A Study on the Using of Chosun-Sanhak for the Enriched Learning about Pi

원주율에 대한 심화학습을 위한 조선산학의 활용 연구

  • Received : 2017.10.15
  • Accepted : 2017.11.06
  • Published : 2017.11.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the contents of pi of Chosun-sanhak and organize the teaching and learning activities to help to understand the concept of pi deeply using the analysis results. The results of this study are as follows. First, Chosun-sanhak used various approximate values of pi and those were represented as the form to reveal the meaning of the ratio of radius and circumference. Second, There were the freedom of selection of the approximate values of pi suitably. Lastly, the enriched leaning about pi need to draw a distinction pi from approximate values of pi, choose the suitable approximate values of pi and compare the method of calculation of circumference and the area of circle of Chosun-sanhak and today's mathematics. In conclusion, I proposed several issues which is worth exploring further in relation to pi and Chosun-Sanhak.

본 연구의 목적은 원주율과 관련되는 조선산학의 내용을 교수학적 차원에서 분석하는 것이며, 분석 내용을 바탕으로 원주율에 대한 심화된 이해를 돕는 교수 학습활동을 조직화하는 것이다. 이를 위해 먼저 조선산학서 <묵사집산법>, <구수략>, <구일집>에 대한 상세 분석을 수행하였다. 분석 결과, 조선에서 사용한 고법, 휘율, 밀률을 비롯한 다양한 원주율의 근삿값이 지름과 원주의 비라는 원주율의 의미가 잘 드러나는 형태로 제시되었다는 것과 문제의 상황에 맞게 원주율을 적절히 선택하게 함으로써 계산의 정확도를 조정할 수 있었다는 것을 확인하였다. 이상의 분석 결과를 종합하여, 원주율에 대한 심화학습 자료로 활용 가능한 구체적인 교수 학습활동으로 조직화하였다. 교수 학습활동은 원주율의 뜻과 원주율의 근삿값 설명하기, 원주 또는 원의 넓이 계산 방법에 대해서 교과서 방법과 비교 설명하기, 원의 넓이와 정사각형의 넓이의 비의 관계 설명하기 등 총 4가지 활동으로 구성하여 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강문봉 (2001). 초등학교에서 $\pi=3.14$의 사용에 대하여. 과학교육논총, 13, 51-62.
  2. 강신원, 장혜원 (2006). 구일집(천.지.인). 서울: 교우사.
  3. 강향임, 최은아 (2015). 초등수학 영재교육 대상자의 원주율 개념에 대한 이해. 수학교육논문집, 29(1), 91-110.
  4. 경선징 (미상). 黙思集算法. 한국과학기술사자료대계. http://www.krpia.co.kr.
  5. 교육과학기술부 (2011). 수학 6-1, 서울: 두산동아.
  6. 교육부 (2015a). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호(별책 8).
  7. 교육부 (2015b). 수학 6-1, 서울: 천재교육.
  8. 신대윤 (2009). 원주율 $\pi$를 3으로 했을 때 수학학습에 미치는 영향. 춘천교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 유인영 (2001). 조선왕조대 고, 휘, 밀, 신율의 원 및 입원적. Historia Mathematica, 14(1), 1-16. https://doi.org/10.1016/0315-0860(87)90001-2
  10. 유인영, 허민 (2006). 묵사집산법(천.지.인). 서울: 교우사.
  11. 장혜원 (2003). 중국 및 조선시대 산학서에 나타난 원주율과 원의 넓이에 대한 고찰. 한국수학사학회지, 16(1), 9-16.
  12. 정동권 (1998). 교사를 위한 수학사개론, 인천교육대학교(수학문화사 강좌 자체 교재).
  13. 정해남, 허민 (2006). 구수략(건.곤). 서울: 교우사.
  14. 최석정 (1700). 九數略. 한국과학기술사자료대계. http://www.krpia.co.kr.
  15. 최은아 (2013). 조선산학의 교수학적 분석. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 한국과학창의재단 (2015). 2015 개정 수학과 교육과정 개발 시안 연구 II.
  17. 홍정하 (미상). 九一集. 한국과학기술사자료대계. http://www.krpia.co.kr.
  18. Arcavi, A.(1991), Two benefits of using history, For the Learning of Mathematics, 11(2), 11.
  19. Baravalle, H. (1969). The number $\pi$, In J. K. Baumgart (Ed.), Historical topics for the mathematics classroom, Reston, VA: NCTM.
  20. Beckmann, P. (2002). 파이의 역사 (박영훈 역), 서울: 경문사. (원저 1971년 출판)
  21. Boyer, C. B. & Merzbach, U. C.(2000), 수학의 역사 (양영오.조윤동 역). 서울: 경문사. (원저 1968년 출판)
  22. Bruckheimer, M. & Arcavi, A.(2000), Mathematics and Its History: An Educational Partnership, Using history to teach mathematics - An international perspective, V. Katz ((Ed.). 135-148, Washington, DC : MAA.
  23. Cajori, F. (1905). History of mathematics, London: the Macmillan Company.
  24. Cajori, F. (1917). History of elementary mathematics with hints on methods of teaching. London: the Macmillan Company.
  25. Eves, H. (2005). 수학사 (이우영, 신항균 역), 서율: 경문사. (원저 1953년 출판)
  26. Fasanelli, F., Arcavi, A., Bekken, O., Dynnikov, C., Furinghetti, F., Grugnetii, L., et al.(2000), The political context. In: J. Fauvel, & J. van Maanen (Eds.), History in mathematics education, The ICMI Study, 1-38. Dordrecht: Kluwer.
  27. Fauvel, J. & Maanen, J. van(1997), The role of the history of mathematics in the teaching and learning mathematics, Discussion document ICMI bulletin, 42.
  28. Gulikers, I. & Blom, K.(2001), A historical angles', A survey of recent literature on the use and value of history in geometrical education, Educational Studies in Mathematics, 47, 223-258. https://doi.org/10.1023/A:1014539212782
  29. Linn, S. L., Neal, D. K. (2006). Approximating Pi with the golden ratio. Mathematics teacher, 99(7), 472-477.
  30. Needham, J. (2000), 중국의 과학과 문명: 수학, 하늘과 땅의 과학, 물리학 (이면우 역), 서울: 까치글방. (원저 1959년 출판)
  31. Smith, D. E. (1925). History of Mathematics vol. 2 special topics of elementary mathematics, NY: Dover Publications.
  32. Tzanakis, C. & Arcavi, A., Isoda, M., Lit, C. K., Niss, M., Siu, M. K., et al.(2000), Integrating history of mathematics in the classroom: An analytic survey, In J. Fauvel, & J. van Maanen (Eds.), History in mathematics education, The ICMI Study, 201-240, Dordrecht: Kluwer.