DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Creation of Augmented Reality Map

증강현실 지도제작에 대한연구

  • 김태은 (남서울대학교 멀티미디어학과)
  • Received : 2018.10.18
  • Accepted : 2018.12.20
  • Published : 2018.12.31

Abstract

This paper is a study on map contents to be embedded in a new type of mobile device that combines 2D information and 3D information by combining 2D information with augmented reality technology. We also describe the planning and production of a 3D map application called 'NSU AR Map' using Unity3D engine to help understand this paper. 'NSU AR Map' is a map application that enables accurate identification of user's location and real-world view through 360 View. Based on the experience gained during the process of 3D map application, this paper will present how 3D technologies and augmented reality technologies are applied to new map applications and how they can be developed in the future.

본 논문은 2D 지도에 증강현실 기술을 접목하며 2D정보와 3D정보를 혼합한 새로운 형태의 모바일 기기에 탑재될지도 콘텐츠에 대한 연구이다. 또한 본 논문의 이해를 돕기 위해 Unity3D 엔진을 이용하여 제작한 'NSU AR Map'이라는 3D 지도 어플리케이션의 기획부터 제작까지를 기술하였다. 'NSU AR Map'은 사용자의 위치를 정확히 파악할 수 있는 정확성과 360 View를 통한 실제 모습까지 파악이 가능하게 한 지도 어플리케이션이다. 이 논문을 통해서 3D 지도 어플리케이션의 제작과정에서 얻은 경험을 토대로 3D화 시킨 요소들과 증강현실의 기술이 새로운 지도 어플리케이션에 어떻게 작용되며 앞으로의 발전 가능성에 대한 방향성을 제시하고자 한다.

Keywords

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0001.png 이미지

Fig. 1. Paul Milgram's Mixed reality classification(Google search)

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0002.png 이미지

Fig. 2. Microsoft Hololens (Google Search)

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0003.png 이미지

Fig. 3. 'NSU AR Map' main screen

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0004.png 이미지

Fig. 4. 'NSU AR Map' marker

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0005.png 이미지

Fig. 5. Scanner recognition scene

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0006.png 이미지

Fig. 6. vuforia SDK download screen

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0007.png 이미지

Fig. 7. Specs from Importing Unity SDK

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0008.png 이미지

Fig. 8. vuforia AR_Fairytale Marker Image Set Production

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0009.png 이미지

Fig. 9. Modeling of 'Seongam Culture Gym'

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0010.png 이미지

Fig. 10. Unity Engine

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0011.png 이미지

Fig. 11. Move, Zoom In and Zoom Out UI Buttons

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0012.png 이미지

Fig. 12. 360 degree camera shot

JKOHBZ_2018_v8n6_335_f0013.png 이미지

Fig 13. '360 degree camera view' applied

References

  1. Paul Wagener. (2011). StreetView Explorer. https://www.youtube.com/watch?v=EEN4DxrkXrM
  2. http://www.cyclevr.com
  3. H. S. Kim & J. .E. Lee. (2018). Virtual Walking Tour System. Journal of Digital Contents Society, 19(4), 605-613. DOI : 10.9728/dcs.2018.19.4.605
  4. J. S. Seo & M. J. Kang. (2017). Comparative Analysis of Projectile Collision Detection Methods in Unity3D. Proceedings of the Korean Society of Computer Information Conference, Korea, (pp. 181-182).
  5. Vuforia. http://developer.vuforia.com
  6. T. E. Kim. (2017). A study on the production of children's storybooks using augmented reality technology. Journal of Digital Contents Society, 18(3), 435-442. DOI : 10.9728/dcs.2017.18.3.435
  7. Unity Technologies. (2018). http://korea.unity3d.com
  8. J. S. Han & G. H. Lee. (2015). VR Tourism Content Using the HMD Device. Journal of the Korea Contents Association, 15(3), 40-47. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.03.040
  9. E. N. Kim & T. E. Kim. (2014). The Trivium of the Digital Media Art. Journal of Digital contents Society, 15(6), 745-749. https://doi.org/10.9728/dcs.2014.15.6.745
  10. G. Y. Lee & S. H. Lee. (2017). Virtual Reality Based Cultural Tourist Attractions converging with Souvenir. Journal of Convergence for Information Technology, 7(3), 111-116. DOI : 10.22156/CS4SMB.2017.7.3.111
  11. Y. S. Jung, Y. T. Kim & G. C. Park. (2017). A Design of Service Improvement Model for Emergency Medical System using Augmented Reality. Journal of Convergence for Information Technology, 7(1), 17-24. DOI : 10.22156/CS4SMB.2017.7.1.017