DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Traditional Aesthetic Characteristics Appearing in the Chinese Animation -Focusing on Three Elements of Zong Baihua's Artistic Conceptions-

중국 애니메이션<대어해당 (大魚海棠)>중에 나타난 전통 미학 특징 연구 -쭝바이화(宗白華)의 의경(意境) 3가지 구성 요소 중심으로

  • 양곤 (한서대학교 영상애니메이션학과 대학원) ;
  • 이실구 (한서대학교 영상애니메이션학과)
  • Received : 2017.05.01
  • Accepted : 2017.06.07
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This study explored Chinese traditional art aesthetics in the , focusing on three elements 'principle', 'dance', 'blank' which consist of the artistic conception of Zong Baihua. In addition, this paper is aimed to prove that Chinese traditional aesthetics is still available as a creative element that can provides future direction and implication for modern animation movies by analyzing how the components of these three elements were used in the and how the artistic beauty of the animation was presented. In the critiques of Chinese art, the scope of 'conception' is the 'qualified' standard about art. This 'qualified' standard includes not only external similarity in forms but also internal similarity in spirits. The authors of the early Chinese animations integrated the artistic conceptions with the animations and expressed the national cultural contents of the Chinese animations, so that the audience could deeply understand the characteristics of Chinese animation with cultural and spiritual contents. Based on the artistic conceptions that Zong Baihua proposed, this study analyzed the character setting, the ideas that connotes and the scene composition. succeeded to the innovative spirits about Chinese early animation conceptions. The animation presented the view of life that includes the absolute freedom from Zhuangzi's "A Happy Excursion" and the oblivion of external objects. The heroine Spring's change from human to dolphin was presented by dancing. Besides, in the animation, the sea of clouds, the sky full of stars, sea, the sea melting into the sky were also presented in quantity. The large area of colors fantastically presenting in 'blank' scenes fully expressed the stories and sentiments of this animation. According to the analysis in this study, by identifying the traditional atmosphere that included heavy Chinese characteristics and harmonious conceptions in through the wisdom of Chinese classics and artistic conceptions, it can be confirmed that nowadays the artistic tradition of the classics still works as an extending innovative element in the future animations.

본 연구는 쭝바이화가 지적한 '예술적 의경'이 구성하는 삼 요소인 '도(道)', '춤(舞)', '여백(空白)'을 기준으로 <대어해당> 애니메이션 작품에 나타난 중국 전통 예술 미학적 측면에서 분석 하는것을 목적으로 하였다. 그리고 쭝바이화의 예술 의경 삼 요소의 구성 성분이 어떻게 사용되었는지, 이 애니메이션의 의경미가 어떻게 나타나는지 분석해 보는 것을 목적으로 하여 중국 전통미학이 아직도 현대 애니메이션 영화에 미래적 방향과 제시를 해 줄 수 있는 창조적 요인으로 아직도 유효하다는 것에 본 연구의 의미로 삼았다. 중국 예술비판에서 '의경' 범위는 곧 예술에 대한 '인증' 기준이다. 기 '인증' 기준은, 예술의 형사(形似)적으로 갖추어져야 할 뿐 아니라, 내면적으로 신사(神似)를 더 갖추어야 하는 것이다. 초기 중국 애니메이션 작가들은 예술적 의경과 애니메이션을 융합시켜 중국 애니메이션의 민족적 문화 내용을 표현함으로써 관객들로 하여금 문화, 정신, 내용으로 중국 애니메이션의 특징을 보다 깊이 이해할 수 있도록 하였다. 종바이화의 예술 의경 개념인 '도', '춤', '여백' 개념으로 영화 속의 인물 설정, 사상 내용, 장면 구성 등을 분석한 결과, 애니메이션 <대어해당>은 중국 초기 애니메이션이 창조한 예술 의경의 정신을 계승한 작품이다. 이 애니메이션은 중국의 대표적인 도가서인 "장자(莊子)" "소요유(逍遙遊)"에 보이는 절대 자유 및 물아일체에 의한 경계의 초월과 같은 '도'의 인생관을 표현하는 한편, 여주인공 춘(椿)이 사람에서 돌고래로 변하는 움직임을 '춤'의 화면을 표현하는 등 '도'의 사상을 '춤'이라고 하는 중국적인 특색이 강한 움직임으로 포착하고 있다. 또한 작품 속에 구름이 피어나고 별이 총총한 하늘, 잔잔하기도 하고 거세기도 한 바다, 마치 서로의 거울처럼 일체화한 하늘과 바다를 다채롭지만 동일한 색채로 보여줌으로써, 이 큰 면적으로 채워진 색채 하늘과 바다를 '여백'으로 환상적으로 표현해냈다. 이러한 분석을 통해 <대어해당>는 중국 고전의 지혜와 예술적 의경을 통해 작품의 농후한 중국적 색채와 조화로운 의경 등 전통적인 분위기를 확인함으로써 현대에도 여전히 고전의 미학적 전통이 미래의 애니메이션 영화에도 확장된 창조적 요인으로 작동할 수 있다는 것으로 확인할 수 있다.

