DOI QR코드

DOI QR Code

A study of DISC Behaviour Patterns on the satisfaction difference of Comic-Animation Department students : Focusing on satisfaction in the major and satisfaction of the university life

DISC 행동유형에 따른 만화애니메이션학과 대학생들의 만족도 차이 연구 - 전공만족도와 대학생활만족도를 중심으로

  • 김신 (중부대학교 만화애니메이션 학과)
  • Received : 2017.05.01
  • Accepted : 2017.05.26
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The purpose of this research is to maximize the core competencies by objectively measuring the Behaviour Patterns of students in Comic-Animation major to understand the difference between individuals and to maximize one's merits which will improve the efficiency in education. Also through this research we could understand which aspects would be affected in both the satisfaction about the major based on Behaviour Patterns and the satisfaction of university life. According to the DISC Patterns, 41.7% of the students in Comic-Animation department shows that they were in Patterns I (Influence). And Patterns S (Steadiness) were 10% which was the lowest percentage in this survey. In the average of the subject's satisfaction aspect, the satisfaction of the professors' suggestion was 3.68 which was the highest. While the satisfaction of the administration service and welfare facility was 2.56 which was the lowest. The satisfaction rate based on DISC Behaviour Patterns shows a significant difference among the satisfaction of the department, the satisfaction of atmosphere in university and the satisfaction of the admin and welfare. Patterns I (Influence) was the highest the satisfaction in the major and the satisfaction of the university life while Patterns C(Criticalness) was the lowest. In particular, the importance of the I (Influence) is the most important factor, but it is essential that there is a slight decrease in the precision and accuracy of the work, and C(Criticalness) is shy and stressed, so they need to give positive communication and accurate advice. It is required to Comic-Animation department professor to analyse students' character based on Behaviour Patterns and a person's pros and cons for the career exploration and the employment consultation in order to have positive affect on employment rate. Also if the department's Behaviour Patterns construction were well utilized, it can improve the success rate of useful leadership and fellowship. it will improve the atmosphere in the department which will decrease the drop-out rate but increase the cohesion in the department which will lead to providing better result in the work and the project.

