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A Study on the Influencing Relationship among Image of the Festival, City Brand Equity, and Regional Loyalty

축제 이미지, 도시브랜드자산, 지역 애호도 간의 영향관계 연구

  • Um, Jiyoung (The Graduate School of Tourism & Hospitality, Kyonggi University) ;
  • Seo, Jungah (The Graduate School of Tourism & Hospitality, Kyonggi University) ;
  • Yoon, Sunyoung (Dept. of Events Management, Kyounggi University)
  • 엄지영 (경기대학교 관광전문대학원) ;
  • 서정아 (경기대학교 관광전문대학원) ;
  • 윤선영 (경기대학교 관광이벤트학과)
  • Received : 2017.03.20
  • Accepted : 2017.09.21
  • Published : 2017.09.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the influencing relationship among image of the festival, city brand equity, and regional loyalty. For the study, questionnaires were handed out to the visitors of 2015 Andong International Maskdance Festival and a total of 289 copies were collected carrying out frequency analysis, factor analysis, multiple regression analysis, descriptive statistic analysis, correlation analysis, and structure equation model analysis. The result showed that image of the festival had influence on city brand equity and city brand equity had influence on regional loyalty. However, image of the festival did not have direct influence on regional loyalty. This research is expected to further extend the study of image of the festival and city brand equity, and the study of Andong International Maskdance Festival

본 연구는 축제의 이미지, 도시브랜드자산, 지역 애호도 간의 영향관계를 규명하기 위하여 진행되었다. 연구를 위하여 2015년 안동 국제탈춤 페스티벌 참석자들을 대상으로 설문을 실시하였으며, 수거한 총 289부의 설문 조사 결과를 바탕으로 빈도분석, 요인분석, 다중회귀분석, 기술통계분석, 상관관계분석, 구조방정식모형분석을 실시하였다. 연구 결과, 축제 이미지는 도시브랜드자산에 유의한 영향을 미쳤으며, 도시브랜드자산은 지역 애호도에 유의한 영향을 미쳤다. 그러나 축제 이미지가 지역 애호도에 직접적인 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다. 본 연구는 향후 축제 이미지와 도시브랜드 관련 연구 확장에 기여할 것으로 기대되며, 지역축제를 진행하는데 있어 실무적 시사점을 제공할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

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