DOI QR코드

DOI QR Code

전문적 학습공동체의 초등 수학 수업에 관한 사례연구

Case Study of Elementary Mathematics Lessons by a Professional Learning Community among Teachers

  • 투고 : 2017.09.08
  • 심사 : 2017.10.27
  • 발행 : 2017.10.31

초록

본 연구는 한 초등학교에 근무하는 5명의 2학년 교사들로 구성되어 운영되고 있는 전문적 학습 공동체의 수업계획, 실행, 반성 과정을 상세히 분석하였다. 연구 결과, 교사들은 전반적으로 전문적 학습 공동체 활동을 통하여 효과적으로 수업을 준비하고 수업 실행에 대한 전문성을 신장하고 반성할 수 있는 기회를 가진 것으로 드러났다. 그러나 교사들은 공동 지도안을 재구성하고 적용하는 과정에서 일부 한계점을 드러내기도 하였고, 수업을 반성하는 측면에서는 후속 수업을 위한 의미 있는 비평보다는 소감을 공유하는 수준에 머물기도 하였다. 본 연구 결과를 통하여 드러난 전문적 학습 공동체의 긍정적인 측면과 한계점을 통하여 앞으로 교사 공동체 활동의 방향을 모색하는데 도움이 되기를 기대한다.

This study analyzed the processes of lesson plan, implementation, and reflection by a professional learning community with five teachers who were teaching second grade students in the same elementary school. The results of the study showed that the learning community helped the teachers prepare for a lesson effectively, enhance their teaching practices, and reflect on their teaching methods. However, the teachers had difficulties in re-designing and implementing the collaborative lesson plan in their classrooms and had a tendency to talk about their feelings about lessons rather than meaningful comments for subsequent lessons. The successes and difficulties revealed through this study are expected to provide us with directions of learning communities for improving teachers' professional development.