본 연구는 만화애니메이션학과 대학생들의 DISC 행동유형을 측정하여 개인의 차이를 이해하고 학생들의 강점을 최대화시킬 수 있도록 지원하며 교육의 효율성을 높이고 핵심역량을 극대화함에 목적이 있다. 또한 행동유형별 전공만족도와 대학생활만족도에 어떠한 영향을 미치는지 확인하였다. 만화애니메이션학과 학생들의 DISC유형은 I형(사교형)이 41.7%로 가장 많았고 가장 적은 유형은 S형(안정형)으로 10%이었다. 연구대상자의 만족도 평균은 교수들의 조언에 대한 만족도가 3.83으로 가장 높게 나타났으며 교육내용 전공 적합성이 3.71과 교과 내용 흥미가 3.68로 높게 나왔고 행정서비스나 복지시설 만족도가 2.56으로 낮게 나타났다. DISC 행동 유형에 따른 만족도는 학과 만족도와 학교 분위기 만족도, 행정 및 복지시설 만족도에서 유의한 차이를 보였다. 전공만족도와 대학생활만족도에서는 가장 만족도가 높은 유형은 I형(사교형)이고, 가장 낮은 유형은 C형(분석형)으로 나타났다. 특히 I형(사교형)이 가장 많은 비중을 차지하므로 전체적으로 밝은 분위기가 연출될 수 있겠지만 산만하고 일의 정확도가 다소 떨어질 수 있으므로 중간 점검이 필수적이며 두 번째로 많은 비중을 차지하는 C형(신중형)은 내성적이고 스트레스가 많은 성향으로 적극적인 소통과 정확한 조언으로 대학생활을 긍정적으로 유지할 수 있도록 도와야 한다. 행동 유형의 특성은 정확한 진로 탐색과 졸업 후 업무와도 연결이 되므로 학생 스스로도 본인의 행동 유형을 인지하고 교수들은 유형별 선호하는 환경이나 작업형태를 파악하여 매칭 한다면 취업률과 직업 유지율에도 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것이다. 또한 학과의 소그룹 형태의 프로젝트나 작품 활동에서도 학생들의 DISC의 행동유형 적절하게 잘 구성한다면 유익한 리더십과 팔로우십으로 프로젝트 성공률을 높일 수 있으며 학과의 분위기도 향상시키어 중도 탈락률을 감소시키고 학과의 응집력을 높일 수 있을 것이다. 행동 유형 파악으로 서로 다음을 인정하고 수용하는 것이 중요하며 유형이 다르므로 배척하거나 제외하는 오류를 범하면 안 될 것이며 만화애니메이션학과 교수는 학생들의 행동유형별 특성과 장단점을 잘 파악하여 교수법으로 활용하고 유형별 맞춤 상담을 한다면 교수와 학생 간의 신뢰도와 충성심을 향상시킬 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 권윤희.노은경, 간호사의 직무스트레스와 DISC 행동유형 및 조직사회 자본이 직무 만족에 미치는 영향, 조선대학교 대학원 박사학위논문, 2011.
  2. 공복례, 미용전공 학생의 교육과정 만족도와 진로 결정과의 관계에 관한 연구, 서경대학교 대학원 석사학위논문, 2010.
  3. 남혜정, 대학생 자원 봉사자의 DISC 행동유형에 따른 자원봉사활동의 만족도에 관한 연구 : 영남권을 중심으로, 동국대학교 석사학위논문, 2009.
  4. 노은경, 간호사의 직무스트레스와 DISC 행동유형 및 조직사회자본이 직무만족에 미치는 영향, 조선대학교 대학원 박사학위논문, 2011.
  5. 서예지, 헤어미용 종사자의 감정노동이 직무스트레스와 스트레스 대처 방식에 미치는 영향 : DiSC행동유형을 중심으로, 서경대학교 대학원 석사논문 2012.
  6. 손수진, DISC 행동유형과 욕구충족이 Leader-Followership의 상호작용에 미치는 영향 연구, 경희대학교 대학원 박사 학위논문, 2006.
  7. 송옥숙, 한국 영화에 나타난 인물의 행동유형에 관한 연구 : DiSC를 중심으로. 연세대학교, 언론홍보대학원 석사 학위논문, 2003.
  8. 이보라, 학부모의 DiSC 행동유형에 따른 학습코칭에 관한 사례연구 : 학령기 자녀를 둔 어머니를 대상으로, 아주대학교 행정학과 석사학위논문, 2011.
  9. 이시라, 남자간호대학생의 간호사이미지와 전공만족도가 간호전문직관 에 미치는 영향, 아주대학교 석사학위논문, 2011.
  10. 유한준, DISC 행동유형에 따른 교육만족도 차이분석 연구, 연세대학교 대학원 석사 학위논문, 2005.
  11. 하혜숙, 대학생의 학과 (학부) 만족과 학교만족에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
  12. 한은성, 대학생의 학교생활 만족도 연구, 수원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  13. 백혜명, 학교 청소년 수업 방해 행동과 청소년의 DISC 행동유형간의 관계 연구. 청소년 복지 연구, 2007.
  14. 이용화, DISC 행동 유형에 따른 간호대학생의 전공만족도, 간호전문직 대학생활 만족도 차이, 학습자중심교과교육 연구 학술지 2015.
  15. 이현실.심은경, DISC 행동유형이 미용전공대학생의 교육 만족도와 진로결정 자기 효능감에 미치는 영향, 한국미용학회지, 2014.
  16. 한국교육컨설팅 연구소, 개인 프로파일 시스템, 서울: 한국교육컨설팅연구소, 2002.
  17. 이창준, 재미있는 사람읽기, 서울 : GURU-People's, 2002