A study on the development of elementary school mathematics program with a focus on social issues for the mathematically gifted and talented students for fostering democratic citizenship

민주시민의식함양을 위한 사회문제 중심 초등수학영재 프로그램 개발 -사회정의를 위한 수학교육을 기반으로

  • Received : 2017.07.15
  • Accepted : 2017.08.23
  • Published : 2017.08.31

Abstract

The purpose of this study is to develop elementary school math classes for the gifted and talented with a focus on social issues to investigate the possibility of character education through specialized subject classes. As suggested in the goals of the math education for social justice, which provide the fundamental theoretical basis, through mathematics activities with a theme of social issues, mathematically gifted and talented young students can critically perceive social issues, express a sense of mathematical and critical agency throughout the course and develop a willingness and mindset to contribute to social progress. In particular, the concept of Figured Worlds and agency is applied to this study to explain the concept of elementary math classes for the gifted and talented with a focus on social issues. The concept is also used as the theoretical framework for the design and analysis of the curriculum. Figured Worlds is defined as the actual world composed of social and cultural elements (Holland et al., 1998) and can be described as the framework used by the individual or the social structure to perceive and interpret their surroundings. Agency refers to the power of practice that allows one to perceive the potential for change within the Figured Worlds that he is a part of and to change the existing Figured Worlds. This study sees as its purpose the fostering of young talent that has the agency to critically perceive the social structure or Figured Worlds through math classes with a theme of social issues, and thus become a social capital that can contribute to social progress.