키워드

참고문헌

  1. 경기도 교육청 (2017a). 전문적 학습 공동체 이해자료(Q&A) 수정본(2017. 03. 02.). Retrieved from http://www.goe.go.kr/edu/bbs_new.do?menuId=290151209145614&bbsMasterId=BBSMSTR_000000000126&bbsId=&pageIndex=1&searchCategory=&top_m=&left_m=&lm_1=&schKey=TITLE&schVal=%EC%A0%84%EB%AC%B8%EC%A0%81+%ED%95%99%EC%8A%B5%EA%B3%B5%EB%8F%99%EC%B2%B4 (Gyeonggido Office of Education. (2017a). Gyeong-gi education document(2017. 03. 02.). Retrieved from http://www.goe.go.kr/edu/bbs_new.do?menuId=290151209145614&bbsMasterId=BBSMSTR_000000000126&bbsId=&pageIndex=1&searchCategory=&top_m=&left_m=&lm_1=&schKey=TITLE&schVal=%EC%A0%84%EB%AC%B8%EC%A0%81+%ED%95%99%EC%8A%B5%EA%B3%B5%EB%8F%99%EC%B2%B4)
  2. 경기도 교육청 (2017b). 공동 연구 공동 실천으로 함께 성장하는 경기 교육(2017. 04. 25.). Retrieved fromhttp://www.goe.go.kr/edu/bbs/selectBbsView_new.do?menuId=260151203120403&bbsMasterId=BBSMSTR_000000000163&bbsId=310939 (Gyeonggido Office of Education. (2017b). Gyeong-gi education news (2017. 04. 25). Retrieved from http://www.goe.go.kr/edu/bbs/selectBbsView_new.do?menuId=260151203120403&bbsMasterId=BBSMSTR_000000000163&bbsId=310939)
  3. 경기도 교육청 (2017c). 배움 중심 수업 2.0 기본 문서(2017. 01. 11). Retrieved from http://www.goe.go.kr/edu/bbs/selectBbsView_new.do?menuId=100080050000000&bbsMasterId=BBSMSTR_000000000130&bbsId=306228 (Gyeonggido Office of Education. (2017c). Gyeong-gi education document (2017. 01. 11). Retrieved from http://www.goe.go.kr/edu/bbs/selectBbsView_new.do?menuId=100080050000000&bbsMasterId=BBSMSTR_000000000130&bbsId=306228)
  4. 교육부 (2017a). 수학 2-1. 서울: 천재교육. (Ministry of Education. (2017a). Korean national elementary mathematic 2-1. Seoul: Chunjae Education.)
  5. 교육부 (2017b). 수학 2-1 교사용 지도서. 서울: 천재교육. (Ministry of Education. (2017b). Elementary mathematics teacher's manual. Seoul: Chunjae Education.)
  6. 구원회.박영희.나귀수.황연주.하정미 (2010). 자기주도적 교수 역량 강화를 위한 PDS 모형 개발에 관한 연구. 교과교육학연구, 14(3), 579-599. (Gu.W., Park, Y., Na, G., Hwang, Y., & Ha, J. (2010). A study on developing professional development systems for the reinforcement of teacher's self-directed teaching capability. Journal of Research in Curriculum and Instruction, 14(3), 579-599.)
  7. 권나영 (2015). 수학교사 학습공동체의 의미와 활동. 교육문화연구, 21(3), 83-102. (Kwon, N. Y. (2015). Meanings and practices in learning communities of mathematics teachers. Journal of Education and Culture. 21(3), 83-102.)
  8. 권미선.방정숙 (2009). 좋은 수학 수업에 대한 초등교사의 인식 조사. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(2), 231-253. (Kwon, M. & Pang, J. (2009). Good mathematics instruction: Hearing teachers' voices. Communications of Mathematics Education, 23(2), 231-253.)
  9. 나귀수 (2010). 초등학교 수학 수업 학습공동체 활동에 대한 연구. 수학교육학연구, 20(3), 373-395. (Na, G. S. (2010). Reporting the activities of learning community on elementary mathematics lesson. Journal of Education Research in Mathematics, 20(3), 373-395.)
  10. 박성선 (2004). 수학교육 연구 공동체를 통한 수학 교사의 전문성 신장. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 8(1), 13-22. (Park, S. (2004). Professional development for teachers of mathematics through community of mathematics teachers. Education of Primary School Mathematics, 8(1), 13-22.)
  11. 방정숙 (2003). 수학 교사 학습과 전문성 신장에 관한 소고. 수학교육학연구, 13(2), 143-157. (Pang, J. S. (2003). Mathematics teacher learning and professional development in communities. Journal of Education Research in Mathematics, 13(2), 143-157)
  12. 방정숙 (2012). 초등학교 수학 수업 어떻게 분석할 것인가? 수학 수업 평가 기준의 활용 사례. 초등교과교육연구, 15, 109-140. (Pang, J. (2012). How do we analyze elementary mathematics instruction? A case of using the criteria for the analysis of mathematics instruction. Education Research on Elementary Instruction, 15, 109-140.)
  13. 선우진.방정숙 (2014). 교사학습공동체를 기반으로 한 초등학교 수학 수업연구의 긍정적인 측면과 한계점 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 17(3), 189-203. (Sunwoo, J. & Pang, J. (2014). An analysis of strengths and weakness in the study of elementary mathematics lessons via teacher learning community. Education of Primary School Mathematics, 17(3), 189-203.)
