The Effects of the FOCUS Problem Solving Steps on Mathematical Problem Solving Ability and Mathematical Attitudes

FOCUS 문제해결과정이 수학 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 영향

  • 이연주 (대구황금초등학교) ;
  • 류성림 (대구교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2017.01.12
  • Accepted : 2017.02.24
  • Published : 2017.02.28

Abstract

This study has its purpose on improving mathematic education by analyzing the effects of the teaching and learning process which adopted 'FOCUS Problem Solving Steps' on student's mathematical problem solving ability and their mathematical attitude. The result is as follows. First, activities through FOCUS Problem Solving Steps showed positive effect on students' problem solving ability. Second, among mathematical attitudes, mathematical curiosity, reflection and value are proved to have statistically meaningful effect and from the result that analyzed changes of subject students, we could suppose that all 6 elements of mathematical attitude had positive effect. Third, by solving questions through FOCUS steps, students felt satisfaction when they success by themselves. If projects which adopted FOCUS Problem Solving Steps take effect continuously by happiness from the process of reviewing and reflecting their own fallacy and solving that, we might expect meaningful effect on students' problem solving ability. Through this study, FOCUS Problem Solving Steps had positive effect not only on students' mathematical problem solving ability but also on formation of mathematical attitude. As a result, it implies that FOCUS Problem Solving Steps need to be applied to other grades and fields and then studied more.

본 연구에서는 FOCUS 문제해결과정을 적용한 교수.학습 방법이 학생들의 수학 문제해결력과 수학적 태도에 미치는 효과를 분석함으로써 앞으로의 수학학습을 개선하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구에서는 4학년 1학기 수학의 2개 단원에 걸쳐 총 13차시에 대하여 FOCUS 문제해결과정을 적용하였고, 수학 문제해결력 검사와 수학적 태도 검사를 사전과 사후 모두 사용한 후 t-검정을 실시한 결과를 토대로 학생들의 변화를 분석하였다. 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, FOCUS 문제해결과정에 따른 학습활동이 학생들의 수학 문제해결력 향상에 긍정적인 효과를 보였다. 둘째, 수학적 태도 가운데 수학적 호기심, 수학적 반성, 수학적 가치의 3가지 요인에 있어서는 통계적으로도 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났으며, 실험집단의 학생들의 변화를 분석한 결과에서는 수학적 태도에 속하는 6가지 요인 모두에 대하여 긍정적인 태도 형성에 영향을 주었다고 볼 수 있다. 셋째, FOCUS 단계에 따라 문제를 풀어봄으로써 학생 스스로 성공했을 때의 만족감을 느꼈으며 검토와 반성을 통하여 자신의 오류를 직접 찾고 해결해나갈 때의 기쁨으로 인하여 FOCUS 문제해결과정을 적용한 활동이 보다 지속적으로 이루어진다면 학생들의 문제해결력에 있어서도 크게 의미 있는 효과를 기대할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 2009개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구. 서울: 교육과학기술부.
  2. 교육부 (2014). 수학 4-2. 서울: 천재교육.
  3. 교육부 (2015). 초.중등학교 교육과정 총론. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 1].
  4. 강문봉 외 18인 (1999). 초등 수학 학습지도의 이해. 서울: 양서원.
  5. 강완, 백석윤 (1998). 초등수학교육론. 서울: 동명사.
  6. 길선희 (2008). Polya의 문제해결 단계를 적용한 문제풀이 지도에 관한 연구. 국민대학교교육대학원 석사학위논문.
  7. 김경옥 (2009). 상황제시형 수학 문제 만들기(WQA) 활동이 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 영향. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 김정은 (2011). 초등학교 문제해결 과정의 반성활동에 대한 지도방안. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 김혜정 (2005). 문제해결 과정의 검토 및 수정 활동에서 나타나는 사고의 특성에 관한 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 나철영 (2001). 수학 문제 만들기 활동이 문제해결력 및 학습 태도에 미치는 효과. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 남승인, 류성림, 이종학 (2014). 예비교사와 현직교사를 위한 수학 문제해결 교수 학습법. 서울: 경문사.
  12. 소유미 (2009). Polya의 문제해결단계에 따른 발문이 학업성취도와 태도에 미치는 영향. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 양진주 (2008). 문제해결단계가 제시된 활동지를 이용한 학습방법이 학업성취도에 미치는 영향. 국민대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 왕경수, 송희숙 (2008). Polya의 문제해결 전략의 적용을 통한 문제 해결력 신장. 사고개발, 4(1), 1-30, 대한사고개발학회.
  15. 윤영옥 (2011). Polya의 문제해결 과정에서 반성활동이 수학 학업성취도와 태도에 미치는 영향. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 이정혜, 안병곤 (2013). Polya의 문제해결 단계에 따른 쓰기 활동이 학업성취도와 수학적 태도에 미치는 영향. 한국초등수학교육, 17(1), 87-103.
  17. 최윤석, 배종수 (2004). 초등 수학에서 문제 만들기를 적용한 수업이 수학적 문제 해결력 및 태도에 미치는 효과. 한국초등수학교육학회지, 8(1), 23-43.
  18. 탁효정 (2010). 수학적 반성 활동이 학업성취도와 수학적 태도에 미치는 영향. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 한국교육개발원 (1992). 교육의 본질 추구를 위한 수학교육 평가 체제 연구(II)-수학과 평가도구 개발-. 서울: 한국교육개발원.
  20. Hale, M. W. (2004). Math check, grade 3: step-by-step problems & solutions. Michigan: Frank Schaffer Publications.
  21. Krulick, S., & Reys, R. E. (1980). Problem solving in school mathematics, 1980 Yearbooks. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  22. NCTM (1980). An agenda for action: Recommendations for school mathematics of the 1980's. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  23. NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc. 구광조, 오병승, 류희찬 공역(1992). 수학교교육과정과 평가의 새로운 방향. 서울: 경문사.
  24. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston: VA. The National Council of Mathematics Education. 류희찬 외 5인 공역(2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. 서울: 경문사.
  25. Polya, G. (1986). 어떻게 문제를 풀 것인가? (우정호 역). 서울: (주)천재교육. (원서 How to solve it?은 1957년에 출간됨.)
  26. Schoenfeld, A. H. (Ed.) (1994). Mathematical thinking and problem. Hillsdale, NJ: Erlbaum.