Abstract
Smartphone has become a part of many people's daily lives. The mobile messenger function on the smartphone in particular is the most frequently used services. The mobile communication tool in the age of digital media can be classified into two big categories: text messages and emoticons, the non-verbal expression tool of one's emotions. This thesis has studied the mobile communications made by the non-verbal tool of emoticons. The history of emoticons traces back to the text-based emoticon created by Scott Fahlman, from which graphical emoticons were developed and the sound and animation effects have been added. Many people use emoticons and diverse companies are developing the tool. In this study, the representative emoticon development case of Line Co., Ltd. is analyzed to see the concept, types, development process, collaborations and merchandising of the emoticons. Based on the case of Line, the development orientation and direction of domestic emoticons will be discussed to be culture contents.
스마트폰은 이미 많은 사람들에게 생활의 일부분이 되었다. 그 중 스마트폰의 모바일 메신저 기능은 가장 많이 사용되어지는 서비스 중 하나로 자리 잡았다. 디지털 시대의 커뮤니케이션은 문자 메시지와 비언어적 감정표현의 수단인 이모티콘(Emoticon)으로 크게 구분할 수 있다. 본 논문은 비언어적 수단인 이모티콘을 통한 커뮤니케이션에 관한 연구를 진행하였다. 스콧 팔먼의 텍스트 이모티콘을 시작으로 그래픽 이모티콘으로 발전되었고, 효과음, 애니메이션 기능이 추가되면서 현재 많은 사람들이 이모티콘을 사용하고 있다. 다양한 회사들이 이모티콘 개발에 힘쓰고 있는데, 그 중 대표적인 (주)라인의 사례를 바탕으로 이모티콘의 개념, 유형, 발전과정, 콜라보레이션을 비롯한 캐릭터 상품화 등을 분석해보았다. 라인 사례를 바탕으로 향후 국내 이모티콘 캐릭터의 문화컨텐츠로서의 발전방향과 지향점에 대해 고찰해본다.