Abstract
This study has researched that tempo is an element influencing the fun of narrative webtoon. In spite of many elements that could create fun in narrative webtoon, the theory this study pays attention to is the accumulation and solution of tension. Lee Hyun-bee said in his book that the accumulation and solution of tension would be the element creating fun. Tensions of a story create the immersion by bringing readers into the story. However, if such tensions are maintained throughout the whole story, readers get insensitive to tensions, so that the accumulation and solution of tension should be used in turn to maintain the immersion. One of the directions creating the accumulation and solution of tension in narrative webtoon is the direction of tempo. When creating a narrative webtoon with the full-length structure, it is not easy to describe the whole incident from beginning to the end of it in order of time. Therefore, it is inevitable to have differences between story time and narrative time, and the difference of this time is called 'tempo'. This tempo creates fun when readers are immersed in the work, by adjusting breaths of the story in the direction of narrative webtoon. Such a role of tempo direction is based on the relation between the occurrence of tempo direction and information of the story. The information actually leading the story creates the accumulation and relief of tension which is the essential element of fun formation while tempo also maximizes the effects of accumulation and relief of tension. Tempo direction in narrative webtoons uses panels and gaps between them. The scene direction using panels and gaps between them considers tempo and dynamics because of the temporality of panels and gaps between them. This paper analyzes the use of tempo direction for narrative webtoon through the analysis on the 1st episode of . The significance of this study is to reveal that tempo direction is one of the factors creating fun in narrative webtoons, and also to suggest the theoretical grounds for researches on direction creating fun in the future.
이번 연구에서는 템포가 서사 웹툰의 재미에 영향을 미치는 요소라는 점을 연구하였다. 서사 웹툰에서 재미를 만들어 내는 요소는 많지만 본 연구에서 주목한 이론은 긴장의 축적과 해소이다. 이현비는 그의 저서 <재미의 경계>에서 긴장의 축적과 해소가 재미를 만들어내는 요소라고 말하였다. 이야기에 있어 긴장감은 독자를 이야기 속으로 끌어 들여 몰입감을 만들어 낸다. 하지만 이야기 진행 내내 긴장감을 유지시킨다면 독자들은 긴장감에 무감해지기 때문에 긴장의 축적과 해소를 번갈아가게 사용하여 몰입감을 유지시켜줘야 한다. 서사 웹툰에서 긴장의 축적과 해소를 만들어내는 연출 중 하나가 템포 연출이다. 장편구조를 가진 서사 웹툰을 창작함에 있어 사건이 발생하는 순간부터 끝나는 순간까지 시간의 순서대로 사건 전체를 모두 서술하는 건 쉽지 않는 일이다. 그렇기 때문에 서사 웹툰을 진행함에 있어 스토리시간과 서술시간의 차이 필연적으로 발생할 수밖에 없고, 이 시간의 차이를 템포라고 한다. 이런 템포는 서사웹툰 연출에서 이야기의 호흡을 조절하여 독자들을 작품에 몰입시켜 재미를 만들어낸다. 템포연출이 이런 역할을 하는 것은 템포연출의 발생이 이야기의 정보와 관련이 있기 때문이다. 이야기를 실질적으로 진행시키는 정보는 재미형성의 필수요소인 긴장의 축적과 해소를 만들어내고, 템포는 완급을 조절하여 긴장의 축적과 해소의 효과를 극대화 시켜주는 것이다. 서사 웹툰에서의 템포연출은 칸과 칸새를 이용한 연출이 사용된다. 칸과 칸새를 이용한 장면연출은 완급과 강약을 고려하여하는데 이를 가능하게 하는 건 칸과 칸새가 가지는 시간성 때문이다. 본 논문에서는 <묘진전> 1화의 분석을 통해 서사웹툰에서 템포연출이 어떻게 사용되는지 분석한다. 이를 통해 템포연출이 서사웹툰에서 재미를 만들어 내는 요인 중 하나라는 사실을 밝혀내고, 향후 재미를 창출해 내는 연출 연구에 대한 이론적 근거를 제시하는데 연구의 의의가 있다 하겠다.