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A Study on Game Dynamics of Battle Royale Genre

배틀로얄 장르의 게임 다이나믹 고찰 -<배틀그라운드>를 중심으로-

  • 안진경 (이화여자대학교 융합콘텐츠학과)
  • Received : 2017.09.11
  • Accepted : 2017.10.20
  • Published : 2017.10.20

Abstract

The purpose of this study is to analyze the game dynamics of 'Battle Royale' genre and how these dynamics create dramatic tension, focused on . Battle Royale games maintain the dramatic tension through the intersection of uncertainty and inevitability. Uncertainty is reinforced by randomness of the game world and hidden information of player statement. Inevitability is emerged from the level design with choke point, and restriction of playable field over time. From this mechanism, Battle Royale genre establishes the gameness which derives player's meaningful choice and maintains player's tension until the end of the game.

본 연구는 디지털 게임의 신생 장르 중 하나인 '배틀로얄(Battle Royale)' 장르의 형성과 다이나믹을 고찰하고, 극적 긴장을 유발시키는 게임성의 구성요소를 밝히는 데에 목적을 둔다. 이를 위해 장르의 정전 텍스트로 <배틀그라운드>를 선정하고 MDA 프레임워크를 기반으로 게임의 구성 요소를 살펴보았다. 게임 다이나믹 차원에 있어, 배틀로얄 장르는 불확실성과 필연성의 교차를 통해 게임의 긴장감을 유지하는 게임성을 드러낸다. 불확실성은 게임 월드의 무작위성과 플레이어의 상태 정보 은닉을 통해 강화되며, 필연성은 전투가 빈번하게 발생할 수밖에 없는 지형의 설계와 시간에 따라 활동 가능한 공간을 제약하는 두 형태를 통해 발현된다. 이와 같은 기법은 플레이어의 의미있는 선택을 유도하고 긴장감을 끝까지 유지시키는 역할을 수행하면서 배틀로얄 장르의 게임성을 구축하고 있다.

Keywords

References

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