Keywords

References

  1. 엽랑, 중국미학사대강, 백선문화사, 2000.6
  2. 왕카이, 신정근, 강효석, 김선창역, 소요유 장자의 미학, 성균관대학교출판부, 2013.1
  3. 이상우, 중국 미학의 근대, 아카넷출판사, 2014.11
  4. 장자, 이태영 옮김, 장자, 여래, 2010.6.
  5. 장치췬, 신정근, 안인환, 송인재역, 중국 현대 미학사, 성균관대학교출판부, 2013.1
  6. 최광진, 한국의 미학 서양, 중국, 일본과의 다름을 논하다, 미술문화, 2016.3
  7. 푸전위안, 신정근, 임태규, 서동신역, 의경:동아시아 미학의 거울, 성균관대학교출판부, 2017.1
  8. 김진영, 김재웅, 중국애니메이션에 나타난 민족문화예술성 연구, 만화애니메이션연구, 2009, pp. 89-90.
  9. 션하오, 이동훈, '중국학파'애니메이션 작품에서 나타난는 전통 색채 응용에 대한 연구, 한국콘텐츠학회 종합 학술대회 논문집, 2016.5, pp. 339-340.
  10. 임미숙, 意境說의 形成過程과 美學特徵에 관한 硏究, 경북대학교 석사논문, 2004.6
  11. 최일의, 意境의 개념 분석, 중국학보, 제43집, 2001.8, pp. 47-64.
  12. 刘书亮, 中国电影意境论, 中国传媒大学出版社, 2008.10
  13. 王迪, 王志敏, 中国电影与意境, 中国电影出版社, 2000.9
  14. 肖路, 国产动画电影传统美学特征及其文化探源, 上海人民出版社, 2008.8
  15. 叶舒宪, 神话一原型批评, 陕西师范大学出版社, 1987.7
  16. 宗白华, 美学散步, 上海人民出版社, 2016.9
  17. 宗白华, 艺境, 北京大学出版社, 2005.11
  18. 宗白华, 美学散步-彩图版, 上海人民出版社, 2015.6
  19. 宗白华, 美学与意境, 人民出版社, 2009.3
  20. 宗白华, 宗白华全集第一卷, 安徽教育出版社, 1996.9
  21. 宗白华, 宗白华全集第二卷, 安徽教育出版社, 1996.9
  22. 陈小娟, 意境-艺术之为艺术, 东南大学博士学位论文, 2005.5
  23. 朴炳元, 电影影像与诗歌意境的空间书写研究, 北京大学哲学博士论文, 2002.6
  24. 秦声, 解读<大鱼海棠>动画电影中的传统元素, 艺术探索, 2016年第10期, pp. 254-255.
  25. 田雅岚, 大鱼海棠的艺术意蕴与文化内涵的深层解读, 电影评价, 2016年第13期, pp. 17-19.
  26. 王丛明, 浅论国产动画电影大鱼海棠的艺术之美, 新闻研究导刊, 2016.11, 第7卷, 第21期, p.160.
  27. 王萌, 情怀撑不起的大鱼海棠, 视听, 2016.9, pp. 35-36.
  28. 杨翠平, 大鱼海棠-个人与集体利益的价值冲突, 电影文学, 2016年第23期, pp. 126-128.
  29. 张旭, 电影大鱼海棠的叙事结构几视觉表现分析, 电影评价, 2016年第24期, pp. 97-99.