초록
디지털 미디어 시대에 미디어 활용이 증가하면서 학자들과 시청자주권 관련 시민단체들은 미디어 교육의 중요성을 강조해 왔다. 그렇지만, 미디어 교육의 효과와 참여 증진에 영향을 미치는 요인에 대한 연구가 부족한 것이 현실이다. 이에 본 연구는 미디어교육 참여자들의 참여동기가 만족도와 미디어 교육 지속참여 의도에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 광주와 부산의 시청자미디어센터 교육 참여자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과, 활동지향 동기가 참여자들의 만족도와 교육 지속참여의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 향후 미디어 교육프로그램 계발에 활용하여 시청자의 미디어교육 참여를 더욱 확대하는데 활용할 수 있을 것이다.
In the era of digital media era, the importance of media education has been emphasized by both scholars and audience right related organizations. However, little research has been conducted about the factors may have influence on the intention to participate media education program. Therefore, this study attempted to examine the effect of motivation on both satisfaction and intention of it. For this purpose, this study surveyed the participants from education program offered by two local media center. The results showed that the activity-oriented motivation had effect on both the satisfaction and intention to continuous participation. The results of the current study can be applied to development of the plan for encouraging the continuous learning of media.