A Study on the Structural Analysis on Multicultural Competence Relating to Spiritual Intelligence and Human Rights Attitudes of University Students Majoring in Social Welfare

사회복지전공 대학생의 다문화 역량에 관한 영성지능과 인권태도의 구조분석

  • Received : 2016.09.30
  • Accepted : 2016.12.06
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The purpose of this study is to identify the multicultural competence of university students majoring in social welfare studies and to verify the influence of human rights attitude and spiritual intelligence that affect multicultural competence using structural equation model. Spiritual intelligence was set as an independent variable and multicultural competence was set as a dependent variable. Human rights attitude was established as a mediating variable. Study subjects were 259 university students majoring in social welfare studies at 5 universities in the Daegu, Gyoungbuk area. Spiritual intelligence and human rights attitude appeared to have a significant effect on multicultural competence, indicating that a higher level of spiritual intelligence and human rights attitude were correlated with a higher level of human rights attitude. Also in the pathway of spiritual intelligence on multicultural competence, human rights attitude had a significant mediating effect. When the university student majoring in social welfare studies had a high level of spiritual intelligence including transcendence and meaning and purpose of life, their perspective on human rights which is important in the practice of social welfare affected the multicultural competence required to assist immigrants of various identities. Based on the findings of the study, it is recommended for the university students majoring in social welfare to have the "three-multi-sensitivities" including sensitivity of multicultural competence, sensitivity of spiritual intelligence, and sensitivity of human right attitude.

