Abstract
In this research, analysis based on VR journalism outlet the New York Times' was carried out. The image analysis of was done through the frames of angle, shot (size, length, movement), and limited user-directed interaction (point, sound). The result of this is as follows. Firstly, the direction was done using a basis of normal and low angles. Secondly, it was able to be confirmed that the shooting was done in order by medium, full, and long shot. Thirdly, with regard to the length of the shot, most direction was done through long takes. Fourthly, most images came to consist of fixed shots. Lastly, this is limited user-directed interaction. This may be separated into 2 aspects: sound, and movement of the independent free agent. Through these, interaction was guided through free point of view concerning realistic situations to point of view guidance and users. This research may be referred to as foundational research for the further advancement of in-depth discussion pertaining to VR journalism.
본 연구는 VR저널리즘인 뉴욕타임즈의 <난민(THE DISPLACED)>을 중심으로 영상텍스트 분석을 실시하였다. <난민>의 영상텍스트 분석은 앵글, 쇼트(크기, 길이, 이동), 제한된 이용자 주도형 상호작용(시점, 사운드)의 틀로 분석 하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 앵글은 Normal 앵글, Low 앵글 위주로 연출되었다. 둘째, 쇼트는 Medium, Full, Long 쇼트 순으로 연출된 것을 확인 할 수 있었다. 셋째, 쇼트의 길이는 대부분 롱테이크 연출이 많았다. 넷째, 대부분의 영상은 고정된 쇼트로 구성되어졌다. 마지막으로, 제한된 이용자 주도형 상호작용이다. 이는 두 가지 방법으로 나뉘는데 사운드와 독립된 주체의 움직임을 통한 시점유도와 이용자들에게 사실적 상황 인지를 통한 자유로운 시점으로 상호작용을 유도했다. 본 연구는 VR 저널리즘에 대한 보다 심도 있는 논의 전진을 위한 기초 연구라고 할 수 있다.