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실 환경 보상기법을 이용한 C-ITS 채널 특성 측정 결과

Measurement Results of C-ITS Channel Characteristics Using Real Environment Compensation Technique

  • Kim, Chung-Sup (Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Kim, Hyuk-Je (Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Lim, Jong-Su (Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Chong, Young-Jun (Electronics and Telecommunications Research Institute)
  • 투고 : 2017.09.22
  • 심사 : 2017.10.24
  • 발행 : 2017.11.30

초록

본 논문에서는 고속 주행환경 채널 측정에 적합한 SIMO 채널 사운더의 내부 파라미터를 설계하고, 5.89GHz C-ITS가 시범 설치된 여주 스마트 하이웨이에서 제안된 측정 방식을 적용하여 광대역 채널 특성을 측정하고 결과를 분석한다. 실 환경에 적합한 수신 배열 구조 설계를 바탕으로 도플러 위상 변화에 대한 선형 기울기 보상방식을 적용하여, 멀티패스 환경에서 도래각 정보 및 주변 환경에 의한 도플러 영향에 대하여 신뢰할 수 있는 결과를 제시하였다.

In this paper, we design the internal parameters of the SIMO channel sounder suitable for the measurement of the high-speed travel environment channel, and measure the characteristics of the wide-band channel by applying the proposed measurement method to the Yeoju Smart Highway piloted at 5.89 GHz C-ITS. Based on the design of the receiving array structure suitable for the real environment, the linear slope compensation method for the Doppler phase shift is applied to provide a reliable result on the Doppler effect due to the incoming angle information and the surrounding environment in the multipath environment.

키워드

참고문헌

  1. IST-4-0277756, WINNER II, D1.1.2 V1.2, WINNER II Channel Models, Feb. 2008.
  2. T. S. Rappaport, Wireless Communication: Principles and Practice, IEEE Press, Prentice Hall PTR, 1996.
  3. C. Schneider, M. Narandzic, M. Kaske, G. Sommerkorn, and R. S. Thoma, "Large scale parameter for the WINNER II channel model at 2.53 GHz in urban macro cell", 2010 IEEE 71st Vehicular Technology Conference, May 2010.