The Analysis of Korean Elementary Mathematics Textbooks and Workbooks with Respect to Distributive Principles

우리나라 초등학교 수학교과서에서 제시된 분배법칙 지도내용 분석

  • Kim, Mi Hwan (Graduate School, Gyeongin National University of Education) ;
  • Lee, Soo Eun (Graduate School, Gyeongin National University of Education) ;
  • Kim, Soo Mi (Gyeongin National University of Education)
  • Received : 2017.07.08
  • Accepted : 2017.08.02
  • Published : 2017.08.31

Abstract

This study examined how the distributive principles(DP) works in our elementary school textbooks and work books to figure out the implications for developing the elementary mathematics curriculum and textbooks. For this purpose, Chinese and Japanese elementary textbooks were reviewed and five criteria for the analysis of Korean textbooks and workbooks were prepared by the review. The analysis showed that Korean textbooks and work books are inefficient to handle DP in many ways. Based on these findings, this study suggested that the DP should be codified into the curriculum and explicitly dealt with in elementary math textbooks.

이 연구는 우리나라 초등학교 수학교과서 및 익힘책에 분배법칙이 어떻게 다루어지고 있는지 살펴보고, 차후 초등학교 수학과 교육과정 및 교과서 개발을 위한 시사점을 추출하고자 하였다. 이를 위해 분배법칙 지도가 철저한 중국과 일본 교과서를 살펴보고, 이를 토대로 우리나라 교과서 분석을 위한 다섯 가지 준거를 마련하였다. 분석결과 우리나라 교과서와 익힘책이 여러 가지 측면에서 분배법칙을 효율적으로 다루지 못하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 분배법칙을 초등 수학과 교육과정에 명문화하고, 초등 수학 교과서에서 명시적으로 다루는 방안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강흥규, 심선영 (2010). 알고리즘의 다양성을 활용한 두 자리 수 곱셈의 지도 방안과 그에 따른 초등학교 3학년 학생의 곱셈 알고리즘 이해 과정 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 287-314.
  2. 교육과학기술부 (2011). 수학과교육과정, 교육과학기술부 고시 제2011-361호 [별책 8], 서울: 교육과학기술부.
  3. 교육부 (2013a). 수학 2-2. 서울: (주)천재교육.
  4. 교육부 (2013b). 수학 익힘책 2-2. 서울: (주)천재교육.
  5. 교육부 (2014a). 수학 3-1. 서울: (주)천재교육.
  6. 교육부 (2014b). 수학 3-2. 서울: (주)천재교육.
  7. 교육부 (2014c). 수학 4-1. 서울: (주)천재교육.
  8. 교육부 (2014d). 수학 익힘책 3-1. 서울: (주)천재교육.
  9. 교육부 (2014e). 수학 익힘책 3-2. 서울: (주)천재교육.
  10. 교육부 (2014f). 수학 익힘책 4-1. 서울: (주)천재교육.
  11. 교육부 (2015a). 수학과교육과정, 교육부 고시 제 2015-74 [별책 8], 서울: 교육부.
  12. 교육부 (2015b). 수학 5-1. 서울: (주)천재교육.
  13. 교육부 (2015c). 수학 5-2. 서울: (주)천재교육.
  14. 교육부 (2015d). 수학 익힘책 5-1. 서울: (주)천재교육.
  15. 교육부 (2015e). 수학 익힘책 5-2. 서울: (주)천재교육.
  16. 방정숙, 최지영(2011). 범자연수와 연산에 관한 수학 교과서 분석 -일반화 된 산술로서의 대수 관점을 중심으로-. 수학교육, 50(1), 41-59.
  17. 변희현(2011). 한국과 일본의 초등교과서에서 다루는 분배법칙 개념에 관한 비교 분석. 한국초등수학교육학회지, 15(1), 39-56.
  18. 장혜원(2017). 범자연수와 연산에 관한 수학 교과서 분석 -일반화 된 산술로서의 대수 관점을 중심으로-. 한국초등수학교육학회지, 21(1), 1-22.
  19. 정연준, 조영미 (2012). 자연수 곱셈 계산 지도에 관한 초등학교 수학교과서 비교 분석 연구. 수학교육학연구, 22(2), 293-309.
  20. 최지영, 방정숙(2011). 초등학생들의 범자연수 연산의 성질에 대한 이해 분석. 수학교육학연구, 21(3), 239-259.
  21. Ding, M., & Li, X. (2010). A Comparative Analysis of the Distributive Property in U. S. and Chinese Elementary Mathematics Textbooks. Cognition and instruction, 28(2), 146-180. https://doi.org/10.1080/07370001003638553
  22. Ding, M., & Li, X. (2014). Transition from concrete to abstract representations: the distributive property in a Chinese textbook series. Educational Studies in Mathematics, 87, 103-121. https://doi.org/10.1007/s10649-014-9558-y
  23. Kinzer, C. J., & Stanford, J. (2014). The distributive Property: The core of Multiplication. Teaching children mathematics, 20(5), 303-309.
  24. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Authours.
  25. 류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 역 (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. 서울: 경문사.
  26. 文部科學省(2008), 小學校學習指導要領, 東京: 文部科學省
  27. 文部科學省(2015). 小學校學習指導要領, 東京: 文部科學省
  28. 文部科學省(2017). 小學校學習指導要領, 東京: 文部科學省
  29. 淸水靜海. 船越俊介외 (2013a). わくわく算數2下, 東京: 啓林館
  30. 淸水靜海. 船越俊介외 (2013b). わくわく算數4上, 東京: 啓林館
  31. 淸水靜海. 船越俊介외 (2013c). わくわく算數5上, 東京: 啓林館
  32. 淸水靜海. 船越俊介외 (2013d). わくわく算數6上, 東京: 啓林館
  33. 人民敎育出版社(2013a) 義務敎育敎科書數學4年級下冊, 北京: 人民敎育出版社
  34. 人民敎育出版社(2013b) 義務敎育敎科書數學5年級上冊, 北京: 人民敎育出版社
  35. 人民敎育出版社(2013c) 義務敎育敎科書數學6年級上冊, 北京: 人民敎育出版社
  36. 중국 교육부(2017.07.01.) http://www.moe.gov.cn
  37. 두산백과(2017.07.01) http://www.doopedia.co.kr