AlphaGo Case Study: On the Social Nature of Artificial Intelligence

알파고 사례 연구: 인공지능의 사회적 성격

  • Received : 2016.10.31
  • Accepted : 2017.06.10
  • Published : 2017.06.30

Abstract

In March 2016, the computer Go program, AlphaGo, defeated Sedol Lee, a Korean professional Go player of 9-dan rank. This victory by AlphaGo shows the rise in popularity of artificial intelligence (AI). Not only was this game a testament to machine performance, it was the type of game that extended the Turing test. When the interrogator cannot differentiate between human being and machine, the machine has passed the test. This article examines the interactions between AI and human beings and studies the social nature of intelligence through the AlphaGo case. Collins insists that knowledge or intelligence is social and embodied, and the interrogators in the Turing test can identify the difference between native members and non-members through their knowledge only. Applying this concept, AlphaGo, as subject A of this test, fulfilled its role of stirring up the classical "truth of human." Meanwhile, Lee as subject B, played to speak the truth by revealing his own qualities. Here, it is also important role that interrogators judge what it is. Many spectators, as interrogators, have intervened to confirm the border between human beings and machines by using their embodied and social knowledge.

2016년 알파고(AlphaGo)와 이세돌(9단)의 경합은 인공지능의 등장을 대중적으로 확인하는 것이었다. 이 대국은 일종의 확장된 튜링테스트(Extended Turing Test)였다. 튜링테스트의 목적은 기본적으로 기계가 인간을 모방할 수 있는지를 관찰하는 것이다. 이 논문은 알파고 사례를 통하여 인간과 인공지능 사이의 상호작용과 그 사회적 성격을 분석할 것이다. 콜린스(Collins, H.)는 우리의 지능은 사회적이며, 튜링테스트의 목적은 궁극적으로 사회 구성원과 비구성원을 구별하려는 것이라고 제시했다. 그러므로 기계가 이 테스트를 통과한다면, 비록 특정한 수행 차원에 한정된 것이지만, 우리가 그 기계(비구성원)를 인간구성원과 구별할 수 없게 되었다는 것을 의미한다. 이세돌-알파고 대국을 튜링테스트 설정에 대입하면, 알파고는 인간의 진실을 흔드는 역할(A)을 수행했고, 이세돌은 인간의 진실을 증언하는 역할(B)을 수행했다. 이 테스트에서 중요한 것은 알파고의 기능적 성능이 아니라 면접관(C)의 사회적 승인이다. 이 대국 과정에서 다수의 관중들이 면접관의 역할을 수행했다. 여기서는 그들을 '인간면접관'이라고 부를 것이다. 그들은 대국과정에서 오랫동안 체화된 자신의 사회적 지식을 통하여 자신의 동료 구성원(인간)과 비구성원(기계)을 구분하고자 했다.

Keywords

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