A Study on Narrative Response to the Lack of Family in the Chinese Contemporary Growth Novel After the 1990s

1990년대 이후 중국 당대 성장소설에 나타난 가족결핍과 그 서사적 대응방식

  • Received : 2017.05.10
  • Accepted : 2017.06.02
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This paper focuses on three novels that reflect absence of family. Conflicts caused by absence of parents or lack of function and role of parents were principle drivers fueling growth novels. In Chinese growth novels, children in a long-standing tradition of emulsion and political pressure were unable to express their conflict with parents. Out of the collective interest and only until the late 1980s, which can be found of the individuals were able to fully appreciate the growth of children. Since the late 1990s, the creative individual cases to the growth is an important point of Chinese growth. Due to a close relationship of the literature and politics further noteworthy that the growth of state for personal growth for China's growth. Reform and opening up the end of the Cultural Revolution, the emergence of new generation of cultural sensitivity with a relatively free personal attention to the growth of the chance that can be. In this paper, created since the 1990s, the growth of the stories of yuhua (余華)'s "Cry in the Rain"("在細雨中呼喊"), sutong(蘇童)'s "The Northern Part of the City"("城北地帶"), wanggang(王剛)'s "English"("英格力士"), going to go through by focusing on how to respond in the lack of family. "Cry in the Rain" shows that a consciousness orphan child abandoned main actors 'consciousness from his birth parents and adoptive parents. "The Northern Part of the City" chronicles different growth stories of children who experienced a void because of their absent families and found comfort in peer groups. "English" is distinguished from the mainstream narrative of Chinese growth in terms of creating a role model. Individual growth through the role model in that it will eventually establish their own identities and further growth. Because of that, this novel is considered best practices of Chinese growth novels. This kind of narrative, which returns to the memory of the growth of growth, has a richer connotation amid various attempts by writers out of the past era of obsession and fatigue.

본 논문은 1990년대 이후 발표된 여화(余華)의 "재세우중호함(在細雨中呼喊)"(1993), 소동(蘇童)의 "성북지대(城北地帶)"(1994), 왕강(王剛)의 "영격역사(英格力士)"(2004)에 나타난 가족결핍과 그 서사적 대응방식을 살펴보는 것을 목적으로 삼는다. 소설에 공통적으로 등장하는 소재인 결핍된 가족은 존재의 부재를 뜻하기도 하지만 그 기능과 역할의 부재를 의미하기도 한다. 결핍을 야기하는 원인은 작품마다 서로 다르며 대응 양상 또한 차이를 보인다. 중국의 성장 서사는 오랜 시간 동안 전통의 유제와 여러 가지 정치적 압박 속에서 성장과정에서 일어나는 부모와의 갈등, 성장자 자신의 내면의 고통들을 집단의 경험 속에 매몰시켰다. 성장의 기억을 개인에게 돌려주기 시작했던 1980년대의 선취에 힘입어 1990년대 성장 서사는 지나간 연대의 강박과 피로에서 벗어난 작가들의 다양한 시도 속에서 더욱 풍부한 함의를 지니고 있다. "가랑비 속의 외침"은 친부모와 양부모에게 의도치 않은 '버려짐'을 당한 주인공의 심리적 고아의식을 보여주었고, "성북지대"는 부재된 가족에게 염증을 느끼고 또래 집단 속에서 위안을 받는 아이들의 서로 다른 성장의 이야기를 들려준다. "오, 나의 잉글리쉬 보이"는 동일시의 대상을 등장시킨다는 점에서 중국 성장소설의 주류적 서사와 구분된다. 개인의 성장은 그를 통해 진일보하고 결국 성장자 자신의 정체성을 확립하게 된다는 점에서 이 소설은 성장소설의 모범사례로 여겨진다.

Keywords