DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of Information System Based on Educational Data

교육 데이터를 활용한 정보시스템 설계와 구현

  • Received : 2017.05.02
  • Accepted : 2017.05.23
  • Published : 2017.06.28

Abstract

In primary and secondary schools, various information, such as grade results, observation and counseling materials, and psychological examination results which are generated in the course of educational activities, are accumulated and managed in various forms. Nevertheless, there is no educational information system that provides the analytical information for diagnosing and grasping students in a multidimensional manner. This is reminiscent of situations in which doctors rely solely on clinical experience to treat patients without using the results of various tests on patients. As pointed out by the Ministry of Education in 'Educational Big Data Utilization Measures' of the 5th Basic Plan of Educational Informatization(2014 ~ 2018), the reason why educational information systems do not exist is because there are no basic research as well as comprehensive and systemic research on this field. Therefore, this study aims to design and implement a prototype for educational information system that enables customized student guidance by introducing the concept of analytical information systems that are used in various fields. We defined the core functions and contents of educational information system through job analysis and focus group interview, and implemented the prototype using Naver ProtoNow.

초 중등학교에서는 교육활동 과정에서 생성된 성적 자료, 관찰 상담 자료, 심리검사 자료 등의 다양한 정보를 여러 형태로 축적하여 관리하고 있다. 그럼에도 불구하고 학생들을 다차원적으로 진단하고 파악하는 데 필요한 분석정보를 제공하는 교육용 정보시스템은 존재하지 않는다. 이것은 마치 환자에 대한 각종 검사 결과가 있음에도 불구하고, 의사가 임상 경험에만 의존하여 환자를 진료하는 상황을 연상시킨다. 교육부가 '제5차 교육정보화 기본계획(2014~2018)'의 '교육 빅데이터 활용 활성화 대책'에서 지적하였듯이, 교육용 정보시스템이 존재하지 않는 이유는 아직 이 분야에 대한 기초 연구뿐만 아니라 종합적이고 체계적인 연구가 부족하기 때문이다. 따라서 이 연구의 목적은 다양한 분야에서 활용되고 있는 분석정보시스템의 개념을 교육 분야에 도입하여 맞춤형 학생지도를 가능하게 하는 교육용 정보시스템을 설계하고 프로토타입을 구현하는 것이다. 이를 위해 직무분석과 표적집단면접조사를 통해 교육용 정보시스템의 핵심 기능과 내용을 정의하였으며, 네이버 프로토나우를 사용하여 프로토타입을 구현하였다.

