DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Teacher Librarians' Educational Role Embedded in Inquiry Tasks of Elementary Social Studies Textbooks: based on the 4th·5th·6th Grade in the Second Term

초등학교 「사회」 교과서 탐구 과제에 포함된 사서교사의 교육적 역할 분석 - 초등학교 4·5·6학년 2학기 사회교과를 중심으로 -

  • 유종열 (공주대학교 사범대학 일반사회교육과) ;
  • 송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2017.01.23
  • Accepted : 2017.02.02
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The purpose of this study is to compare and analyze the inquiry tasks included in the elementary social studies with school library based instruction (SLBI) focused on the information literacy process and select teacher librarians' educational role under learning for social studies. For this purpose, national elementary curriculum of $4^{th}$, $5^{th}$ and $6^{th}$ social studies in the second term are analyzed. As results of analysis, the $4^{th}$ and $5^{th}$ students who take part in solving the inquiry tasks could compare and analyze illustrations, photographs and texts in their text books individually and present the results with speaking. The $6^{th}$ students could deal with their tasks using their experience, idea or information found from other resources and express the outcome orally according to the content of inquiry tasks. Therefore, teacher librarians could teach information literacy skills such as comparison, contrast, combination, distinction between opinions and facts, or prediction and inference of conclusion to the $4^{th}$ and $5^{th}$ elementary student. Teacher librarians can also participate in whole information literacy instruction for the $6^{th}$ students from building the solution strategies of tasks, collecting and using materials to completing and evaluating the results under the long term collaboration with the classroom teachers.