본 연구에서는 사회문제를 중심으로 한 초등수학영재 프로그램을 개발하여 초등수학영재원 학생들에게 적용 후 민주시민의식 함양에 관한 효과를 분석하였다. 이를 위해 사회정의를 위한 수학교육을 기반으로 사회문제 중심 초등수학영재 수업 프로그램의 주제를 선정한 후 4개의 주제로 수업 프로그램을 개발하였다. 본 연구에서는 특히 Figured Worlds와 행위주체성(agency)의 개념을 연구에 적용하여 사회문제 중심 초등수학영재수업의 개념을 설명하고 수업 설계 및 수업 분석의 이론적 기틀로 활용하였다. 개발된 프로그램은 초등수학영재원 학생들에게 적용 후 결과를 분석하여 프로그램의 효과성을 검증하였다. 효과성에 대한 평가는 양적 평가와 질적 평가로 나누어 실시하였다. 수업의 효과에 대해 분석한 결과 학생들의 비판적 사회인식에 변화가 있었으며 비판적 수학적 행위주체성을 가지고 기존의 Figured Worlds에 저항하여 변화를 꾀하려는 의지를 나타냈다. 이 과정에서 학생들은 실제 자신들의 생활과 인접한 사회문제를 수학으로 해결할 수 있다는 유용성을 느끼게 되었고, 주어진 수행과제에 담긴 사회 비정의 문제들은 학생들의 흥미와 탐구심을 자극하기에 충분했으며 적극적으로 문제를 해결하고자 하는 원동력이 되었다. 뿐만 아니라 학생들의 사회적 책임감, 사회적 기여의식, 리더십 등과 같은 민주시민의식 함양의 효과를 거둘 수 있었음을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 권진경 (2006). 쟁점 중심 통합 교육 프로그램이 아동의 비판적 사고에 미치는 영향. 경인교육대학교 석사학위논문.
  2. 남진영 (2014). 수학의 가치 교육: 폴라니의 인식론을 중심으로. 한국초등수학교육학회지. 18(1), 63-81.
  3. 김부미 (2011). 수학 문제해결 신념의 측정도구 개발. 교육과정평가연구, 14(1), 229-255.
  4. 김부미 (2012). 우리나라 중․고등학생의 수학적 신념 측정 및 특성 분석. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 22(2), 229-259.
  5. 김진숙 (2000). 청소년 자원봉사활동이 대인 및 사회적 책임성 정도에 미치는 영향에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 김경희 (2001). 문제중심학습이 아동의 비판적 사고력에 미치는 영향. 부산교육대학교 석사학위논문.
  7. 박상호 (2002). 자기 평가가 비판적 사고력 신장에 미치는 영향. 경인교육대학교 석사학위논문.
  8. 신성균, 황혜정, 김수진, 성금순 (1992). 교육의 본질 추구를 위한 수학교육 평가체제 연구 :수학과 평가 도구 개발(III). 한국교육개발원 연구보고 RM 92-5-2.한국교육개발원.
  9. 유정희 (2003). 논쟁수업이 초등학생의 자기주도적 학습 태도와 비판적 사고력에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문.
  10. 이형우 (2008). 불확실성 시대의 창의적 인재 키우기. 서울: 한국생산성 본부.
  11. 이화정 (2013). 초등영재와 일반학생의 진로인식과 사회적 기여의식 수준 비교. 서울교육대학교 석사학위논문.
  12. 임동우 (1993). 논술형 평가가 아동의 비판적 사고력에 미치는 효과. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 장경자; 최재호 (2013). 초등수학영재와 일반학생의 가족체계와 진로태도성숙에 대한 관계 분석. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 523-539
  14. 전미란, 유경재, 유효현 (2013). KEDI 리더십특성검사(간편형) 개발 및 타당화 연구. 영재교육연구, 23(1), 109-128. https://doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.1.109
  15. 한국교육개발원(1990). 사고력 신장을 위한 프로그램 개발 연구(IV).
  16. Beyer, B.K.(1985). Critical Thinking: What is it?, Social Education, 49, 270-276.
  17. Conrad, D. & Hedin, D. (1985). Instruments and Scoring Guide of the Experiential Education Evaluation Project. Center for Youth Development and Research. University of Minnesota.
  18. Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3-21. https://doi.org/10.1007/BF00988593
  19. Feldhusen, J. F. (1992). Talent identification and development in education. Gifted Child Quarterly, 36, 123-132. https://doi.org/10.1177/001698629203600301
  20. Frankenstein, M. (1983). Critical mathematics education: An application of Paulo Freire’s epistemology. Journal of Education, 165(4), 315-339. https://doi.org/10.1177/002205748316500403
  21. Freire, P. (2009). 페다고지(30주년 기념판) (남경태 역.). 서울: 그린비. (원저는 1970에 출판)
  22. Gardner, H. (2008). Five minds for the future. MA: Harvard Business School Press.
  23. Gutstein, E. (2003). Teaching and learning mathematics for social justice in an urban, Latino school. Journal for Research in Mathematics Education, 34(1), 37-3. https://doi.org/10.2307/30034699
  24. Gutstein, E. (2006a). Reading and writing the world with mathematics: Toward a pedagogy for social justice. New York: Routledge.
  25. Gutstein, E. (2006b). Driving while black or brown: the mathematics of racial profiling. In J. O. Masingila (Ed.), Teachers Engaged in Research: Inquiry into Mathematics Practice in Grades 6-8 (pp. 111-132). Reston, Va: National Council of Teachers of Mathematics
  26. Gutstein, E. (2006c). Building political relationships with students: An aspect of social justice pedagogy. To appear in (E. de Freitas & K. Nolan, (Eds.), Opening the research text: Critical insights and in(ter)ventions into mathematics education.
  27. Holland, D., Lachicotte, W., Skinner, D., & Cain, C. (1998). Identity and Agency in Cultural Worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  28. Kaltsounis, T. (1989). Democracy and Education. KWDI Conference.
  29. Piechowski, M. M. (1991). Emotional development and emotional giftedness. In N. Cokangelo & G. A. Davis (Eds.), Handbook of gifted education (pp. 285-306). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  30. Renzulli, J. S. (2012). Reexamining the role of gifted education and talent development for the 21st century: A Four-Part Theoretical Approach. Gifted Child Quarterly, 56(3), 150-159. https://doi.org/10.1177/0016986212444901
  31. Skovsmose, O. (1994). Towards a philosophy of critical mathematics education. Dordrecht, Netherlands: Kluwer.
  32. Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, intelligence, and creativity synthesized. New York:Cambridge University Press.
  33. Turner, E. E. (2003). Critical mathematical agency urban middle school students engage in mathematics to investigate, critique, and act upon their world. TX: University of Texas, Austin.
  34. Wager, A. A. & Stinson, D. W. (2015). 사회정의를 위한 수학교육. (박만구, 김성여, 김예라, 조두경, 최성이 역). 서울: 경문사. (원전은 2012년에 출판)
  35. White, C. S. (1997). Citizen participation and the Internet: Prospects for civic deliberation in the information age. The Social Studies, 88(1), 23-28. https://doi.org/10.1080/00377999709603741
  36. Westheimer, J., Kahne, J. (2004). What kind of citizen. American educational research journal, 41(2), 237-270. https://doi.org/10.3102/00028312041002237