초록
우리나라 집단에너지 사업의 주요축인 지역난방 시스템은 경제성 있는 열에너지 공급시스템으로 국민편익과 안전에 많은 기여를 해 왔다. 하지만 관리주체의 불명확함, 전문기술인력 부족 등으로 인해 공동주택 수용가측의 열효율저하, 요금 불공정등의 문제가 발생하고 있다. 본 논문에서는 관리사각지대인 지역난방 수용가측 설비의 효율 및 고장관리를 위해 필요한 모니터링 포인트를 제안하고, 이를 표준화 하기 위한 표준참조모델을 제안한다. 또한 IoT 센서 기술을 적용하여 실시간 모니터링 및 통합관리 시스템을 구축함으로써, 지역난방 수용가시설에 대한 서비스 질 개선과 에너지 효율향상을 위한 기술적 방법론을 제안한다.
The district heating system, which is the main axis of Korea's collective energy business, contributes to the national benefit and safety with the economical heat energy supply system.However, due to the uncertainty of management subjects and the shortage of professional technical personnel, there are many problems such as deterioration of thermal efficiency and unfairness of the price of the apartment houses. In this paper, we propose the monitoring points necessary for the efficiency and fault management of the district heating customer-side. And we propose a standard reference model to standardize it. We propose a technical methodology to improve the service quality and energy efficiency of the district heating facilities by applying IoT sensor technology, real-time monitoring and integrated management system.