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A Study on a Method to Utilize and Factors to Non-Use Archives

기록관 비이용 요인분석 및 이용활성화 방안에 관한 연구

  • 최정원 (전북대학교 기록관리학과 대학원) ;
  • 오효정 (전북대학교 기록관리학과, 의료정보융복합연구소) ;
  • 한희정 (전북대학교 문화융복합아카이빙연구소) ;
  • 김용 (전북대학교 문헌정보학과, 문화융복합 아카이빙연구소)
  • Received : 2017.01.23
  • Accepted : 2017.02.15
  • Published : 2017.02.28

Abstract

An archives collects and manages a variety of records and archives including information reflecting the phases of the times and has a role in society as archive information center. Also, archives support that users can efficiently search and use records. Although archives has a variety of records and archives, users and non-users has low recognition on it. This study aims to find factors why people don't use archives and analyzes requirements to utilize archives activation for users and non-users. To perform the goals, questionnaires were used to collect data from 148 domestic people. Also, this study used descriptive statistics and independent t-test to analyze the collected data. With the analyzed results, this study proposed suggestions to improve user's perception and factors for activation of archives.

기록관은 시대상을 반영하고 있는 정보를 포함하고 있는 기록물을 수집 관리하고 기록정보센터로서의 기능을 수행하는 정보의 집결지이다. 방대하고 가치 있는 기록을 보유하고 있지만 국내에서의 기록관은 현재 정보사회에서 중심에 위치하지 못하며 대중들의 인식이 미약하다. 이에 본 연구는 비이용자들을 대상으로 기록관 비이용 요인을 알아보고 비이용자와 이용자를 대상으로 기록관에 대한 요구사항을 조사, 분석하였다. 이를 위해 148명을 대상으로 설문을 진행하였고 기술통계, 독립표본 t-검증 등을 실시하였다. 설문결과를 바탕으로 이용자들의 기록관 인식을 제고하고 이용 활성화를 위한 방안을 제안하였다.

Keywords

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