본 연구는 사회복지전공 대학생의 다문화 역량을 파악하고, 다문화 역량에 영향을 미치는 영성지능, 인권태도 요인의 영향력을 구조방정식 모델을 활용하여 검증하는데 그 목적이 있다. 독립변수로 영성지능을, 종속변수로 다문화 역량을 설정하였으며, 인권태도를 매개변수로 구성하였다. 연구대상은 대구 경북 지역 5개 대학의 사회복지전공 대학생으로 259명의 자료를 분석하였다. 분석결과 다문화 역량에 영성지능과 인권태도가 유의미한 영향을 미침으로써 영성지능과 인권태도의 수준이 높을수록 다문화 역량도 높은 것으로 나타났다. 또한 영성지능이 인권태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타나 영성지능이 높을수록 인권태도의 수준이 높았다. 그리고 다문화 역량에 대한 영성지능의 경로에서 인권태도가 유의미한 매개효과를 가지는 것을 확인하였다. 이러한 결과는 사회복지전공 대학생이 초월성, 삶의 의미와 목적과 연결성을 내포한 영성지능의 수준을 높게 가질 때 사회복지실천에서 중요시되는 인권적인 관점이 강화되고 다양한 정체성을 가진 이주자들을 원조하는데 요구되는 다문화 역량이 높아질 수 있음을 말해준다. 이상의 연구결과를 바탕으로 사회복지 전공대학생이 '다문화 역량 민감성', '영성지능 민감성', '인권태도 민감성' 등의 3가지 '다(多)민감성'을 갖출 필요가 있음을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 김경미, 2013, "정신보건시설 사회복지사의 인권태도에 관한 연구", 가톨릭대학교 석사학위논문.
  2. 김데리사, 2002, "사회복지에 비춰진 영성적 접근에 대한 고찰", 서강대학교 석사학위논문.
  3. 김도희, 2013, "사회복지전공생의 차별태도가 문화다양성에 미치는 영향 -다문화 교육과 경험의 조절효과 중심으로-", 다문화콘텐츠 연구, 14: 195-221.
  4. 김미경, 2011, "요양보호사 영성이 장기요양서비스에 미치는 영향에 관한 연구", 국민대학교 석사학위논문.
  5. 김미경, 2013, "청소년의 영적 성숙도와 종교 성향이 심리적 안녕감에 미치는 영향: 가톨릭 청소년을 중심으로", 동국대학교 석사학위논문.
  6. 김연희, 2007, "한국 사회의 다문화화와 사회복지분야의 문화적 역량", 사회복지연구, 35: 117-144.
  7. 김용환.김승돈.최금주 역, 2007, 영성과 사회복지실천, Canda, E, R., 1998, Spirituality in social work, 서울: 양서원.
  8. 김은정, 2006, "청소년의 종교성과 영적 안녕이 불안과 우울에 미치는 영향", 이화여자대학교 석사학위논문.
  9. 김세영, 2015, "예비 사회복지사의 인권의식 수준 및 인권의식에 영향을 미치는 요인: 사회복지 관련 전공 대학생과 타 전공 대학생 간 차이를 중심으로", 학교사회복지, 32: 281-301.
  10. 김정덕.모경환, 2011, "문화성향과 다문화 감수성 관계 연구", 교육문화연구, 17(3): 193-226.
  11. 도승자, 2015, "사회복지사의 리더십과 영성지능계발을 위한 통합이론적 접근" ,한국사회복지조사연구, 43: 1-40.
  12. 류귀분, 2014, "노인요양시설 종사자의 노인인권침해 인지에 관한 연구", 울산대학교 석사학위논문.
  13. 문종옥, 2012, "다문화사회와 인권법사상에 관한 연구", 법학연구, 48: 445-467.
  14. 민선영, 2008, "사회복지사의 문화적 역량에 관한 탐색적 연구", 사회복지 학생연구논총, 1: 1-28.
  15. 박소정, 2013, "휴먼서비스분야 전공 대학생의 다문화 교육 실태와 다문화 역량에 관한 연구 -광주.전남 지역을 중심으로-", 목포대학교 박사학위논문.
  16. 박정희, 2013, "초등교사의 다문화교육역량 척도 개발 및 타당화", 이화여자대학교 박사학위논문.
  17. 서범석, 2010, "다문화교육정책의 현황과 발전방향 탐색", 한양대학교 박사학위논문.
  18. 송영선, 2012, "다문화기관 종사자의 인권태도와 서비스질 및 다문화역량 간의 관계", 서울기독대학교 박사학위논문.
  19. 신성자, 2013, "다문화 사회로의 진입에 따른 사회복지사들의 문화적 역량 제고방안", 사회과학 담론과 정책, 6(2): 61-88.
  20. 심만섭, 2015, "사회복지시설 종사자들의 영성과 직무만족에 관한 연구", 신한대학교 석사학위논문.
  21. 오복자.강경아, 2001, "영성개념 분석", 대한간호학회지, 30(5): 967-977.
  22. 우종필, 2012, 구조방정식모델 개념과 이해, 서울: 한나래아카데미.
  23. 유영준, 2013, "사회복지 조직에서의 영성의 필요성", 영성과 사회복지학 학술대회, 3: 52-67.
  24. 유장춘, 2003, "사회복지실천을 위한 영성적 접근 가능성에 대한 탐색", 통합연구, 16(2): 9-44.
  25. 윤찬영, 2000, "정신장애인의 인권운동", 한국정신보건사회사업학회 춘계학술대회자료집, 31-43.
  26. 이경열, 2005, "영성증진훈련프로그램이 영성, 자기존중감, 사회적지지 및 삶의 질에 미치는 효과", 전북대학교 박사학위논문.
  27. 이승미, 2000, "인권의식발달경향에 관한 연구: 사형, 고문, 장애인, 처우에 관한 추론을 중심으로", 인간발달연구, 6(2): 103-120.
  28. 이은철.김민정, 2010, "청소년을 위한 영성 척도 개발", 열린교육연구, 18(3): 243-263.
  29. 이종태.조난심.나병현.구정화.송현정.이은규, 2005, 인권교육 개념 및 방향 정립 모색 연구, 한국교육연구소.
  30. 이춘호, 2014, "한국 거주 외국인이주자의 정체성 정치 -이주자 단체 활동을 중심으로-", 전남대학교 박사학위논문.
  31. 장은동, 2011, "Lum의 '사회복지 문화적 역량 자기평가' 척도 한국판 타당화 및 하위요인의 구조적 관계 검증", 호남대학교 박사학위논문.
  32. 전정희, 2010, "영성지능과 주관적 행복감과의 상관관계 연구 -20-50대 성인을 중심으로-", 창원대학교 석사학위논문.
  33. 최혜지, 2011, "다문화 실천인력의 다문화 경험과 문화적 역량에 대한 탐색적 고찰", 정신보건과 사회사업, 37: 405-439.
  34. 황미경, 2014, "사회복지사의 인권태도와 인권교육이 문화적 역량에 미치는 영향", 다문화교육연구, 7(1): 77-100.
  35. Baron, R. M., and Kenny, D. A., 1986, "The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations", Journal of Personality and Social Psychology, 51: 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  36. Canda, E. R., and Furman, L. D., 2010, "Spiritual diversity in social work practice: The heart of helping", N.Y.: Oxford University Press.
  37. Chen, G. M., and Starosta, W. J. 2000. "The development and validation of the intercultural sensitivity scale", Paper presented at the Annual Meeting of the National Communication Association. ERIC Document Reproduction Service No. ED 447-525.
  38. Epsteins, R., and Hunder, E., 2002, "Defining and assessing professional competence" Journal of the American Medical Association, 287(2), 226-235. https://doi.org/10.1001/jama.287.2.226
  39. Holloway, M., and Moss, B., 2010, "Spirituality and social work", N.Y.: Palgrave Macmillan.
  40. Howden. J. W. 1992. "Development and psychometric characteristics of the spirituality assessment scale", Doctoral Dissertation, Taxas Woman's university, Unpublished Dissertation Abstracts International, 54-1.
  41. Lum, D. 2003. "Culturally competent practice: A framework for understanding diverse groups and justice issues", CA: Brooks/Cole.
  42. Olavarria, M., Beaulac, J., Belanger, A., Young, M. and Aubry, T., 2005, "Cultural competencies for health and social organizations. Centre for Research in Community Services", University of Ottawa.
  43. Sue, D. W., 2006, "Multicultural social work practice", New York: John Wiley & Sons.
  44. Weaver, H. N. 2004. The elements of cultural competence: Applications with native american clients. Journal of Ethnic And Cultural Diversity in Socal Work, 13(1): 19-35. https://doi.org/10.1300/J051v13n01_02
  45. Wigglesworth, C., 2006, "Why spiritual intelligence is essential to mature leadership", Houston, Texas: Conscious Pursuits, Inc.
  46. Zohar, D., and Marshall, I., 2004, "Spiritual capital", London: Bloomsbury.