kim Rihyeong, A Study on Vassily Kandinsky Painting - Focusing on form and color, Department of Education Arts Education Hogik University, 1987.
  22. Baek Hyeju, Geometric Spatial Study-Centered on light, Department of Western Studies Ewha Womans University, 1985.
  23. Institute of Kaya Culture, Gaya History, Kaya University Press, 1998.