본 연구의 목적은 초등학교 사회 교과서에 포함된 탐구 과제를 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형과 비교 분석하고, 사회 교과 학습에서 사서교사가 제공할 수 있는 교육적 역할을 도출하는 것이다. 이를 위하여 국정교과서로 개발되어 활용 중인 초등학교 4 5 6학년 2학기 사회 교과서를 분석하였다. 분석 결과 4 5학년은 개별적으로 교과서에 수록된 삽화, 사진, 텍스트를 비교 분석하여 말로 표현하고, 6학년은 자신의 경험이나 생각 또는 다른 자료에서 찾은 정보를 활용해서 과제를 해결하고 말로 표현하도록 탐구 과제가 구성되어 있는 것으로 나타났다. 따라서 사서교사는 4 5학년에게는 비교, 대조, 조합, 원인과 결과 구분, 사실과 의견 구분 그리고 결론의 예측과 추론 등의 정보활용기술을 지도하는데 참여할 수 있을 것으로 보인다. 6학년에게는 교과교사와의 협력을 바탕으로 장기간에 걸쳐서 과제의 특성에 따른 해결 계획을 수립하고, 자료 수집, 활용, 결과물 완성 및 평가에 이르는 전반적인 정보활용과정을 지도하는데 참여할 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육부. 2014. 사회 4-2. 서울: 천재교육.(Ministry of Education. 2014. Social Studies 4-2. Seoul: Chunjae Education Inc.)
  2. 교육부. 2015a. 초.중등학교 교육과정 총론. 세종: 교육부.(Ministry of Education. 2015a. General Curriculum for Elementary and Secondary School. Sejong: Ministry of Education.)
  3. 교육부. 2015b. 사회 5-2. 서울: 동아출판.(Ministry of Education. 2015b. Social Studies 5-2. Seoul: Dong-A Publishing Co., Ltd.)
  4. 교육부. 2015c. 사회 6-2. 서울: 천재교육.(Ministry of Education. 2015c. Social Studies 6-2. Seoul: Chunjae Education Inc.)
  5. 민윤. 2007. 역사 학습에서 '탐구'의 재고: 실제적 탐구의 가능성. 사회과교육연구, 14(4): 1-26.(Min, Yun. 2007. "Rethinking the Inquiry in History Learning: Possibility of the Disciplined Inquiry." Research in Social Studies Education, 14(4): 1-26.)
  6. 송기호. 2016a. 도서관활용수업에 대한 사서교사의 자기평가 분석. 한국비블리아학회지, 27(3): 5-23.(Song, Gi-Ho. 2016a. "An Analysis on Teacher Librarians' Self-reported Appraisals about School Library-based Instruction." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 27(3): 5-23.) https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2016.27.3.005
  7. 송기호. 2016b. 초등학교 사회 교과서 탐구 과제에 포함된 사서교사의 교육정보서비스 요소 분석: 4.5.6학년 1학기 사회 교과서를 중심으로. 한국도서관.정보학회지, 47(3): 1-20.(Song, Gi-Ho. 2016b. "An Analysis of Elements for Teacher Librarians' Educational Information Services Embedded in Inquiry Tasks of Elementary Social Studies Textbooks: based on the 4th․5th․6th Grade in the First term." Journal of Korean Library and Information Science Society, 47(3): 1-20.)
  8. 신장미. 2009. 초등학교 사회과 교과서에서 그림 읽기 전략을 통한 역사 학습 활용 방안. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원 역사교육전공.(Shin, Jang Mi. 2009. A Study on the Strategy of Reading Pictures in Learning History: Focused on the 6th Grade Social Studies Textbook. M.A. thesis, Department of History Education, Graduate School of Education, Kongju National University, Korea.)
  9. 이광원. 2013. 동화를 활용한 초등학교 경제 수업 실천 방안. 사회과교육연구, 20(4): 81-96.(Lee, Kwang-Won. 2013. "A Study on the Economy Class in Elementary Schools with the Utilization of Children's Story." Research in Social Studies Education, 20(4): 81-96.)
  10. 이병기. 2006. 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구. 한국도서관.정보학회지, 37(2): 25-46.(Lee, Byeong-Ki. 2006. "A Study on the Model of Library Assited Instruction Based on Information Activities." Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(2): 25-46.)
  11. 이종일. 2006. 사회과 수업에서 탐구의 의미. 사회과교육연구, 13(2): 1-20.(Lee, Jong-IL. 2006. "The Meaning of Inquiry in Social Studies." Research in Social Studies Education, 13(2): 1-20.)
  12. 이지현, 이진석. 2014. 사회교과서의 탐구 활동 비교 분석. 교사교육연구, 53(4): 629-641.(Yi, Ji Hyun and Lee, Jinseok. 2014. "Comparative Analysis of the Inquiry Activities in Middle School Social Studies Textbooks of Korea and Japan." Teacher Education Research, 53(4): 629-641.)
  13. 정수영. 2009. 초등학교 6학년 사회 교과서 사료의 적합성 분석. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육대학원.(Chung, Soo-Young. 2009. Analysis of the Appropriateness of Historical Documents in Sixth-grade Social Studies Textbooks. M.A. thesis, Graduate School of Education, Korea National University of Education. Korea.)
  14. 최정순. 2016. 초등학교 사회 교과서에 제시된 시각 매체의 특성 및 읽기 방향 탐색. 교육과정평가연구, 19(1): 97-118.(Choi, Jung-Soon. 2016. "Discussion on how to guide students to effectively read the elementary social studies textbooks considering the characteristics of inscriptions." The Journal of Curriculum and Evaluation, 19(1): 97-118.)
  15. 한국도서관협회 학교도서관교육과정위원회. 2007. 도서관과 정보생활 교과 교육과정 기준. 서울: 한국도서관협회.(School Library Curriculum Committee of Korean Library Association. 2007. The Subjects Curriculum Standard of Library and Information Skills. Seoul: Korean Library Association.)
  16. Feldhusen, J. F. and Treffinger, D. J. 1993. Creative Thinking and Problem Solving in Gifted Education. 전경원, 박정옥 공역. 창의적인 문제해결력. 서울: 서원.(Feldhusen, J. F. and Treffinger, D. J. 1993. Creative Thinking and Problem Solving in Gifted Education. Translated by Jeon, Kyeong-Won and Park, Jeong-Ok. Seoul: Seowon.)
  17. International Federation of Library Associations and Institutions. 2015. The IFLA School Library Guidelines. Unpublished manuscript. Haag: International Federation of Library Associations and Institutions. [online] [cited 2016. 12. 12.]
  18. Kuhlthan, C. C. 2010. "Guided Inquiry: School Libraries in 21st Century." School Libraries Worldwide, 16(1): 17-28.