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예비교원의 소프트웨어 교육 역량 계발 : 소프트웨어 에듀톤 사례를 중심으로

Development of Pre-service Teachers' Software Education Competencies : Focusing on the Case of SW Edu-thon

  • 최형신 (춘천교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 양창모 (청주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박선주 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 전우천 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Choi, Hyungshin (Dept. of Computer Education, Chuncheon National University of Education) ;
  • Yang, Changmo (Dept. of Computer Education, Cheongju National University of Education) ;
  • Park, SunJu (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Jun, Woochun (Dept. of Computer Education, Seoul National University of Education)
  • 투고 : 2017.03.29
  • 심사 : 2017.04.17
  • 발행 : 2017.04.30

초록

본 논문은 예비교원의 소프트웨어 교육 역량 강화를 위해 마련된 소프트웨어 에듀톤 프로그램의 내용을 소개하고 그 성과를 분석하여 보고하는 것을 목적으로 한다. 연구 목적을 달성하기 위해 지역별 소프트웨어 에듀톤 예선을 거쳐 선발된 22팀의 초등예비교사를 대상으로 설문을 실시하였다. 설문의 영역은 SW능력 수준, 학습 동기, 교육 결과, 강사 만족도, 멘토 교사 만족도, 교육과정 만족도, 교육과정 운영 및 관리에 대한 만족도로 구성하였다. 또한 예비교원들을 지도한 멘토 교사들이 작성한 멘토 교사 일지를 분석에 사용하였다. 본 논문은 양적 및 질적 자료 분석을 통한 소프트웨어 에듀톤 프로그램의 성과 분석 결과와 향후 에듀톤 프로그램 운영을 위한 개선 방향을 제안하고 있다.

The goal of this study is to introduce the SW Edu-thon program designed to strengthen pre-service teachers' software teaching competencies and to report its outcomes. In order to achieve the goal, we have conducted a survey for twenty-two teams of two pre-service teachers who have participated in the regional pre-contest and selected for the best lesson plans. The survey consists of several sections including the level of SW competencies, learning motivations, educational outcomes, satisfaction toward the lecturers, mentors, educational programs, and management and operations. In addition, we have analyzed the mentors' progression reports written by the participating in-service teachers who have helped the pre-service teachers to develop and implement their SW lesson plans. The results of this study provide with the outcomes of the program and the future directions for operating the SW Edu-thon program.

키워드

참고문헌

  1. Choi, H., et al.(2016). Opportunities and challenges perceived by teachers from physical computing education. Journal of The Korean Association of Information Education, 20(3), 235-242. https://doi.org/10.14352/jkaie.20.3.235
  2. Entry Educational Programming Language http://playentry.org
  3. KAIE(2017). Software Edu-thon for strengthening pre-service teachers' competencies final report.
  4. KERIS(2015). Software Education Operating Guidelines Development Study.
  5. Kim, J., et al. (2015). Teaching learning model development study. KEDI.
  6. Ministry of Education(2015). Practical arts education curriculum, 2015-74.
  7. Scratch Educational Programming Language http://scratch.mit.edu
  8. Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 19(3), 33-35.

피인용 문헌

  1. 초등교원양성 기관의 SW 교육 시수 분석 : SWEET 사업의 영향을 중심으로 vol.24, pp.2, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.2.147