Keywords

References

  1. http://www.data.go.kr/bigdata/main.html
  2. 조재희, "OLAP 테크놀로지의 이해," 정보과학회지, 제21권, 제10호, pp. 23-30, 2003.
  3. 교육부, 제5차 교육정보화 기본계획(2014-2018), 교육정보화과-10094, pp. 1-19, 2014.
  4. 신현경, "교육용 의사결정지원시스템 모델의 설계 및 구현," 정보교육학회논문지, 제9권, Issue.2, pp. 167-175, 2005.
  5. 안재민, 박대우, "맞춤형 진로교육을 위한 웹기반 SMTS의 설계와 구현," 한국해양정보통신학회지, 제14권, 제10호, pp. 2331-2336, 2010.
  6. 이은경, 박도영, 최인봉, "교육 빅데이터 관련 연구 동향," 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 제2014-07권 제22호, pp. 175-176, 2014.
  7. 정윤혁, "빅 데이터와 교육 분석," 미디어와 교육, 제5권, 제1호, pp. 44-49, 2015.
  8. 조용상, Robert J. Abel, 표준화 이슈리포트: 학습분석 기술 활용 가능성 및 전망, 한국교육학술정보원, RM2013-15, pp. 1-61, 2013.
  9. 이영석, 조정원, "클라우드 컴퓨팅 환경에서의 교육용 빅데이터 활용 방안," 한국정보과학회 학술발표논문집, 제2013-11호, pp. 761-763, 2013.
  10. IMS Global Learning Consortium, Learning Measurement for Analytics White paper, IMS Learning Analytics White paper, pp. 1-12, 2013.
  11. 조용상, "학습 분석 기술 활용 가능성 및 전망," 한국통신학회지(정보와 통신), 제31권, 제12호, pp. 73-80, 2014.
  12. 김희필, 김영용, 김효심, "DACUM법에 의한 초등학교 교사의 직무 분석," 직업교육연구, 제26권, 제1호, pp. 55-77, 2006.
  13. 김이경, 한만길, 박영숙, 홍영란, 백선희, 교원의 직무 수행 실태 분석 및 기준 개발 연구, 한국교육개발원 연구보고, RR 2005-8, pp. 1-257, 2005.
  14. 정철영, 정진철, 이종범, 정동열, 임효신, 이서정, 임정훈, "우리나라 진로교육 현황 및 발전 방향 연구," 진로교육연구, 제28권, 제3호, pp. 155-171, 2015.
  15. http://www.law.go.kr/
  16. https://www.archives.go.kr/
  17. 김원기, Fuzzy AHP기법을 이용한 NEIS의 효과적 활용 방안 연구, 상명대학교, 박사학위논문, pp. 1-141, 2009.
  18. 경기도교육정보기록원, 2016 고등학교 나이스 (NEIS) 교무업무 매뉴얼 1, 2, pp. 1-321, 2016.
  19. 김대은, 중등교원의 교무업무시스템 평가에 관한 연구, 경기대학교 행정대학원, 석사학위논문, pp. 1-115, 2010.
  20. 천세영, 김태영, 이옥화, "교육 통계 데이터베이스를 기반으로 하는 교육 의사결정 지원시스템 설계," 한국교육개발원 연구보고서, RR 99-8, pp. 1-154, 1999.
  21. 이장익, "평생 직업 교육 관련 의사 결정 지원을 위한 정보 시스템 연구," 직업 교육 연구, 제21권, 제2호, pp. 511-524, 2002.
  22. 백순근, 소경희, 조난심, 국가교육과정에 근거한 평가 기준 및 도구 개발 연구: 총론, 한국교육과정평가원, 연구보고, RRE 98-3-1, pp. 1-246, 1998.
  23. 박미현, OLAP 기반의 학업 성취도 분석 시스템 설계 및 구현, 이화여자대학교 교육대학원,석사학위논문, pp. 1-54, 2000.
  24. 강경석, 김영만, "교사발달단계와 교사의 직무능력 및 직무만족 간의 관계 연구," 교육행정학연구, 제24권, 제1호, pp. 119-142, 2006.
  25. 한유경, 박상완, 서경혜, 전제상, "교사 직무수행 실태 분석," 열린교육, 제16권, 제3호, pp. 183-206, 2008.
  26. 남순명, 초등학교 담임교사의 직무분석, 서울교육대학교 교육대학원, 석사학위논문, pp. 1-75, 2002.
  27. 김성재, 포커스 그룹 연구방법, 현문사, 2000.
  28. Simon Buckingham Shum, Learning Analytics, UNESCO Policy brief, UNESCO IITE, 2012.
  29. 장상현, "빅 데이터와 스마트교육," 정보과학회지, 제30권, 제6호, pp. 59-64, 2012.
  30. Joseph S. Valacich, Joey F. George, Jeffrey A. Hoffer, 서우종, 홍태호 공역, Essentials of Systems Analysis and Design(5th Edition), Pearson Education Korea and Life and Power Press, 2013.
  31. https://protonow.navercorp.com/
  32. 조재희, "데이터 웨어하우징과 기업정보시스템," 정보과학회지, 제15권, 제5호, pp. 22-30, 1997.
  33. 김명, 조재희, 허순영, "비즈니스 인텔리전스 특집을 내면서," 정보과학회지, 제21권 제10호, pp. 3-4, 2003.
  34. http://www.guidance.co.kr/
  35. http://www.career.go.kr/
  36. https://adiga.kr/
  37. http://www.megals.co.kr/