DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Analysis of the Cooperative Operation Policy of Foreign Universities in China

중국의 외국대학 합작운영정책 특성 분석

  • Received : 2017.07.15
  • Accepted : 2017.09.16
  • Published : 2017.09.30

Abstract

This study was designed to examine the characteristics of Chinese-foreign Cooperation in Running Schools (CFCRS) to draw implications for the introduction and management of curriculum cooperation with foreign universities. For this study, relevant literatures and articles on CFCRS were collected and analyzed. This study summarized the characteristics of CFCRS from the perspectives of the running purpose, cooperation modes, and evaluation and quality management. The results show that the main characteristics of CFCRS are to promote the comprehensive development of China's higher education and cultivate talents for imminent national development by introducing the advanced educational resources and experience, to achieve the purpose of "not studying abroad" through diversified and high-quality co-operation programs, to conduct strict quality management over the introduction and operation stages, and to establish legal grounds by establishing enough relevant policies. Based on the results, this study proposes several areas of improvement such as the introduction and operation of foreign curriculum in Korea to foster global talents, enhancement of the evaluation and management of cooperation programs and institutions with foreign universities, regulation and examination of the foreign university curriculum introduction, and normalization of the curriculum operation through the policy review process and related policies.

본 연구는 중국 고등교육 중외합작운영의 특징을 분석하고 그 결과를 바탕으로 외국대학과의 교육과정 공동운영의 도입 및 관리를 위한 시사점을 도출하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위해 중외합작운영과 관련된 문헌자료를 수집하여 분석하였다. 문헌자료로는 정책 문건, 연구논문 및 언론기사 등이 포함되었다. 중외합작운영에 대한 분석을 위해 운영목적, 합작방식, 심사 평가 및 질 관리 등을 분석 준거로 설정하였다. 연구결과, 중외합작운영의 특징은 선진교육자원의 도입과 경험의 흡수를 통한 중국 고등교육의 발전 촉진, 국가발전을 위해 필요한 학문의 충족, 다양한 운영방식과 질 높은 프로그램의 제공을 통한 출국 없는 유학의 실현, 심사 및 운영과정에 대한 엄격한 평가를 통한 질 확보, 충분한 관련 정책수립을 통한 법적 근거 마련 등으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 우리나라의 외국교육과정 도입 및 운영과 관련하여 외국교육 도입을 통한 국내 대학 경쟁력 제고 노력 및 글로벌 인재양성, 현재 운영 중인 외국대학과의 협력 프로그램 및 기관에 대한 평가 관리 강화, 외국대학 교육과정 도입단계의 엄정한 심사 진행, 관련정책 마련을 통한 교육과정 운영의 규범화 실현 등에 대한 노력이 필요함을 제언하였다.

Keywords