DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on Awareness of the Importance of Character Education, Character Development Level and Needs for Character Education in Dental Hygiene

일부 치위생과 학생들의 인성교육에 대한 중요도 인식 및 인성발달 수준, 인성교육의 요구도 분석

  • Received : 2017.06.28
  • Accepted : 2017.07.30
  • Published : 2017.10.28

Abstract

The purpose of this study was to examine the awareness of dental hygiene students on the importance of character education, their level of character development and needs for that education in an effort to provide information on how to ensure the efficiency of character education. The subjects in this study were 180 selected dental hygiene students who took a course in "college life and character." After a survey was conducted, the collected data were analyzed by a SPSS 23.0. The findings of the study were as follows: First, as for awareness of the importance of character education, they placed the most importance on the virtue of filial piety and attached the least importance to the virtue of courage. Second, regarding awareness of the importance of character education by general characteristics, what type of high school they graduated from and whether they were religious or not made no differences to that, and there were differences according to academic year. Third, as to the current level of character development, they were most excellent in etiquette and caring. Fourth, the characteristics of the subjects made no differences to their current level of character development. Fifth, in regard to correlation between awareness of the importance of character education and the current level of character development, there was a positive correlation between it and every item except faithfulness. Sixth, as a result of analyzing their needs for character education, they gave top priority to moderation, followed by filial piety, faithfulness, responsibility, courage, wisdom, law abiding, justice, etiquette, respect, cooperation and caring. The results of this study should be used as basic data for character education.

본 연구는 일부 치위생과 학생들의 중요도 인식과 인성발달의 수준, 인성교육 요구도를 분석하여 효율적인 인성교육을 실시하기 위한 자료로 활용하기 위해 '대학생활과 인성'교과목을 수강한 180명의 치위생과 학생을 대상으로 조사하였다. 수집된 자료를 SPSS 23.0으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 인성교육에 대한 중요도 인식에서는 효도 덕목이 가장 높게 나타났고, 용기 덕목이 가장 낮게 나타났다. 둘째, 조사대상자의 특성에 따른 인성교육에 대한 중요도 인식은 출신고교계열, 종교유무에서는 차이가 나타나지 않았으며, 학년별로 차이가 나타났다. 셋째, 현재 인성발달의 수준에서는 예절과 배려가 가장 높게 나타났다. 넷째, 조사대상자의 특성에 따른 현재 인성발달의 수준은 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 인성교육의 중요도 인식과 현재 인성발달 수준의 상관관계는 성실을 제외하고 모든 항목에서 정적인 상관관계를 나타냈다. 여섯째, 인성교육의 요구도 분석 결과, 절제, 효도, 성실, 책임, 용기, 지혜, 준법, 정의, 예절, 존중, 협동, 배려의 순으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 향후 인성교육에 기초차료로 활용하여 효율적인 인성교육을 실시해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 박은민, "대학생활을 위한 인성교육 프로그램 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제7호, pp.497-509, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.07.497
  2. 송명자, 이현림, "대학의 교양강좌를 이용한 인간관계훈련프로그램개발 및 효과," 한국심리학회지 상담 및 심리치료, 제20권, pp.269-291, 2008.
  3. 이영애, "대학 중도탈락자 예방을 위한 인성교육 프로그램개발," 동서정신과학, 제9권, 제1호, pp.95-104, 2006.
  4. 양승실, 김편진, 주경필, "기업의 대학교육에 대한 인식과 요구분석," 직업능력개발연구, 제9권, 제2호, pp.145-170, 2006.
  5. 남지연, 대학생 창의인성교육으로서의 도슨트 프로그램의 교육적 의의, 국민대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2014.
  6. 이종현, "대학 신입생들의 인성교육 경험과 필요성에 대한 인식 연구," 교양교육연구, 제10권, 제2호, pp.219-250, 2016.
  7. 손승남, "대학 인성교육의 교수학적 고찰," 교양교육연구, 제8권, 제2호, pp.11-41, 2014.
  8. 박은민, 이주희, 강지희, "DS 인성교육 인증 프로그램 개발 및 효과검증," 교원교육, 제32권, 제3호, pp.219-239, 2016.
  9. 김병, 이창희, 이상철, 대학생활의 이해, 경남, 중문출판사, 2014.
  10. 성명희, 김은주, "대학생들의 인성교육 중요도 인식 및 인성발달 수준과 요구도 분석," 한국윤리교육학회, 제38집, pp.177-202, 2015.
  11. 조연순, 김아영, 임현식, 신동주, 조아미, 김인정, "정의교육과 인성교육구현을 위한 기초연구1," 교육과학연구, 제28집, pp.131-152, 1998.
  12. 장성모, "인성의 개념과 인성교육," 초등교육연, 제10집, pp.119-134, 1996.
  13. 정창우, 손경원, 김남준, 신호재, 한혜민, 학교급별 인성교육 실태 및 활성화 방안, 교육부정책연구개발사업, 2013.
  14. 한국교육개발원, "교육여론조사 RR2012-24," 한국교육개발원, 2012.
  15. 팽영일, "대학생을 위한 인성교육프로그램개발," 동서대학교 동서논문집, 제12집, 2012.
  16. 박인선, 대학 인성교육의 재고 -인성교육의 현황 및 인성실천도를 중심으로-, 성신여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2017.
  17. 전제아, "한국대학에서의 인성교육과정 사례분석 서울소재 4개 대학을 중심으로," 인간연구, 제9집, 2005.
  18. G. D. Borich, "A Needs Assessment Model for Conducting Follow-Up Studies," Journal of Teacher Education, Vol.31, 1982.
  19. 이기용, 조용태, "대학생의 인성교육 방향설정을 위한 요구조사 분석," 인성교육연구, 제1권, 제2호, 2016.
  20. 진의남, "학교교육에서의 인성교육의 인식과 개선요구," 실과교육연구, 제18집, 2012.
  21. 이윤선, 권미진, "대학생 인성수준의 종단적 분석," 윤리교육연구, 제36권, pp.259-282, 2015.
  22. 김수영, 변형정, 고명희, "팀프로젝트 기반 사회적 문제해결수업에서 대학생의 성취목표성향이 메타인지와 인성에 미치는 영향," 인성교육학술토론회자료집, 제2015권, pp.65-75, 2015.
  23. Alasdair Maclntyre, Nortre Dame ed., After Virtue: A Study in Moral Theory, 3rd ed, University of Nortre Dame Press, p.286, 2007.