DOI QR코드

DOI QR Code

An Exploration of the Experiences in Childcare Experts, Parents, and Directors with Participation in 'Daycare Centers Monitoring Program'

'어린이집 부모모니터링 사업'에 참여한 보육전문가, 부모 및 원장의 경험 탐색

  • 견주연 (가야대학교 유아교육과)
  • Received : 2017.04.15
  • Accepted : 2017.06.08
  • Published : 2017.06.30

Abstract

Objective: The purpose of this study is to examine the practical experiences of childcare experts, parents, and daycare center directors who participated in the 'Daycare Centers Monitoring Program' carried out in K city. Methods: Participants were three childcare experts who belong to the monitoring group in K city, three mothers with infants and children, and three daycare center directors who were selected for the 'Daycare Centers Monitoring Program'. Results: As a result of the research, the childcare experts experienced the following; 1) sharing interesting experiences with parents, 2) a perception of the monitoring program for taking advantage of mutual strengths, 3) the opportunity of maintaining a sense of presence in early childhood education institutions, et al. The mothers' experiences were shown to include, 1) resolving small questions about the operation and management of a daycare center, 2) feelings of relief through observing the life style of infants and children, 3) the joy and reward of being a member of the monitoring group, et al. The directors' experiences were indicated to include 1) a psychological discomfort recognized as a target of the daycare monitoring and as 'another evaluation', 2) the confusion caused by different reviews, 3) an ambiguity on the unfamiliar indexes and contents electronically documented, et al. Conclusion/Implications: Based on these results, there was a discussion about actual suggestions and educational implications on the daycare monitoring program in order to improve the quality of daycare services in childcare centers.

Keywords

References

  1. 국지윤 (2016). 어린이집 운영관리 컨설팅 모형개발. 전남대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 국지윤, 김영옥 (2017). 어린이집 운영관리 컨설팅 모형개발. 열린유아교육연구, 22(1), 219-248.
  3. 국지윤, 양시내, 김영옥 (2014). 어린이집 평가인증 연구의 동향 분석. 유아교육학논집, 18(5), 199-224.
  4. 김기영, 최난영, 김지성, 배지희 (2016). 서울시 어린이집 부모모니터링단에 참여한 부모 단원의 역할과 요구. 열린유아교육연구, 21(5), 187-216.
  5. 김은희, 김경철, 홍순옥, 임영심, 정수경 (2007). 유아교육기관에서 공동체적 부모참여의 발달과 교육적 의미. 변형영유아교육연구, 11(1), 29-44.
  6. 김준현 (2017). 어린이집 평가인증제도 발전방안 연구: 평정방식과 평정결과 공개방식을 중심으로. 한국사회와 행정연구, 27(4), 53-79.
  7. 네이버어학사전 (2017). 전문가. http://dic.naver.com/search.nhn?dicQuery=%EC%A0%84%EB%AC%B8%EA%B0%80&query=%EC%A0%84%EB%AC%B8%EA%B0%80&target=dic&ie=utf8&query_utf=&isOnlyViewEE=&x=0&y=0에서 2017년 3월 7일 인출
  8. 보건복지부 (2015). 2015년 부모모니터링단 운영매뉴얼. 서울: 보건복지부.
  9. 보건복지부, 중앙육아종합지원센터 (2016). 2016년 부모모니터링단 운영매뉴얼. 서울: 보건복지부.
  10. 양미선 (2016). 어린이집 부모모니터링 운영 현황 및 개선방안. 서울: 육아정책연구소.
  11. 양미선, 서문희, 임지희 (2013). 어린이집 부모모니터링 운영 효율화 방안 연구. 서울: 육아정책 연구소.
  12. 양미선, 이윤진 (2015). 어린이집 부모모니터링 운영 현황 및 평가. 서울: 육아정책연구소.
  13. 양옥승, 신은미 (2001). 유아교육, 보육기관 평가인정제 모형(안)의 평가인정기준에 대한 학부모의 인식. 열린유아교육연구, 6(3), 117-134.
  14. 조선향 (2016). 어린이집 부모모니터링에 참여한 부모의 경험. 배재대학교 대학원 석사학위논문