References
- 교육부 (2014). 수학지도서 3-1. 서울: 천재교육. (Ministry of Education. (2014). Korean national elementary mathematics teachers' manuals 3-1. Seoul: Chunjae Education.)
- 교육부 (2015a). 수학과 교육과정(교육부 고시 제2015-74호 별책 8). (Ministry of Education. (2015a). Mathematics curriculum. Notification of the Ministry of Education No. 2015-74. [Vol. 8])
- 교육부 (2015b). 수학지도서 3-2. 서울: 천재교육. (Ministry of Education (2015b). Korean national elementary mathematics teachers' manuals 3-2. Seoul: Chunjae Education.)
- 구광조, 전평국, 김성만, 류기천, 안영옥, 이영주, 주미자 (1997). 열린 수학 수업을 위한 퀴즈네어 막대의 활용 방안 탐색. 수학교육프로시딩 6, 117-130. (Ku, K., Jeon, P., Kim, S., Ryu, K., An, Y., Lee, Y., & Ju, M. (1997). Exploring the use of cuisenaire rods for open math classes. Proceeding of the Korean Society of Mathematical Education Conference on Mathematical Education 6, 117-130.)
- 김남희 (1999). 학교수학 학습에서의 퀴즈네어 막대 활용. 학교수학 1(2), 699-721. (Kim, N. (1999). The use of cuisenaire rods in learning of mathematics. School Mathematics 1(2), 699-721.)
- 김남희 (2000). 교구이용에 대한 교수학적 논의. 학교수학 2(1), 29-51. (Kim, N. (2000). A didactical discussion on the use of mathematical manipulatives. School Mathematics 2(1), 29-51.)
- 김남희 (2008). 예비교사와 현직교사를 위한 학교수학과 교구. 서울: 경문사. (Kim, N. (2008). School mathematics and manipulatives for pre-service and in-service teachers. Seoul: Kyeongmunsa.)
- 김민경 (2001). 초등수학에서 기하판 활용방안 탐색. 초등수학교육 5(2), 111-119. (Kim, M. (2001). Investigation of geoboards in elementary mathematics education. Education of Primary School Mathematics 5(2), 111-119.)
- 김민경 (2005). 패턴블록을 활용한 구체적 조작활동에 관한 소고: 분수학습을 중심으로. 수학교육 44(1), 125-141. (Kim, M. (2005). A study of fraction instruction using pattern blocks as manipulatives. The Mathematics Education 44(1), 125-141.)
- 김연식, 우정호, 박영배, 박교식 (1994). 수학교육학 용어 해설(1). 수학교육학연구 4(2), 245-260. (Kim, Y., Woo, J., Park, Y., & Park, K. (1994). Explanation on terms of mathematics education(1). The Journal of Educational Research in Mathematics 4(2), 245-260.)
- 류성림 (2002). 초등 수학 수업에서 퀴즈네어 막대의 활용에 관한 연구. 과학.수학교육연구 25, 73-92. (Ryu, S. (2002). A Study on the use of cuisenaire rods in elementary mathematics education. The Research of Science Mathematics Education 25, 73-92.)
- 박만구 (2016). 예비교사의 관점에서 본 초등수학 수업에서 교구의 의미와 사용 방법 분석. 초등수학교육19(1), 61-78. (Park, M. (2016). An analysis on the meaning and use of manipulatives in the elementary mathematics lessons. Education of primary school mathematics 19(1), 61-78.)
- 윤선미, 김민경 (2005). 퀴즈네어 막대의 활용을 강조한 TAI(Team Assisted Individualization) 분수 학습 프로그램 개발. 교과교육학연구 9(1), 37-60. (Yoon, S. & Kim, M. (2005). Developing a TAI fraction-learning program using cuisenaire rods. Journal of the Research Institute of Curriculum Instruction 9(1), 37-60.)
- 이영주, 장인옥, 김동우 (1999). 수학교육에서의 퀴즈네어 막대 활용 방안. 수학교육학술지 3, 29-67. (Lee, Y., Jang, I., & Kim, D. (1999). Using cuisenaire rods in mathematics education. Studies in Mathematical Education 3, 29-67.)
- 이지영, 방정숙 (2016a). 이분모분수의 덧셈과 뺄셈 교육 재고. 학교수학 18(3), 625-645. (Lee, J. & Pang, J. (2016a). Reconsideration of teaching addition and subtraction of fractions with different denominators: Focused on quantitative reasoning with unit and recursive partitioning. School Mathematics 18(3), 625-645.)
- 이지영, 방정숙 (2016b). 이분모분수 덧셈의 핵심 아이디어에 대한 초등학교 5학년 학생들의 이해. 학교수학18(4), 793-818. (Lee, J. & Pang, J. (2016b). Fifth grade students' understanding on the big ideas related to addition of fractions with different denominators. School Mathematics 18(4), 793-818.)
- 임재훈(2015). 비의 값과 비율 용어에 대한 교수학적 분석. 한국초등수학교육학회지 19(3), 371-386. (Yim, J. (2015). A didactical analysis of Korean mathematical terms Bi-yul and Bi-ui-gap. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 19(3), 371-386.)
- Barnett-Clarke, C., Fisher, W., Marks, R., & Ross, S. (2010). Developing essential understanding of rational numbers for teaching mathematics in grades 3-5. Reston, VA: NCTM.
- Behr, M.J. & Post, T.R. (1992). Teaching rational number and decimal concepts. In T.R. Post (Ed.), Teaching mathematics in Grades K-8: Research-based methods(2nd ed., pp. 201-248). Allyn and Bacon.
- Lamon, S.J. (2012). Teaching fractions and ratios for understanding: Essential content knowledge and instructional strategies for teachers (3th ed.). New York: Routledge.