  14. 오영열 (2006). 수업개선 관행공동체를 통한 교사의 변화 탐색. 수학교육학연구, 16(3), 251-272. (Oh, Y. Y. (2006). Exploring teacher change through the community of practice focused on improving mathematics teaching. Journal of Education Research in Mathematics, 16(3), 251-272.)
  15. 오택근 (2016). 수학 수업의 성찰적 실천을 위하여 : 학교 안 수학교사 학습공동체 운영 사례 연구. 학교수학, 18(1), 105-126. (Oh, T. K. (2016). For the reflective practice of math classes : Case study on the learning community of math teachers in a school. School Mathematics, 18(1), 105-126.)
  16. 이경화.나귀수.권나영.김동원.이환철.이동환 외 6인 (2012). 한국형 수학교사 전문성 개발 체제(PDS) 모델 구축을 위한 기초 연구. 수학교육학연구, 22(4), 581-602. (Lee, K. H., Na, G. S., Kwon, N. Y., Kim, D., Lee, H. C., Lee, D. H., ... , & Park, J. H. (2012). A preliminary study on designing PDS model for korean mathematics teachers. Journal of Education Research in Mathematics, 22(4), 581-602.)
  17. 이승호.양민석.한송이.허소윤.박세준.박대권(2016). 학교 안 교사학습공동체가 학업성취에 미치는 영향: 혁신학교를 중심으로. 교육학연구, 54(2), 85-113. (Lee, S. H., Yang, M., Han, S. Y., Heo, S. Y., Park, S. J., & Park, D. (2016). The effect of school-based teacher learning community on student's academic achievement: Focusing on the innovation schools. Korean Journal of Educational Research, 54(2), 85-113.)
  18. 이희숙.정제영 (2011). 교사 특성이 학생의 학업성취에 미치는 영향 분석: TIMSS 2007의 교사 전문성 계발 노력 변인을 중심으로. 한국교원교육연구, 28(1), 243-266. (Lee, H. S. & Chung, J. Y. (2011). An analysis of the influence of teachers' traits on student achievement : Focusing on teachers' efforts to enhance professionality in TIMSS 2007. The Journal of Korean Teacher Education, 28(1), 243-266.)
  19. 최수일 (2009). 수업분석 학습공동체 활동을 통한 수학교사의 전문성 제고에 관한 연구. 서울대학교 박사학위논문. (Choi, S. (2009). The development of mathematics teachers' professionalism through learning community activities for class analysis. Seoul National University Doctor's thesis.)
  20. 최승현.임찬빈 (2006). 수업평가 매뉴얼: 수학과 수업평가 기준. 한국교육과정평가원 연구자료, ORM, 2006-24-5. Retrieved from http://kice.re.kr/resrchBoard/view.do?seq=19095&s=kice&m=030103 (Choi, S. H. & Lim, C. B. (2006). Manuals for evaluating teaching: The standards on the mathematics teaching evaluation. Research paper of KICE ORM, 2006-24-5. Retrieved from http://kice.re.kr/resrchBoard/view.do?seq=19095&s=kice&m=030103)
  21. 한희진.양정호 (2011). 교사공동체가 중학생의 수학 학업성취에 미치는 영향 분석. 한국교원교육연구, 28(4), 117-140. (Han, H. J. & Yang, J. H. (2011). Effects of the teachers' professional community on middle school students' mathematics achievement. The Journal of Korean Teacher Education, 28(4), 117-140.)
  22. Ball, D. L. (1990). The mathematical understandings that prospective teachers bring to teacher education The Elementary School Journal, 90(4), 449-466. https://doi.org/10.1086/461626
  23. Hammnerman, J. K. (1997). Leadership in collaborative teacher inquiry groups. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago. (ERIC Document No. ED408362)
  24. Hord, S. M. (1997). Professional learning communities: communities of continuous inquiry and improvement. Austinm, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
  25. Krainer, K. (2001). Teachers' growth is more than the growth of individual teachers: The case of Gisela. In F. L. Lin & T. J. Cooney (Eds.), Making sense of mathematics teacher education (pp. 271-293). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
  26. Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  27. Murata, A. (2011). Introduction: conceptual overview of lesson study. In L. C. Hart, A. S. Alston, & A. Murata (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (pp. 1-12). New York: Springer.
  28. Ronfeldt, M., Farmer, S. O., McQueen, K., & Grissom, J. A. (2015). Teacher collaboration in instructional teams and student achievement. American Educational Research Journal, 52(3), 475-514. https://doi.org/10.3102/0002831215585562

피인용 문헌

  1. A Study on the Development and Applicability of the Curriculum Literacy Protocol for the Professional Learning Community vol.24, pp.5, 2017, https://doi.org/10.24159/joec.2018.24.5.31
  2. 수학 교사 공동체 관련 국내·외 연구 동향 vol.34, pp.4, 2020, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.4.439