Analysis of Beginning Technology Teacher's Perception for Free Semester Program Class

자유학기제 수업에 대한 초임 기술 교사들의 인식 분석

  • Received : 2017.02.07
  • Accepted : 2017.03.22
  • Published : 2017.03.31

Abstract

The purpose of this study was to provide a basic research data for increasing the satisfaction by analyzing perception of middle school beginning technology teachers 'technology home economics' class for free semester program. In order to investigate the class operation status, the survey questionnaires from 100 teachers were collected from middle school beginning teachers who teach technology home economics subject currently and analyzed by statistical program(SPSS ver.18). The main results of this study were as follows: First, there was no statistically significant difference to contents and satisfaction of lesson between teachers who experienced free semester program and not. In comparison of male teachers and female teachers, male teachers thought that free semester program was more helpful for student's 'career exploration' than female teachers, and there was statistically significant difference. Second, in the teacher's response according to have practice space and not, the satisfaction average of teachers who have practice space was higher(M=3.64) than those who have not at 'career exploration' and there was statistically significant difference satisfaction. Third, among the teachers who have experienced free semester program, male teachers were having more difficulty 'determining the assessment criteria' than the female teachers and there was statistically significant difference. Fourth, to improve the satisfaction of technical lesson, technology teachers asked to solve lack of practice material, increase of lesson-time, lack of practice space and lesson contents etc. Fifth, technology teachers asked free semester program seminars and information because free semester program lesson contents was given by internet and research groups of technology education.

이 연구의 목적은 중학교 기술.가정 교과 초임 기술 교사를 대상으로 '자유학기제'의 수업 내용과 수업 운영에 대한 기술 교사들의 인식을 분석하여 자유학기제 기술 수업의 만족도를 높이기 위한 기초 자료로 제공하고자 하는데 있다. 이 연구 데이터는 중학교 기술가정 교과를 지도하고 있는 100명의 기술교사를 대상으로 설문조사를 실시한 후 분석한 것이다. 연구에 사용된 설문 조사 도구는 문헌 연구를 통하여 연구자가 개발하였고, 전문가 4인의 검토를 받아 수정 보완하였다. 수집한 자료는 통계 프로그램(SPSS, Ver. 18)을 활용하여 분석하였고, 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전체 교사들의 자유학기제 수업 경험별 수업 내용 및 만족도 응답에서는 모든 항목에서 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 그러나 남녀 교사별 수업 내용 및 만족도 응답에서는 남교사들이 여교사들 보다 '진로탐색'에 더 도움이 된다고 하였으며, 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 실습 공간 유무에 따른 응답에서, 진로탐색에 대한 만족도는 실습 공간이 있는 교사의 만족 평균(M=3.64)이 실습공간이 없는 교사의 평균(M=3.25)보다 높았고, 유의미한 차이가 있었다. 셋째, 자유학기제를 경험한 교사들에 대한 응답을 분석한 결과, 남교사들은 여교사들보다 평가준거를 정하는데 어려움이 있었으며, 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 기술교사들은 자유학기제 기술 수업의 만족도를 높이기 위해서 실습재료 부족, 수업시수 증가, 실습 공간 및 수업 내용 부족 등의 해결을 요청하였다. 다섯째, 자유학기제 수업자료는 주로 인터넷이나 기술 교과 연구회의 자료를 활용하였으며, 자유학기제에 대한 연수와 정보 공유를 요청하고 있다.

Keywords

References

  1. 교육부(2013). 중학교 자유학기제 시범 운영계획(안)
  2. 교육부(2015). 중학교 자유학기제 시행 계획.
  3. 권정숙(2016). 자유학기제 뷰티아트 수업이 중학생의 자아존중감과 학교생활 만족도에 미치는 영향. 건국대학교 산업대학원 석사학위논문.
  4. 김유겸(2016). 자유학기제 교과 수업에 대한 중학교 교사의 관심 수준 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김은정(2013). 자유학기제 도입에 따른 기술.가정 교과통합 진로교육 운용 방안- 가정 교과 영역을 중심으로 -. 한국가정과교육학회지, 25(3), 105-121.
  6. 김이경, 민수빈(2015) 자유학기제의 도입에 따른 교사들의 직무부담 분석. 교원교육연구, 32(2). 181-203.
  7. 김진섭, 문성배(2015). 자유학기제에 대한 중학교 교사들의 인식. 대한지구과학교육학회지, 8(1), 12-24. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.1.12
  8. 류영철(2016). 자유학기제에 대한 진로진학상담교사의 인식 분석. 공공정책과 국정관리, 10(3). 164-202.
  9. 박은미(2016). 자유학기제 운영에 대한 학교구성원들의 만족도 조사연구. 고려대학교 행정대학원 석사학위논문.
  10. 안여향(2016). 자유학기제 활성화를 위한 지역사회 연계형 지원정책 연구. 부산대학교 경제통상대학원 석사학위논문.
  11. 여지영, 채선미(2016). 중학생의 자유학기제 경험. 한국콘텐츠학회논문지, 16(5), 698-709. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.05.698
  12. 유영주(2016). 경남지역 자유학기제 운영학교의 지역 및 학교 규모별 특성 비교 : 자유학기제 성과보고서 분석을 중심으로. 경상대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 원효헌(2016). 중학교 자유학기제 형성평가 방안 탐색. 수산해양교육연구, 28(1), 289-299. https://doi.org/10.13000/JFMSE.2016.28.1.289
  14. 정양덕, 윤영임, 이강택(2015). 자유학기제 교육과정을 통한 학생들의 학교생활만족도 연구 - 전라북도 자유학기제 시범운영 중학교를 중심으로. 교육문제연구, 21(1), 32-56.
  15. 최상덕, 신철균, 황은희, 이상은(2014). 2013 자유학기제 연구학교 사례연구 종합 보고서. 한국 교육개발원, CR 2014-56.
  16. 황지연, 유정애(2016). 중학교 자유학기제 체육활동에 대한 체육교사 인식 탐색. 한국체육과학회지(인문사회과학 편), 25(1), 949-962.